اخبار گردشگری

هر هفته یک موزه در کشور افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدرضا کارگر روز سه شنبه در نشست تخصصی موزه و مجموعه داری گیلان در رشت افزود: موزه ها حافظه تاریخی جامعه هستند و رسالتشان، بازسازی فرهنگی است تا جامعه به آلزایمر تاریخی – فرهنگی دچار نشود.
وی ضمن ابراز تاسف از حادثه زلزله اخیر در غرب کشور ، از نحوه ساخت و ساز معماری جدید بویژه مسکن مهر که موجب بروز مصیبتی تاسف بار برای کشور شد، انتقاد و اظهار کرد: هیچوقت بدرستی از تجارب میراث فرهنگی بهره گرفته نشد چراکه اگر تجارب میراث فرهنگی در این بخش مورد استفاده قرار می گرفت، هرگز یک حادثه طبیعی، چنین مصیبتی را پدید نمی آورد.
کارگر ادامه داد: بنا به اعتقاد یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) بالاترین سواد ، سواد فرهنگی است چرا که موجب پایداری فرهنگ ها و حفظ فرهنگ بومی می شود و جوامعی که قادر به حفظ فرهنگ بومی خویش باشند، تنوع آفرین بوده و از بحران هویت دور می مانند.
وی با تاکید بر اینکه موزه ها حافظه تاریخی – فرهنگی جوامع و هویت آنها محسوب می شوند، گفت: مجموعه داران، جهادگران علمی و فرهنگی کشور و عهده دار استمرار غنای فرهنگی سرزمینمان هستند.
مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی در بخش دیگری از سخنانش، گیلان زمین را دارای یکی از درخشان ترین تمدن ها دانست و ادامه داد: گیلان سرزمین نخستین ها و مسالمت با اقلیت هاست و ظرفیت غنی برای ایجاد موزه های خصوصی دارد که می بایست مورد حمایت واقع شود.
نشست علمی – تخصصی موزه و مجموعه داری در گیلان با حضور جمعی از مدیران و مجموعه داران استانی و کشوری با رویکرد حمایت از مجموعه داران بخش خصوصی در محل پژوهشکده گیلانشناسی در رشت برگزار شد.
خبرنگار: ضامن ** انتشاردهنده:کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه و مجموعه داری


گیلان