اخبار گردشگری

بوم گردی، اقامتی دلچسب در فضایی بکر و بیادماندنی

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ واحدهای اقامتی بوم گردی حس یک زندگی خوب و بی دغدغه را برای آنانی که آرامش می خواهند هدیه می کند، اقامت در فضایی دلنشین و زیبا که با وجود سادگی فضا و امکانات، لحظه های خوب ماندن در مکانی امن و خلوت را به گردشگران می بخشد که شاید نمونه آن را در جایی تجربه نکرده باشند.
سرزمین آب و سنگ، استانی چهار فصل با طبیعتی زیبا و بکر از ویژگی های استان کرمانشاه است، استانی که طبیعت زیبای آن دل هر رهگذری را می رباید و دوست دارد لحظاتی را در آن سپری کند و این امکان با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی برای علاقه مندان به طبیعت فراهم شده است.
کارشناسان گردشگری می گویند: اقامتگاه بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که برخلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتا در خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد، اداره می شوند.
در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه که ۳۱ شهر و ۲ هزار و ۶۰۰ روستا دارد به دلیل طبیعت بکر و زیبا، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی برای جذب گردشگران و علاقه مندان به سیر در طبیعت در دستور کار قرار گرفته و بنا بر اعلام مدیران گردشگری استان، استقبال بسیار خوبی از این نوع اقامتگاه ها می شود.
از میان روستاهای استان کرمانشاه ۱۴ روستا به عنوان روستای گردشگری شناخته شده است.
معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی، اقامتگاه‌های بوم‌ گردی را یکی از نوآوری‌ های دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: تعداد اقامتگاه‌های روستایی از ۲۰ واحد در سال ۹۲ به بیش از ۵۳۰ واحد در سال‌ جاری رسیده است.
به گفته علیرضا مرادی بیستونی معاون گردشگری استان کرمانشاه هم اکنون سه محیط بوم گردی شامل اقامتگاه بوم گردی ‘آرتین’ دینور شهرستان صحنه و بوم گردی ‘ساتیار’ روستای ساتیاری و روستای ‘نسمه’ شهرستان پاوه فعال است.

**روزهای خوش گردشگران در دینور
منطقه دینور یکی از مناطق خوش آب و هوای استان کرمانشاه در شهرستان صحنه است که اغلب مردم نقاط مختلف کشور این منطقه را برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت انتخاب می کنند و در ۲ سال اخیر نیز با ایجاد اقامتگاه بوم گردی در دینور به تعداد گردشگران آن روز به روز اضافه می شود.
‘یاور ابیری’ از اهالی دینور مجوز اقامتگاه بومی گردی را ۲ سال و نیم قبل از میراث فرهنگی اخذ کرد و از یک سال قبل هم تبلیغات و بازاریابی برای جذب گردشگر را آغاز کرده است و می گوید استقبال بسیار عالی است چرا که خوب اقامتگاه را معرفی کرده ایم.
با او در ارتباط با استقبال گردشگران از این سبک جدید گردشگر پذیری گفتگو کردم که گفت: تاکنون ۲ جشنواره روغن حیوانی کرمانشاهی و ترخینه (دسری محلی) را در این اقامتگاه در روستای ‘کرتویچ’ برگزار کردیم و بیش از ۵۰۰ گردشگر از این جشنواره ها استقبال کردند که به نظر ما بی نظیر است.
وی از علاقه مندان به بوم گردی و طبیعت دعوت کرد که به استان کرمانشاه و منطقه دینور سفر کنند و لحظات خوشی را در اقامتگاه های بوم گردی کرتویچ و کندوله سپری نمایند.
ابیری اظهار کرد که امسال از سه کشور فرانسه، ایتالیا و آلمان گردشگر به روستای کرتویچ آمده و باید بر تعداد گردشگران خارجی بیافزاییم.
او پنج خانه سنتی و نیمه سنتی در روستای کرتویچ را برای اقامت گردشگران اختصاص داده و می گوید در روستای کندوله نیز ۲ خانه سنتی را برای این موضوع اختصاص داه ایم.
وی اظهار کرد که در عید نوروز ۹۶ بیش از ۱۰۰ نفر در این اقامتگاه ها اسکان داده شد.
وی قیمت هر شب اقامت در این اقامتگاه ها را به همراه صبحانه یک میلیون ریال ذکر کرد و گفت: این قیمت در زمان کمبود گردشگر به هر شب ۸۰۰ هزار ریال هم کاهش می یابد.
این جوان دینوری برای ۱۸ نفر شغل در اقامتگاه بوم گردی خود ایجاد کرده و می گوید اگر مسئولان حمایت مالی کنند می توانم واحدها را توسعه دهم.
ابیری همچنین اظهار کرد که به دلیل اطلاع رسانی خوب این واحدها در سطح کشور شناخته شده اند و استقبال گردشگران نیز به خصوص در نیمه اول سال از این واحدها بسیار زیاد شده و تا زمانی که واحدها توسعه پیدا نکنند می خواهیم تبلیغات را کمتر کنیم.
این جوان کارآفرین به درخواست تسهیلات یک میلیارد ریالی از یکی از بانک های استان اشاره کرد و گفت: بروکراسی اداری پیچیده بانک ها از جمله درخواست سند ملکی املاک گرانقیمت شهری مرا از اخذ وام پشیمان کرد و تصمیم گرفته ام بدون تسهیلات بانکی فعالیت هایم را پیش ببرم.
وی اما گفت اگر ۲ میلیارد ریال نقدینگی در اختیار داشته باشم می توانم واحدها را افزایش داده، شغل های بیشتر را ایجاد و به جذب هرچه بیشتر گردشگر اقدام کنم.
روستاهای کرتویچ و کندوله در ۷۵ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده اند.

