اخبار گردشگری

رونق طرح بوم گردی در وفس با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

به گزارش ایرنا، سیامک سلیمانی روز شنبه در گفت گو با ایرنا افرود: ساخت این منزلگاه ها ادامه طرح سال قبل است و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی تصریح کرد: روستای وفس از مناطق نمونه گردشگری استان با قابلیت های بالا در توسعه گردشگری طبیعی و سلامت است و سرمایه گذاری برای تقویت زیرساخت هادر این منطقه، خیز بلندی در توسعه گردشگری شهرستان دارد.
سلیمانی در ادامه عنوان کرد: ساخت پارک جنگلی با اعتبار ۷۵۰ میلیون ریال و بوستان شهری با پیش بینی اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از دیگر طرح های تکمیل کننده مجموعه گردشگری در کمیجان محسوب می شود.
فرماندار کمیجان اظهار کرد: غار روستای چهرقان نیز پتانسیلی کاربردی و مهم در شهرستان است که قسمت ورودی و دهانه غار در حال اکتشاف است و ارزش اقتصادی و گردشگری این ظرفیت گردشگری به مقدار و میزان اکتشافات بستگی دارد.
وفس با مساحت تقریبی ۲۰ کیلومتر مربع در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب اراک و ۱۵ کیلومتری شمال کمیجان واقع شده و حدود ۲ هزار نفر جمعیت دارد و به لحاظ بافت کالبدی روستا و نوع معماری خانه ها، ابنیه مذهبی و خدمات عمومی بسیار جذاب و دیدنی است.
وفس از سکونتگاه های دوره مادها بوده و هنوز بر سینه خود یادگارهای اصیلی را حفظ کرده است و در حال حاضر نیز ساکنان این روستا به گویش خاص وفسی که از شاخه زبانی موسوم به «تاتی» است تکلم می کنند.
از دیرباز مساجد و اماکن مذهبی وفس به عنوان کانون همگرایی و وحدت ساکنین و فضای اجتماعی فرهنگی روستا تلقی می شده است و وجود ۱۶ مسجد در این روستا به ویژه مسجد جامع که هفت قرن است صلابت خود را حفظ کرده حال و هوایی روحانی و معنوی برای گردشگران دارد.
در زبان اوستایی واژه ویس به معنای دهکده و روستا کاربرد داشته و به نظر می رسد که نام وفس برگرفته از این کلمه اوستایی باشد.
این روستای زیبا و دیدنی در حصاری از کوهای بلند قرار دارد و از سمت شمال به درخت ها و باغ های میوه، از شمال غرب به کوه قله گبری و از جنوب شرقی به کوه دزلی منتهی می شود.
شهرستان کمیجان با جمعیت ۳۹ هزار نفری در فاصله ۹۶ کیلومتری اراک واقع شده است.
۷۱۱۴/۶۰۱۳/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


فرماندار


کمیجان