اخبار گردشگری

رنج نامه مرنجاب

به گزارش ایرنا، کویر نوردی شاید برای بسیاری واژه ای چندان آشنا نباشد اما در واقع یکی از جذاب ترین تفریح هایی است که طی سال های گذشته در ایران نیز باب شده و امروزه تورهای کویر نوردی برای لختی آسایش و دوری از هیاهوی زندگی شهری رونق خاصی دارد.
استان اصفهان در این میان با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه در کنار جاذبه های تاریخی، منطقه ای زیبا و بکر همچون کویر مرنجاب را در ۲۱۵ کیلومتری خود جای داده که به واسطه دلبری رمل ها، درختچه های بیابانی، دریاچه نمک، چاه ها، آب انبارها و کاروانسرای صفوی به طور میانگین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی را در هفته میزبانی می کند.
مرنجاب از توابع شهرستان آران و بیدگل با ۸۵۰ متر ارتفاع از سطح آب های آزاد جزو ۱۰ گزینه نخست علاقه مندان به زیبایی های چشم نواز کویری ایران است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می شود و از نظر دسترسی نیز گزینه مناسبی برای سفرهای کوتاه پایان هفته به شمار می آید.
درخت های گز، تاق و گون در کنار گونه هایی مانند گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و به گفته برخی یوزپلنگ پوشش گیاهی و جانوری پربار مرنجاب را شکل می دهد.

**مرنجاب در گیر و دار امکانات اولیه میزبانی
برای رسیدن به دل مرنجاب باید رنج سفر به جان خرید و از جاده پر پیچ و خم خطرناک پوشیده از ماسه و پر از دست انداز حدود ۷۰ کیلومتری بدون علائم راهنمایی و رانندگی عبور کرد که البته حدود ۵۵ کیلومتر آن خاکی است و همین امر نخستین و بزرگترین مشکل این منطقه کویری به ویژه برای افراد ناآشنا می باشد.
بنابر اعلام مدیریت پایگاه های فوریت های پزشکی شهرستان آران و بیدگل، تنها در ۲ هفته گذشته نزدیک به ۲۰نفر در اثر حادثه های رانندگی و واژگونی خودرو در مسیر مرنجاب زخمی و راهی بیمارستان شدند که ادامه بی توجهی به این مهم می تواند این کویر در ظاهر رام را از منطقه ای تفریحی به قتلگاه گردشگران تبدیل کند.
از سوی دیگر فقدان استقرار دائم نیروهای امدادی، فوریت های پزشکی و انتظامی در منطقه، سرویس بهداشتی، پایگاه اطلاع رسانی جامع در مورد مرنجاب، کمبود اقامتگاه و در مقابل دریافت مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و ۴۰۰ هزار ریال از هر دستگاه خودروی سواری و اتوبوس و ارایه نکردن خدمات در قبال آن از دیگر کاستی های بارز این منطقه است.
تغییرهای ناشی از میزان و شدت استفاده از محیط کویر و در نهایت تخریب سیمای کنونی مرنجاب از دیگر مسائلی می باشد که عده ای از دوستداران محیط زیست منطقه و استان را مشغول خود کرده است.
شرایط ویژه هر منطقه به طور طبیعی ایجاب می کند که برای میزبانی از تعدادی محدود با شرایطی محدود برنامه ریزی شود، اما مرنجاب گویی به حال خود رها شده و تنها عنوان گردشگری را یدک می کشد.
این بخش از کویر علاقه مندان رشته اتومبیلرانی (آفرود) را هم در کنار بومیان منطقه و دوستداران کویر نوردی به خود می خواند و برخی معتقدند حضور مجموع این مسافران و گردشگران در منطقه طی دراز مدت می تواند به محیط زیست آن آسیب های جدی وارد کند.
عده ای اندک هم در این میان دغدغه های فرهنگی را از حضور بدون نظارت تعداد قابل توجهی گردشگر در این منطقه کویری مطرح می کنند.

***دغدغه های یکسان مردم و فعالان؛ بی توجهی مسئولان
مردم در برخی حوزه ها ممکن است دیدگاه متفاوتی از کارشناسان و فعالان آن حوزه داشته باشند که همین امر در مواردی موجب سردرگمی و بلاتکلیفی مسئولان اجرایی برای تصمیم گیری و انتخاب درست بین خواست مردم و دیدگاه کارشناسی می شود اما همیشه یا دست کم در مورد مشکلات و کاستی های کویر مرنجاب چنین نیست.
حسین نجارزاده یکی از فعالان گردشگری در این زمینه گفت: جلسه های بسیاری برای بررسی مشکلات مرنجاب برگزار شده اما نتیجه ای در بر نداشته و در شرایط کنونی نیز سرمایه گذاران تمایلی برای حضور در این منطقه ندارند.
حسین انصاری ازسرمایه گذاران بومی حوزه گردشگری نیز گفت: مرنجاب منطقه نمونه گردشگری است که باید با نگاه و امکانات ملی مدیریت شود، در حالی که نه تنها کویر ساماندهی نشده بلکه دروازه ورودی در منطقه بکر ارغوانی نیز راه اندازی شده که باید این تصمیم غیرکارشناسی هرچه سریعتر اصلاح شود.
او تصریح کرد: مدیریت منطقه مرنجاب دراختیار مجموعه ای است که تخصصی درزمینه گردشگری ندارد و با وجود ادعای زیان دهی بابت ایجاد دروازه ورودی، همچنان بر حضور خود اصرار دارد.
محسن سلطان محمدی هم با تایید مشکلات و انتقاد از بی عملی ها، خواستار توجه بیشتر مسئولان امر و به ویژه تعیین جایگاهی برای تشکل های غیردولتی فعال در زمینه های گردشگری و محیط زیست برای ساماندهی منطقه مرنجاب شد.