**ساتیار، تداعی کننده زندگی در روزگار خوش قدیم
در نقطه ای دیگر از استان کرمانشاه یعنی در منطقه اورامانات جوانی خلاق و کارآفرین دیگری از روستای ساتیاری مجوز اقامتگاه بومی گردی را از میراث فرهنگی اخذ کرده و مجموعه ای اقامتی به نام بوم گردی ‘ساتیار’ راه اندازی کرده است، ‘آزاد مرادی’ ابتدای فروردین امسال فعالیت خود را آغاز کرده و با تلاش و پشتکار و معرفی مجموعه خود توانسته در لیست اقامتگاه های بومی گردی کشور جایی برای خود باز کند.
ساتیاری روستایی خوش آب و هوا و زیبا در بخش باینگان شهرستان پاوه است که ۱۳۰ کیلومتر با کرمانشاه فاصله دارد.
او به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از فعالیت رسمی اقامتگاه، ۱۸ تور یک روزه در روستای ساتیاری برگزار کردیم و اکنون با داشتن واحدهای اقامتی جذب گردشگران سهل تر از گذشته شده است.
او در روستای ساتیاری چهار اتاق یک منزل قدیمی را برای اقامت گردشگران در نظر گرفته و می گوید این اتاق ها ظرفیت پذیرش ۲۴ تا ۳۲ نفر را دارند.
وی می گوید که قصد دارد ۲ اتاق دیگر با امکانات مورد نیاز را در آینده ای نزدیک به مجموعه های اقامتی بوم گردی خود اضافه کند.
او از بوم گردی به عنوان جدیدترین و بهترین شیوه جذب گردشگر نام برد و گفت: این موضوع اکنون در دنیای گردشگری در اولویت است و مردمی که از زندگی شهرنشینی خسته شده اند به طبیعت پناه می آورند و ما نیز امکان و اسباب زندگی کوتاه مدت آنان را در این اقامتگاه ها فراهم می نماییم.
مرادی در ادامه استقبال گردشگران از این مجموعه را خوب دانست و گفت: در نیمه نخست امسال ۲۵۰ شب اقامت در این مجموعه داشته ایم و سه گردشگر خارجی نیز در این مجموعه اقامت کرده اند.
او هزینه هر شب اقامت را متغییر دانست و افزود: اگر در قالب تور باشد ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار ریال بابت هر شب می گیریم و اگر به صورت انفرادی هم باشد هر شب یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال هزینه اقامت هر شب در این مجموعه است.
وی اظهار کرد که به دلخواه گردشگران برای آنها وعده های غذایی و میان وعده از محصولات بومی محلی منطقه تهیه می کنیم.
او هموطنان را به حضور در روستای ساتیاری و اقامت در این مجموعه دعوت کرد و گفت: اطمینان می دهیم که لحظاتی خوشی را برای هموطنانمان در این مجموعه فراهم کنیم.

**صدور مجوز ۲۰ اقامتگاه بوم گردی در استان کرمانشاه
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مجوز فعالیت ۲۰ اقامتگاه بوم گردی علاوه بر سه واحد فعلی که فعال است در استان صادر شده که به دلایلی از جمله پیگیری نکردن صاحبان مجوزها و یا نبود تسهیلات بانکی تاکنون موفق به راه اندازی آنها نشده ایم.
علیرضا مرادی بیستونی با بیان اینکه اقامتگاه های بوم گردی در سه تیپ استاندارد درجه یک، دو و سه درجه بندی می شوند، افزود: واحدهای فعال استان کرمانشاه اکنون درجه دو و سه هستند.
به گفته او، واحدهایی درجه یک می گیرند که تمام امکانات رفاهی را مانند اینترنت داشته باشند.
وی استقبال از این واحدها را براساس مستندات خیلی خوب اعلام کرد و گفت: صاحبان واحدهای بوم گردی به دلیل استقبال خوب مردم به دنبال توسعه آن هستند.
او، کمک به ترویج طبیعت گردی را از جمله مزایای اقامتگاه های بوم گردی ذکر کرد و افزود: برای جذب گردشگران خارجی در این واحدها برنامه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در دست اقدام داریم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه به آموزش مردم روستاهای منطقه دینور در راستای شناخت هرچه بیشتر از مقوله بوم گردی نیز اشاره کرد و گفت: مردم روستاهای کرتویچ و کندوله از توابع شهرستان صحنه را آموزش نحوه پذیرش گردشگر داده ایم و تورهای آزمایشی نیز در این ۲ روستا در سال جاری برگزار کردیم.
مرادی بیستونی با بیان اینکه محدودیتی برای صدور مجوز اقامتگاه های بوم گردی در استان کرمانشاه نداریم، افزود: می توانیم برای هر روستای استان یک مجوز راه اندازی اقامتگاه بوم گردی صادر کنیم.
استان کرمانشاه حدود ۲ هزار و ۶۰۰ روستا دارد که حدود ۵۳۰ هزار تن از جمعیت ۲ میلیون نفری استان در این روستاها سکونت دارند.

