اخبار گردشگری

۱۱ اثر منقول فرهنگی و تاریخی اردبیل به ثبت ملی رسید

به گزارش ایرنا ، کریم حاجی زاده روز یکشنبه بیان کرد: این آثار در کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بررسی شده و با ثبت ملی آن موافقت شد.
او افزود: این آثار شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی الدین اردبیلی با شماره اموال ۱۱۲، صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل صفوی معروف به ختایی با شماره اموال ۱۱۳ ، کاسه زرین فام با شماره اموال ۲۴۸۲ و کاسه چینی آبی و سفید با شماره اموال ۲۹۶۷ است.
به گفته وی ، طاس مسی قلم زنی شده با شماره اموال ۲۷۸۷، کاسه آبی و سفید با شماره اموال ت ۷۴۳ ، شمعدان بشقابی (دامن دار) با شماره اموال ۲۶۳۵ ، گلدان یکرنگ فیروزه ای ۱ با شماره اموال ۲۷۰۸ ، گلدان یکرنگ فیروزه ای ۲ با شماره اموال ۲۵۸۶ ، پیاله و سرپوش سفالی با شماره اموال ت ۹۸۷ و ت ۷۱۳ ، قدح سفالی آقکند با شماره اموال ۳۶۷۵ و کاسه یکرنگ فیروزه ای با شماره اموال ۲۵۸۵ نیز دیگر اشیای ثبت شده در فهرست آثار ملی می باشد.
حاجی زاده افزود: آثار منقول ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۲ دسته آثار فرهنگی و تاریخی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی و آثار مکشوفه از کاوش های باستان شناختی محوطه خانه تاریخی زنده یاد آیت الله مروج امام جمعه فقید اردبیل در سال ۱۳۵۸ است.
وی ادامه داد: از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی ۲ اثر برجسته شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی الدین اردبیلی و صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل ختایی به ثبت ملی رسیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این آثار به لحاظ هنری و شیوه ساخت از نفایس تاریخ هنر ایران در دوره های آل جلایر و صفویه در دارالارشاد اردبیل به شمار می روند.
حاجی زاده همچنین در خصوص مابقی آثار به ثبت رسیده افزود: ۹ اثر دیگر ثبت شده از داده های باستان شناسی محوطه خانه تاریخی زنده یاد آیت الله مروج است و در طیفی از آثار فلزی تا سفالینه قرار می گیرد.
او اظهار کرد: این آثار از جمله مدارک ارزشمند باستان شناسی و آثار منحصر بفرد هنری شهر اردبیل در عصر صفویه تا دوره سلجوقی است.
به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، وی گفت: این آثار تحت حمایت قانون و نظارت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به آسیب یا خدشه به آن شود، طبق قانون مجازات های اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازت های قانونی خواهد شد.
استان اردبیل دارای پیشینه باستانی بوده و قدمت آن بر اساس مطالعات باستان شناسی به ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله مهم ترین بناهای تاریخی این استان می باشد که به ثبت یونسکو درآمده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۶/۶۰۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


ثبت ملی