اخبار گردشگری

بازارچه دائمی صنایع دستی در فریدن افتتاح شد

محمود سلیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریدن روز چهارشنبه به ایرنا گفت: این بازارچه در ضلع غربی موزه مردم شناسی و نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان مستقر شده است.
وی با بیان این که در مرحله نخست، پنج شنبه بازار صنایع دستی و هنرهای سنتی هنرمندان شهرستان در این محل آغاز به کار خواهد کرد، افزود: متقاضیان می توانند بدون صرف هزینه و به صورت رایگان محصولات خود را یک روزدر هفته برای فروش عرضه کنند.
سلیمی ادامه داد: به تدریج و با توجه به نیاز هنرمندان ، حجم محصولات تولید شده و نیز استقبال مردم ؛ آمادگی افزایش روزهای فعالیت این بازارچه وجود دارد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریدن بازارچه‌های دائمی صنایع دستی را در معرفی و فروش مستقیم صنایع دستی به عنوان یک محصول فرهنگی به علاقه مندان و تبادل تجربیات فعالان این عرصه براساس نیاز بازار موثر دانست و افزود: این اقدام زمینه را برای ارتقای کمی و کیفی محصولات و نیز اشتغالزایی پایدار در حوزه‌های صنایع دستی و سنتی فراهم می کند.
سلیمی با بیان این که تا کنون ۱۷۰ پروانه فعالیت انفرادی برای هنرمندان صنایع دستی این شهرستان صادر شده است، افزود: پنج کارگاه صنایع دستی در زمینه چرم دوزی، معرق، منبت، سرمه دوزی – ملیله دوزی و نگارگری در این شهرستان فعالیت می کنند.
فریدن دارای ۱۴۰ اثر باستانی و ۲۰ اثر ثبت شده است.
صنایع دستی فریدن از گذشته های دور تاکنون قالی بافی، گلیم دو روی ساده و نقش دار، ماشتا (نوعی روانداز که بر روی کرسی می انداختند)، پارچه بافی و جاجیم بوده است.
قالی‌های دست بافت زنان این سرزمین در نقش‌های متنوع صولتی، ماهی، کربلایی، بیگم، حوضی، هشت خوانی، شاه عباسی، ترنجی، سفره آردی، بوته سر کج، بادامی، خشتی، سینه ریز، درویشی، جنگلی، لیلی و مجنون و تخت جمشید، در کمال دقت و ظرافت بافته می‌شد و از شهرت به سزایی برخوردار بوده است.
ارامنه این شهرستان نیز زرگری، قلم زنی و کنده کاری روی سنگ را انجام می دادند.
فریدن با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان واقع است.
۹۸۶۱ / ۶۰۲۲ خبرنگار: فاطمه زمانی – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


فریدن


میراث فرهنگی


صنایع دستی