اخبار گردشگری

استاد تاریخ دانشگاه شیراز: به موضوع کوروش به دور از افراط و تفریط پرداخته شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مصطفی ندیم در سمینار میراث جهانی هخامنشیان که در دانشگاه شیراز برگزار شد، افزود: کوروش پیامبر و فردی فوق زمینی نبوده است و از سوی دیگر، به گونه ای نیز نبوده است که برخی تلاش دارند او را منفور جلوه دهند؛ بلکه او تنها یک حاکم خوب بوده است.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین میراث بجا مانده از امپراطوری هخامنشیان و شخص کوروش رعایت اخلاق در جنگ ها بوده است.
این استاد تاریخ دانشگاه شیراز از کوروش به عنوان فردی تسامح گر یاد کرد و افزود: بنا به اظهارات اغلب تاریخ نویسان کوروش در جنگ ها اخلاق را رعایت می کرده و یکی از مهمترین میراث هخامنشیان رعایت اخلاق در جنگها است.
وی اضافه کرد: لازمه حیات یک امپراطوری به جنگ بستگی دارد و در زمان هخامنشیان کوروش با حکومت های بابل، مادها و … وارد جنگ شده و در این دوران جنگ های زیادی بین تمدنهای مختلف در سراسر دنیا با کوروش اتفاق می افتد.
ندیم بر اساس اظهارات مورخان رفتار کوروش با ملت های مغلوب را مطابق با معیارهای عالی انسانی توصیف کرد و افزود: بیشتر امپراطوری های آن دوران جز هخامنشیان پس از نبرد، زمینی سوخته از خود به جای می گذاشتند در حالی که کوروش رفتاری انسانی توام با ترحم و رعایت حقوق شکست خوردگان در جنگها را رعایت می کرد.
** میراث فرهنگی هر کشوری سند هویت مردم ان کشور است
رئیس بخش تاریخ دانشگاه شیراز نیز در ادامه این سمینار میراث فرهنگی هر کشوری را در جهان کنونی سند هویتی مردم ان کشور دانست و گفت: میراث کشور ما هم ایرانی و هم اسلامی است که تلفیق این دو، ایران را در جهان الگو و نمونه کرده است.
احمد فضلی نژاد بیان کرد: میراث باستانی کشور ما عملکرد زنان و مردانی است که در هزاران سال، آن را برای آیندگان به جا گذاشته اند و این میراث گنجینه ای غنی برای ارتقا توان گردشگری کشور ما به حساب می اید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: جایگاه تمدن پارس از دید مورخان غربی فراز و نشیب بسیاری داشته و سقراط و افلاطون از جمله افرادی در یونان باستان بوده اند که نوشته هایی از آنها درمورد قوم پارس به دست آمده است که از شوکت و عظمت قوم ایرانی حکایت دارد.
او حمله اسکندر را در شناخت غرب از ایران موثر دانست و تصریح کرد: در متون به جای مانده از آن دوران، از کوروش به عنوان شخصیتی که قابل تقدیر است یاد شده و همینطور پادشاهان روم باستان از کوروش تاثیرپذیری داشته و به نوعی الگویی برای آنها بوده است.
رئیس بخش تاریخ دانشگاه شیراز ادامه داد: در دوره کنونی ارتباطات و تبادلات فرهنگی ملتهای مختلف می تواند به فرصتی برای تبادل و عرضه علمی فرهنگی و تاریخی میان ملت های مختلف باشد.
کوروش دوم که به کوروش بزرگ و کوروش کبیر مشهور است، بنیانگذار و نخستین شاه هخامنشی بود که در بین سال های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت می کرد. آرامگاه کوروش بزرگ بنایی بی پیرایه و با معماری منحصر به فرد، در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ های پاسارگاد در شهرستان پاسارگاد است. این اثر که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان زیر مجموعه پاسارگاد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
سمینار میراث جهانی هخامنشیان به میزبانی دانشگاه شیراز و با حضور سرپرست بخش ایران شناسی موزه لوور پاریس، یک باستان شناس ایتالیایی و جمعی از اساتید پژوهشگران و دانشجویان رشته های باستان شناسی، تاریخ وهنر دانشگاه شیراز برگزار شد.
۹۸۷۳ / ۲۰۲۷
خبرنگار: محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کوروش


دانشگاه شیراز