اخبار گردشگری

صنایع دستی قم در انتظار نشان های ملی و بین المللی

حسن بحرینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نشان جغرافیایی به ۲ رشته صنایع دستی از جمله منبت و زیورآلات سنتی استان قم و ثبت ناملموس به ۲ رشته کاشی معرق و منبت چوب اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: گواهینامه نشان جغرافیایی یک نشان بین المللی است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای حفظ مالکیت فکری رشته های بومی صنایع دستی در یک منطقه جغرافیایی خاص به هنرمندان صنایع دستی اهدا می شود که این نشان از کپی برداری و سوء استفاده از آثار جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: میراث ناملموس برای رشته های صنایع دستی دارای ارزش انحصاری یا استثنایی است و به هنرهایی اختصاص می باید که با ایجاد دانش مهارت و سنتی بودن، از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کنند.
بحرینی با بیان این که صنایع دستی استان قم قابلیت تبدیل شدن به تجاری سازی را دارد گفت: تجاری سازی به عرضه صنایع در بازار داخلی و خارجی کمک شایانی می کند.
وی گفت: در حال حاضر ۲ تن از هنرمندان صنایع دستی قم در ۲ رشته تراش سنگ های قیمتی و گره چینی موفق به ثبت تجاری سازی شده اند.
بحرینی با اشاره به این که بیش از ۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارای پروانه در استان قم وجود دارند گفت: حدود یک هزار هنرمند در رشته چوب و منبت، ۳۰۰ تن در رشته زیورآلات سنتی، قیمتی و حکاکی، ۵۰ تن در رشته کاشی و معرق و بقیه در رشته های مختلف فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد: برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی قم باید نهادهای مربوطه از جمله شهرداری در راه اندازی بازارچه های صنایع دستی همکاری کنند تا این هنرمندان با عرضه هنرهای دستی خویش در بازار بتوانند از ظرفیت حضور زائران ایرانی و خارجی در این شهر مقدس استفاده کنند.
/۸۱۳۸/ ۱۱۷۵ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


قم


نشان بین المللی