اخبار گردشگری

۱۰ درخت کهنسال استان مرکزی در فهرست آثار ملی ثبت شد

سیدمحمد حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این درختان از گونه چنار، سرو، گردو و توت با قدمت ۴۰۰ تا یک هزار و ۱۵۰ سال عمر هستند که ۶ درخت آن از گونه چنار در شهرستان تفرش واقع شده است.
وی اظهار کرد: درخت چنار کهنسال روستا داین با یک هزار و ۱۵۰ سال، از قدیمی ترین درختان استان مرکزی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سازگاری با آب و هوای منطقه و وجود آب کافی از دلایل عمر طولانی درخت روستای داین محسوب می شود.
حسینی، با بیان اینکه درخت داین ۹ متر قطر و ۲۰ متر ارتفاع دارد، افزود: با وجود صدماتی که به تنه این درخت وارد شده، تاج درخت گسترده و شاداب است.
وی اظهار کرد: درخت چنار شهرستان محلات نیز با ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال عمر از دیگر درختان با قدمت به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت : قدمت درخت چنار محلات با توجه به قطر تنه، ارتفاع و سایر خصوصیات ظاهری تخمین زده شده است و به علت قرار گرفتن درخت در وسط میدان آن را به نام ‘چنار میدان’ می شناسند.
حسینی افزود: به مرور زمان پوسیدگی تنه درخت باعث ایجاد حفره ای درآن شده و در سال های گذشته شخصی در تنه آن مغازه کفاشی ایجاد کرده بود ولی اکنون قسمت های پوسیده با سیمان پرشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: درخت توت کهنسال در امامزاده آستانه نیز با ۵۰۰ سال قدمت یکی دیگر درختان کهنسال استان مرکزی است که به ثبت ملی رسیده است.
حسینی افزود: این درخت در طول این مدت با تغییرات زیستی متعددی از جمله کاهش سطح آب های زیرزمینی، وجود خشکسالی، پوسیدگی بخش هایی از تنه براثر رطوبت، حمله قارچ ها و هجوم آفات رو به رو شده است.
وی اظهار کرد: درخت گردو کهنسال روستای دل آرام نیز در طول سال های متمادی با موانع اکولوژیک و تنش های نامساعد اقلیمی و محیطی متعدد مواجه بود و اکنون ۵۰۰ سال عمر دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: درخت سرو کهنسال واقع در روستا هزاوه با ۲۵۰ سال قدمت، ارتفاع ۱۵ متر و قطر برابر سینه یک متر از دیگر درختان ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
حسینی افزود: این درخت در محله تره زار، در حیاط منزل شخصی به نام مصطفی میرعبدالحق واقع شده شاداب و سالم و هیچ گونه آثار پوسیدگی یا سوختگی در آن وجود ندارد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از درختان ثبت شده در فهرست آثار ملی، درخت چنار کهنسال دنیجرد در شهرستان تفرش و در کنار مسجد روستا واقع شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این درخت با هشت متر ارتفاع و ۱۰ متر قطر تنه بیشترین قطر تنه را در بین درختان ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.
حسینی، درختان چنار شاهواروق، ششناو، وقف محله و کهک در شهرستان تفرش را از ۱۰ درخت دیگر ثبت شده در فهرست آثار ملی عنوان کرد.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت آثار ملی


استان مرکزی