اخبار گردشگری

معاونت گردشگری شهرداری؛ فرصتی برای احیای گردشگری شهری در کرمان**سودابه سرلک

در یکی از نشست های تخصصی اخیر گردشگری استان، برخی فعالیت ها و ارائه خدمات شهرداری کرمان به گردشگران، مانند دو زبانه کردن تابلوهای راهنمای گردشگری مورد تقدیر قرار گرفت و پیشنهاد جدیدی برای توسعه و رونق گردشگری شهری مطرح شد.
پس از اینکه کمیسیون گردشگری و اصناف در دوره جدید فعالیت اعضای شوراهای اسلامی شهر کرمان، تشکیل شد و شهردار وقت کرمان نیز مشاور تخصصی خود را در این حوزه معرفی کرد، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی، تشکیل معاونت گردشگری شهرداری کرمان را برای احیای گردشگری در شهر کرمان پیشنهاد داد.
بررسی جایگاه گردشگری در شهرداری های کشور نشان می دهد تاکنون برخی کلانشهرها مانند اصفهان و مشهد و البته برخی شهرها مانند همدان، معاونت یا مدیریت گردشگری شهرداری را به طور مجزا تشکیل داده اند که گواهی بر درک و باور مسئولان این شهرها از میزان تاثیرگذاری گردشگری در توسعه شهری است.
در شهرداری کرمان ۱۳ سازمان، چهار منطقه و ۷ معاونت تشکیل شده و به بیش از ۶۰۰ هزار نفر مردم شهر خدمات ارائه می دهد که البته با توجه به اینکه گردشگری محور توسعه فعالیت های استان قرار گرفته، این مجموعه می تواند به پیشنهاد تشکیل معاونت گردشگری شهرداری به صورت جدی بیندیشد.
شاید تشکیل این معاونت در اولین نگاه با هدف کمک به جنب و جوش بیشتر گردشگری کرمان باشد که البته همین گونه نیز هست اما بی شک می تواند بخشی از بدهی ها و هزینه های شهرداری کرمان را جبران کند.
چندی پیش معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرده بود هر گردشگر برای یک شب اقامت در کرمان حدود ۱۰۰ دلار هزینه می کند که این هزینه ها در مکان های اقامتی، هتل ها، رستوان ها، مراکز خرید و… تقسیم می شود، شهرداری کرمان نیز می تواند با ساماندهی و داشتن برنامه ای اصولی و مدون برای گردشگران و هزینه های آنها، به درآمدزایی بیشتری برسد.
افزایش درآمدها از حضور بیشتر گردشگران در کرمان حاصل می شود که معرفی جاذبه ها و ظرفیت های این شهر توسط شهرداری و هر مجموعه مرتبط و غیرمرتبط دیگر به تحقق این مهم و توسعه و پیشرفت استان منجر می شود.
و اما نکته پایانی اینکه در کنار تکمیل زیرساخت های گردشگری باید به ایجاد تجربه های جدید برای گردشگران توجه کرد که یکی از این تجربه ها می تواند معرفی آثار کمتر شناخته شده شهر کرمان مانند اکونوموزه بانو حیاتی، مقبره ترکان خاتون و قبه سبز، حمام زنانه مجموعه گنجعلیخان، گنجینه موزه صنعتی، گنبد جبلیه ،موزه فرش و باغ بیرم آباد باشد.
فعال رسانه ای در کرمان **

انتهای پیام /*


اجتماعی


شهری


معاونت گردشگری


کرمان