اخبار گردشگری

کوچ اجباری ۲۵۰۰ شیء قدیمی روستای 'نی'

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردشگری روستایی پدیده ای تازه در معرفی روستاها است که می توان با استفاده از این فرصت فرهنگ، نژاد، آیین های زندگی، آب و هوای روستایی هر منطقه و استان را به گردشگران و علاقه مندان به سفر معرفی کرد.
فاتح ارژنگی علاقه مند به تاریخ و فرهنگ روستایی است که ۲۱ سال از عمر خود را صرف جمع آوری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شی تاریخی و قدیمی از روستاهای اورامانات کردستان کرده و اکنون در انتظار یاری مسئولان و هم روستایی های خود برای یافتن مکانی مشخص به منظور نگهداری این مجموعه است.
فاتح ارژنگی متولد ۱۳۵۲، دیپلمه ریاضی و دانشجوی زبان و ادبیات فارسی است و کشاورزی را شغل خود معرفی می کند و باور دارد، علاقه به آثار تاریخی مهمترین انگیزه‌اش برای خریداری و جمع آوری این مجموعه ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه ای است.
وی در پاسخ به اینکه مهمترین علت جمع آوری اشیای قدیمی در آغاز کار چه بود؟ افزود: دهه ۷۰، سال های عبور زندگی روستایی ایران از سنت به مدرنیته بود و به آن دلیل مردم، بسیاری لوازم قدیمی زندگی خود را به علت عدم استفاده دور می انداختند یا با انبار کردن در گوشه ای، آنها را به فراموشی می سپردند.
ارژنگی می گوید: علاقه مندی به آثار تاریخی باعث شد با مشاهده بی مهری به لوازم زندگی گذشتگان سال ۱۳۷۵ جمع آوری این اشیا را شروع کنم تا علاوه بر حفاظت از فرهنگ بومی منطقه، آنها را در مجموعه ای برای عموم به نمایش بگذارم.
وی تاکید کرد: پس از پنج سال برای اولین بار توانستم در خانه قدیمی پدری در روستای نی مریوان که از روستاهای هدف گردشگری در جوار زریبار بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران است، مجموعه را به نمایش در آورم و در سال ۱۳۹۰ نیز با هماهنگی بخشداری این آثار به محل دهیاری روستا منتقل شد.
ارژنگی یادآور شد: هم اکنون فرصت نمایش آثار در دهیاری، به علت تغییر و تحولات انجام گرفته (تغییر دهیار) از من گرفته شد و با پیگیری های انجام شده از طریق فرمانداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان قرار است مجموعه را به فرهنگسرای شهرداری در شهر مریوان منتقل کنم.
وی در پاسخ به اینکه آیا می توان در روستا محلی برای نمایش آثار دایر کرد؟ گفت: این آثار متعلق به فرهنگ روستاهای اطراف است و با توجه به اینکه روستای نی در کنار دریاچه واقع است می توان در محلی مناسب، آثار را در همان روستا به نمایش در آورد و گردشگران را به حضور در روستا ترغیب و تشویق کرد.
پاسخ ارژنگی به این سوال که آیا مسئولان حمایتی برای احداث مکان نمایش مجموعه داشته اند، افزود: بخشداری مرکزی سال قبل تسهیلاتی برای احداث سفره خانه در روستا و گنجاندن مجموعه در این محل برای من مصوب کرد اما به علت اقساط بالای آن و برخی باورهای محلی نتوانستم از این تسهیلات استفاده کنم.
این مجموعه دار آثار تاریخی و مردم شناس حوزه روستایی کردستان تعیین محل مناسب برای نمایش آثار خود در قالب یک موزه را از بزرگترین حسرت های خود دانست و اضافه کرد: اینکه بضاعت مالی برای ایجاد و احداث یک موزه ندارم حسرت همیشگی ام است ولی انتظار دارم مسئولان برای این هدف یاری ام کنند.
وی همچنین در خصوص انتقال اشیا از روستا به شهر نیز گفت: برای من فرقی ندارد محل نگهداری آثار قدیمی کجا باشد تنها به فکر آن هستم که بتوانم با نمایش آن گامی در حفظ این میراث بردارم ولی در روستای نی (روستای هدف گردشگری) باشد بدلیل همجواری با دریاچه و حضور گردشگران مفید تر است و باعث رونق روستا هم می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان نیز ارژنگی را از وفاداران و علاقه مندان به میراث فرهنگی معرفی می کند که طی ۲ دهه از زندگی خود صرف جمع آوری مجموعه ای از ابزار آلات فرهنگ زندگی روستاهای منطقه اورامانات و مریوان در حاشیه زاگرس مرکزی کرده است.
