اخبار گردشگری

استاد دانشگاه شیراز:مباحث مربوط به کوروش نیازبه مطالعات علمی و مشارکت متخصصان دارد

دکتر حمید حاجیان پور دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تدبیر استاندار فارس در زمینه شکل گیری کارگروه بزرگداشت تاریخی کوروش را ستود و بر لزوم به دور نگه داشتن این بزرگداشت از مباحث چالش برانگیز سیاسی و امنیتی تاکید کرد و گفت: ورود سیاسی به این حوزه یکبار در قبل از انقلاب تجربه شده است و دیدیم که به افراط در ملی گرایی کشیده شد.
وی ادامه داد:‌اکنون نیز سیاسی کاری در زمینه ای علمی مانند بزرگداشت کوروش ما را به سرانجام مطلوب نمی رساند، فضای برگزاری بزرگداشت برای کوروش باید فضایی آمیخته با مباحث علمی باشد.
عضو هیات علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز اضافه کرد: شهید مطهری و دکتر شریعتی در سالهای گذشته مباحث جامع علمی دراین زمینه مطرح کرده اند، افرادی که می خواهند دراین حوزه تصمیم گیری کنند می بایست از نظرات عالمان و دانشمندان حوزه های مختلف بهره گیری کنند، توجه به دیدگاه های این دو دانشمند می تواند بسیار راهگشا باشد.
حاجیان پور گفت:‌ کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران نوشته شهید مطهری در این زمینه منبع خوبی برای بازشناسی رویدادهایی است که می تواند به بزرگداشت کوروش غنی بخشد.
وی همچنین گفت : موضوع بزرگداشت کوروش اکنون به موضوعی جهانی تبدیل شده است و به لحاظ موقعیتی که کوروش داشته و به لحاظ شرایطی که به وجود آمده است ما باید در ابعاد جهانی روی این موضوع تفکر کنیم، ماهیت بزرگداشت کوروش علمی و تاریخی است، هر چقدر این موضوع را به علم و فکر و اندیشه نزدیک کنیم از چالش و انحراف به دور می ماند اما اگر به انحراف کشیده شود هیچ نتیجه منطقی از آن نخواهیم گرفت.
استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد : پژوهشگران زیادی در باره شخصیت کوروش تحقیقات علمی کرده اند ، کمیته برگزاری بزرگداشت کوروش از این تحقیقات بهره گیری کند و صرفا موضوع را سیاسی و امنیتی نبیند، کوروش و جایگاه کوروش موضوعی است که به حوزه روشنفکری ختم می شود، از نیمه قرن بیستم دراین زمینه مباحث زیادی مطرح شده و همچنان ادامه دارد.
حاجیان پور گفت:‌ بررسی تاریخی این موضوع می تواند ما را به وفاق و همدلی نزدیک کند و کوروش به عنوان نقطه اتحاد و همدلی در کشورمان تبدیل شود و از تفرقه و دو دستگی دور کند.
کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در استان فارس شنبه ۱۳ آبان تشکیل و با صدور حکمی از سوی استاندار این استان، هادی پژوهش جهرمی به عنوان مسئول این کارگروه منصوب شد.
در حکم اسماعیل تبادار استاندار فارس خطاب به هادی پژوهش جهرمی که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی این استانداری نیز هست،آمده است: شناخت تاریخ و تمدن ایران قبل و بعد از اسلام، نیازمند مطالعه ذخایر علمی، فرهنگی و آشنایی با شخصیت های تاریخی آن است، کوروش که بنا به روایتی همان ذوالقرنین می باشد از جمله چهره های تاریخی و ماندگار ایران و جهان است.
در این پیام عنوان شده است: استان کهن فارس، خاستگاه کوروش و سایر مفاخر علمی و ادبی است، تبیین و شناخت جایگاه هر یک ازبزرگان و از جمله کوروش سبب آگاهی بیشتر قشر جوان با هویت، اصالت و تمدن اسلامی ایرانی می گردد، این امر با تشکیل کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش محقق می شود.
درادامه این پیام بیان شده است: مسئولیت تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه مذکور به جنابعالی محول می شود تا با استفاده از ظرفیت مراکز علمی، فرهنگی و با بهره گیری از نظرات کارشناسی استادان خبره حوزه تاریخ و دین، گامی موثر در جهت نیل به اهداف ترسیمی برداشته شود.
کوروش،بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود که از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ قبل از میلاد به مدت ۳۰ سال بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت کرد.
منشور کوروش که به عنوان کهن ترین و نخستین بیانیه حقوق بشر در جهان شناخته شده در سال ۱۲۵۸خورشیدی (۱۸۷۹میلادی) هنگام کاوش های باستان‌شناسی هیات بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین به دست آمد.
سازمان ملل متحد، مفاد این منشور را در سال ۱۹۷۱میلادی، به ۶ زبان رسمی دنیا منتشر کرد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد که آرامگاه کوروش را در خود جای داده است، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است که در سال ۱۳۸۳خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهرستان پاساردگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
۶۱۱۳ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


بزرگداشت کوروش


دانشگاه شیراز


مطالعات علمی