اخبار گردشگری

توجه به بوم گردی اولویت اصلی صنعت گردشگری یزد است

این موضوع مرهون وجود ویژگی های ارزنده تاریخی و به یادگار گذاشتن بناهایی ماندگار توسط مردمان سختکوش این دیار است که سبب شد تا مسئولان استان توجه به صنعت گردشگری را به عنوان یکی از اولویت ها و محورهای توسعه یزد بیش از پیش مورد نظر قرار دهند.
سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد بهمن ۱۳۹۵ در دومین نشست منطقه‌ای مثلث طلایی گردشگری کشور گفته بود: صنعت گردشگری یکی از محورهای هشت ‌گانه اولویت ‌های استان است، مثلث گردشگری نیز کمک بسیاری به هم ‌افزایی استانی و تلاش برای رفع موانع خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، بیشتر گردشگران خارجی در ایران و به تبع آن در یزد ،گردشگران تاریخی هستند که در مدت حضور در کشورمان بیشتر به بازدید مکان ها و بناهای تاریخی و خشت و گلی می پردازند و از مشاهده بادگیرها و قناتها به وجد می آیند، چرا که این آثار نشان از خلاقیت ، ابتکار و سخت کوشی مردمان این دیار کهن دارد.
اغلب این گردشگران مکان های سنتی و اقامتگاه هایی را که زندگی مردم سالیان دور تداعی می کند، برای استراحت ترجیح می دهند و بر این اساس سفری لذت بخش و ماندگارتر را برای خود رقم می زنند.
توجه به اقامتگاه های بوم گردی مدتی است که به عنوان یکی از مهمترین اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در دستور کار قرار گرفته است.

** بوم گردی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید: بوم گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به گذشته و حال مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند.
فاطمه دانش یزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بوم گردی، واژه پیچیده و غریبی نیست، سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنان منطقه گردشگری خاصی می شود.

** بهره برداری از ۵۱ بوم گردی
همچنین سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد می افزاید: از سال گذشته تاکنون افزون بر ۱۵۰ فقره تقاضا برای ایجاد بوم گردی به این اداره کل ارایه شد که از این تعداد، ۵۱ مورد به بهره برداری رسیده است.
نصیری با بیان اینکه تاکید این اداره کل توسعه بوم گردی در مناطق روستایی و آبادی هاست، افزود: با توجه به توافق استانداری، میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امیدواریم در این بخش تسهیلات خوبی در اختیار متصدیان بوم گردی ها قرار گیرد.
وی تصریح کرد: صندوق کارآفرینی امید تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال در بوم گردی ارایه می کند.
به گزارش ایرنا این مسئول می گوید: بوم گردی ها در بافت تاریخی شهرهای یزد، میبد، اردکان، ابرکوه و بافق توسعه خوبی داشته و مورد استقبال بیشتر گردشگران خارجی قرار گرفته است.

** افزایش ۱۱ درصدی ورود گردشگران خارجی به یزد
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد می افزاید: در ۶ ماهه نخست سال ۹۶، ۵۱ هزار و ۸۲۰ گردشگر خارجی به استان سفر کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش دارد.
نصیری ،ملیت بیشتر گردشگران را فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، چینی و هلندی ذکر کرد و ادامه داد: پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کرده بودند که از این تعداد، ۴۷ هزار و ۱۷ نفر مربوط به ۶ ماهه نخست سال ۹۵است.
وی تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی ها، پیش بینی می شود، شمار گردشگران خارجی به استان تا پایان سال جاری با ۲۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۴۰ هزار نفر برسد.
نصیری با یادآوری ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تیر ماه سال ۹۶ از سوی سازمان علمی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) یادآور شد: این مهم به طور حتم در افزایش شمار گردشگران خارجی که یزد را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می کنند موثر خواهد بود.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد در ادامه از شناسایی و احصا ۱۲۰ جاذبه گردشگری پربازدید استان خبر داد.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در شهر کراکوف لهستان ، با اجماع اعضا، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و به این ترتیب نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.
پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد حدود ۷۵۰ هکتار از بافت تاریخی این شهر در سال ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی رسید و هم اکنون حدود ۲۰۰ هکتار از این بافت ثبت جهانی شده است.
استان یزد ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسید.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان مشهور است.
پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده بود.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی را در خود جای داده است،از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مسجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد با عناوینی چون به شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت ، قناعت ،شهر آتش و آفتاب معروف است.
۷۵۳۲ *۲۰۴۷*گزارشگر: سعید صادقی مقدم – انتشار- عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*


اقتصاد


صنعت گردشگری


بوم گردی


استان یزد