فریاد حدایان با بیان اینکه عمده آثار این مجموعه دار مربوط به دوران معاصر در بخش های معرفی آداب و سنت های مردم محلی، ابزار آلات مربوط به مشاغل منطقه و وسیله های جنگی و دفاعی است، افزود: در این مجموعه آثاری از دوران میترایی، اشکانی، ساسانی و مادها نیز یافت می شود.
وی با بیان اینکه انتقال اشیا به فرهنگسرای شهر مریوان با هدف حفاظت و صیانت از آنها انجام می شود، افزود: توافق های اولیه برای در اختیار گرفتن این مکان از سوی مدیریت شهری اخذ شده و تلاش می شود اشیا به صورت موقت تا احداث موزه در پارک ملت در این محل نگهداری شوند.
به گفته وی، شهرداری مریوان در محل پارک ملت ساختمانی را برای ایجاد موزه مریوان در دست احداث دارد و هم اکنون تغییرات جزیی آن با توجه به استانداردهای مکان یک موزه در حال انجام است که مقرر شد مجموعه قدیمی و تاریخی آقای فاتح ارژنگی پس از تکمیل به این محل منتقل شود تا در تکمیل کننده بخشی از موزه مریوان موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه روستای نی در جنوب غربی دریاچه زریبار و یکی از ۹ روستای حاشیه این دریاچه و جزء روستاهای هدف گردشگری استان کردستان است، یادآور شد: میراث فرهنگی در صورت تامین محل نگهداری این مجموعه آمادگی کامل برای حمایت از این مجموعه دار را دارد.
حدادیان ادامه داد: با توجه به مشکلات اعتباری دولت، امکان خرید و ساخت موزه یا محل نگهداری این اشیا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن نیست اما این سازمان در راستای سیاست های خود قادر به حمایت از مجموعه دار در بخش های دیگر است.
عضو شورای اسلامی روستای نی نیز در این ارتباط با بیان اینکه زحمات این مجموعه دار در ۲ دهه از زندگی خود اقدامی تحسین برانگیز بین اهالی روستا است، گفت: او بسیاری از اشیا جمع آوری شده را با هزینه شخصی از مردم روستاهای اطراف مریوان و منطقه اورامانات خریداری کرده است.
محمد کاوه افزود: ارژنگی هم اکنون به علت تغییر و تحولات در دهیاری، مجبور به خارج کردن اشیا از این محل شده ولی شورا آمادگی دارد در صورت رضایت وی، جلسه ای با بخشداری و فرمانداری جهت ایجاد یا تخصیص محلی مناسب برای نگهداری اشیا در همین روستا داشته باشد.
وی لازمه ایجاد یک محل جدید برای این مجموعه دار را حمایت بخشداری و فرمانداری در تامین اعتبارات آن دانست و تاکید کرد: حفظ اشیا در روستا علاوه بر جذب گردشگران می تواند گامی در ارج نهادن به زحمات ۲۱ ساله این مجموعه دار، باشد.
جمال ارژنگی دیگر عضو شورای اسلامی روستای نی مریوان نیز خارج شدن مجموعه از روستا را به عنوان آسیبی برای گردشگری روستایی اعلام کرد و افزود: بلاتکلیفی و تغییر و تحولات دهیاری مهمترین دلیل خارج شدن مجموعه اشیای قدیمی و تاریخی از محل ساختمان دهیاری بود ولی شورا آماده است در صورت تایید بخشداری مجموعه اشیای تاریخی و قدیمی به این محل بازگردانده شود.
بخشدار مرکزی مریوان نیز در این ارتباط گفت: مجموعه اشیای قدیمی و تاریخی وسایل شخصی فاتح ارژنگی است و بخشداری برای حمایت، پرداخت ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات را به او برای ایجاد سفره خانه سنتی تصویب کرد.
رضا خسروی با بیان اینکه این مجموعه دار در بهترین نقطه روستا قطعه زمینی دارد ولی اقدامی برای دریافت تسهیلات نکرده است، افزود: پس از شروع بکار دهیار جدید و در صورتی که اعضای شورای اسلامی روستا به استقرار این مجموعه در محل دهیاری رضایت دهند، بخشداری نیز برای حمایت از گردشگری روستایی آماده همکاری است.
روستای نی مریوان با سه هزار نفر جمعیت در قالب ۸۰۰ خانوار یکی از روستاهای معروف، پرجمعیت و کوهستانی شهر مریوان است و مردم آن علاوه بر کشاورزی در ساخت صنایع دستی بویژه کلاش بافی خبره هستند.
گزارش: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


اشیای تاریخی


روستای مریوان


میراث فرهنگی