**کرمانشاه بیش از استان های دیگر ظرفیت بوم گردی دارد
مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری کشور در سفری که به تازگی استان کرمانشاه داشت، در جمع مدیران سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه بوم گردی فرصتی برای بهره برداری بیشتر از همه ظرفیت های روستایی است، گفت: استان کرمانشاه بیش از استان های دیگر کشور از این ظرفیت برخوردار است.
محمدعلی فیاضی افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی اگر بخواهیم در کمترین زمان و با حداقل هزینه اتفاقی رخ بدهد که جوامع محلی از آن بهره مند شوند، گردشگری و نوع خاص آن یعنی بوم گردی است که این ویژگی را دارد.
فیاضی افزود: آنچه که بوم گردی را از سایر انواع گردشگری متفاوت کرده است تنوع فرهنگی و آداب و رسوم در نقاط مختلف کشور است که جذابیت های آن را دو چندان کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و سازمان بین المللی یونیدو در جهت استفاده از ظرفیت های جوامع بومی و محلی خبر داد و گفت: استان های کردستان، کرمانشاه و سمنان به عنوان پایلوت این پروژه انتخاب شده اند که در مرحله اول بحث توریست سلامت را دنبال می کند و در مرحله بعد به مبحث بوم گردی خواهد پرداخت.
فیاضی با بیان اینکه توسعه بوم گردی توسعه روستاها را به دنبال دارد، گفت: آموزش و معرفی نقش تعیین کننده ای دارند که در این میان صدا و سیما می تواند بسیار یاری گر باشد.
وی تاکید کرد: استان کرمانشاه در حوزه بوم گردی ظرفیت های بی نظیری دارد که در صورت برنامه ریزی و معرفی مناسب می تواند بیشترین سهم را در این حوزه داشته باشد.

**بخشداری ها در توسعه بوم گردی بسیار تاثیر گذار هستند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه، نقش بخشداری ها را در توسعه بوم گردی و ایجاد خانه های مسافر بسیار تاثیرگذار دانست و اظهار امیدواری کرد بخشداری ها در این مسیر به مجموعه گردشگری استان کمک کند تا این روند با شتاب بهتری شکل بگیرد.
جلیل بالایی با تاکید بر نقش بسیار مهم بخشداری ها در شکل گیری و توسعه بوم گردی و خانه های مسافر روستایی، افزود: باید قبول کرد که بخشی از گردشگران ما امروزه چه به لحاظ مباحث روحی و روانی و چه به خاطر مباحث مادی تمایلی به اسکان در هتل های لوکس و چند ستاره ندارند و یک شب اقامت در یک محیط روستایی را بر آن ترجیح می دهند.
وی گفت: در گذشته همه تمرکز ما در روستاها بر روی توانمندی های باغداری، کشاورزی و دامداری بود و از وجود ظرفیت های طبیعت گردی و بوم گردی غافل بودیم.
وی ادامه داد: علاوه بر توسعه این بخش های اصلی امروز باید مباحث گردشگری و بوم گردی را به عنوان یک امکان جدید مورد توجه قرار دهیم.
بالایی با اعلام اینکه انجمن حامیان میراث فرهنگی در همه روستاهای استان شکل خواهد گرفت، گفت: ما باید مردم را با میراث فرهنگی عجین کنیم و خوشبختانه این اتفاق با تشکیل انجمن ها در حال شکل گیری است و حداقل به لحاظ نهادسازی اقدام ارزشمندی است.
وی تصریح کرد: ما اگر از این فرصت استفاده نکنیم در آینده دچار مشکل می شویم.
بالایی رسمی کردن خانه های مسافر را فرصتی برای تبلیغ و معرفی آن ها دانست و تاکید کرد برای توسعه گردشگری و بوم گردی به مشارکت مردم در قالب انجمن ها نیاز داریم.
او همچنین حفظ میراث فرهنگی، رونق صنایع دستی و توسعه گردشگری را سه شاخصه اصلی برنامه های این اداره کل دانست و افزود: با برنامه ریزی و جدیت در راستای تحقق این برنامه ها تلاش می کنیم.
بیش از دو هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده در استان کرمانشاه وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی با چهار هزار و ۸۰۰ سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه ۱۰۰هزار سال قدمت دارد.
۳۰۳۳/۸۰۶۶ خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگری


بوم گردی


کرمانشاه