**ساماندهی کویر مرنجاب پیگیری می شود
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان که به دنبال وقوع حادثه های رانندگی زنجیره وار هفته گذشته به این منطقه سفر کرده بود با ابراز تاسف از آسیب دیدن گردشگران، از اجرای طرح ساماندهی در ۲ هفته آینده با همکاری شرکت متولی دریافت ورودیه این منطقه خبر داد.
محسن یارمحمدیان گفت: با توجه به حادثه های ناگوار تصادف و واژگونی خودرو در جاده منتهی به کویر مرنجاب اجرای طرح اصلاحی جاده، راهنمایی بیشتر گردشگران در ورودیه و استقرار نیروهای امدادی ضروری است.
وی موقعیت جاده مرنجاب را غیر قابل قبول عنوان کرد و افزود: باید این جاده به عنوان جاده گردشگری یا روستایی تعریف شود که در این راستا پیگیری و رایزنی با وزارت راه در حال انجام است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به برخی شایعه ها در زمینه واگذاری مدیریت منطقه مرنجاب بیان کرد: واگذاری مدیریت منطقه مرنجاب به یک تعاونی خاص بی اساس است و این منطقه در قبال ارائه طرح های گردشگری واگذار می شود.
او ساماندهی کویر مرنجاب را جزو اولویت ها و دغدغه های مسئولان حوزه گردشگری استان اصفهان عنوان کرد و گفت: امنیت جسمی، روحی و روانی گردشگران در این منطقه اولویت است و باید نسبت به استقرار پایگاه فوریت های پزشکی، امدادی، نیروهای انتظامی، راه اندازی اقامتگاه ها و ارائه خدمات اقدام شود.
عضو هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه پایدار (متولی ورودی کویر مرنجاب) نیز با استقبال از انتقادها گفت: از فعالان گردشگری برای همکاری و ارائه دیدگاه های سازنده دعوت به همکاری می شود؛ ساماندهی اساسی مرنجاب نیاز به زمان دارد و باید طرحی جامع در این زمینه تهیه شود.
حسین مشهدی افزود: ایجاد ورودی در ارغوانی با این تشکیلات درست نیست اما بنا به دلایلی مجبور به ایجاد این تشکیلات به این سبک در منطقه ارغوانی بودیم که به زودی برطرف خواهد شد.

*** نوش دارو پس از مرگ مرنجاب
شرایط گذشته و حال منطقه نمونه گردشگری مرنجاب مانند بیماری است که طی این سال ها پزشکان حاذق تنها بر بالینش حاضر شده، روش درمانی تجویز کردند اما خبری از دارو نبوده است!
این کویر زیبا سال هاست با هر کیفیتی مورد بهره برداری قرار می گیرد و هر از چندگاهی با وقوع حادثه ای توجه ها را به خود جلب می کند اما باز به فراموشی سپرده می شود؛ در این میان دوستداران و علاقه مندان بیم آن دارند که زمانی مسئولان به اهمیت موضوع پی ببرند که دیگر نوش دارو اثرگذار نباشد و مرنجاب هم به سرنوشت دیگر نقاط مانند دریاچه ارومیه تبدیل شود.
گفته های رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز به این مهم اشاره دارد که ‘تصویب مرنجاب به عنوان منطقه نمونه گردشگری صورت گرفته و باید به مشکلات این منطقه با نگاهی ملی رسیدگی شود.’
جواد صدیقیان افزود: کویر مرنجاب در دولت گذشته به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شد اما در حد مصوبه باقی ماند و هیچ خدماتی در زمینه زیرساخت ها داده نشد.
وی با اشاره به مشکلات کویر مرنجاب بیان کرد: ایجاد زیرساخت ها و خدمات رسانی در این منطقه یک ضرورت است و باید با ارائه تسهیلات لازم زمینه حضور سرمایه گذاران و فعالان گردشگری فراهم شود.
به گزارش ایرنا امنیت، اعتدال نسبی، گوناگونی جاذبه‌های گردشگری، گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی کویر مرنجاب فضای مناسبی را جهت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم کرده و گردشگران بسیاری را به خود می‌کشاند که باید در این راستا به نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از شرایط منطقه اقدام شود.
کاروانسرای مرنجاب که در زمان شاه عباس صفوی در مسیر گرمسار به کاشان و اصفهان بنا شده، هم اکنون نیز برای اسکان گردشگرانی که قصد اقامت در شب کویر را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد که باید توسه یافته یا مکان مناسب دیگری هم برای این مهم تعیین شود.
جاده مرنجاب به دلیل تلفات و خسارت های بالا به ویژه برای افراد ناآشنا به منطقه باید در گام نخست ساماندهی شود که قرار دادن آن در حوزه راه های روستایی جهت دریافت ردیف بودجه اختصاصی یک ضرورت است.
همچنین برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی برای راهنمایان تورها و کویرگردانان، نظارت بر کیفیت و نحوه برگزاری تورها، ارایه اطلاعات به رانندگان پیش از حضور در کویر، پشتیبانی و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی از دیگر اقدام هایی است که می تواند در تغییر شرایط کنونی سیمای کویری مرنجاب موثر واقع شود.
گزارش از: حسین منصوری فر- محمد ملا حمزه زاده – انتشار دهنده : عمادی
۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


کویر مرنجاب


لزوم ساماندهی