اخبار گردشگری

اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای توسعه موزه های صنعت نفت

اکبر نعمت اللهی روز چهارشنبه در جریان بازدید از موزه نفت سبزوار به خبرنگاران گفت: این اعتبار صرف اجرای ساختمانها، محوطه سازی و کارهای سخت افزاری موزه های متعلق به شرکت نفت می شود.
وی حفاظت از بناها و تجهیزات تاریخی صنعت نفت را مورد توجه وزارت نفت اعلام و بیان کرد: تاکنون ۱۰۴ بنا و مکان قدیمی در همین چارچوب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران ادامه داد: موزه بنزین خانه آبادان پارسال به بهره برداری رسید و امسال نیز مدرسه فنی وحرفه ای آبادان، بنزین خانه دروازه دولت تهران و موزه قدیمی کرمان به بهره برداری می رسد.
وی گفت: ۲۳ موزه برای بهره برداری در دست اقدام است که انبار نفت خراسان در مشهد و کارخانه حلب سازی و حلب پرکنی کرمانشاه از این موارد است.
مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران افزود: در مرکز اسناد وزارت نفت میلیونها برگ سند قدیمی فهرست نویسی شده که در دسترس محققان قرار دارد.
نعمت اللهی ادامه داد: ساختمان قدیمی موزه نفت سبزوار در ردیف ساختمانهای میراثی وزارات نفت است که در مرحله ثبت آثار ملی است.
وی گفت: موزه نفت سبزوار نیاز به توسعه، افزایش اسناد و تغییر اشیا دارد لذا برای انجام کامل آن اعتباری مناسب تخصیص یافته است.
مقدمات راه­ اندازی موزه های صنعت نفت ایران با حکم وزیر محترم از دی ماه ۱۳۹۲ فراهم شد. بر این اساس مسئول مطالعه و ایجاد موزه­ های صنعت نفت ماموریت دارد با تشکیل کارگروهی مرکب از صاحب­نظران و کارشناسان برجسته و بهره ­برداری از نتایج مطالعات موارد مشابه در جهان برای پیشبرد ‘طرح ایجاد موزه­ های صنعت نفت ایران ‘ اقدام کند. نقش و جایگاه صنعت نفت در تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه فناوری از دلایل تاسیس موزه­ های صنعت نفت است.
تاکنون اقدامات لازم برای تاسیس موزه تاریخ صنعت نفت در مسجدسلیمان، موزه های نفت در آبادان، موزه صنعت نفت غرب کشور در کرمانشاه و موزه فناوری صنعت نفت در تهران صورت گرفته و در مجموع طرح ایجاد ۲۴ موزه نفت در سراسر کشور در دست انجام است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار نیز گفت: ساختمان کنونی موزه نفت سبزوار سال ۱۳۱۸ توسط شرکت ایران و انگلیس به منظور پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه این شهر ایجاد و سال ۱۳۸۲ با تصویب هیات مدیره شرکت صنعت نفت به ‘موزه نفت’ تبدیل ‌شد.
عیسی افتخار افزود: در این موزه ۲۰۰ قطعه موزه‌ای شامل ادوات مراحل اکتشاف و تولید فرآورده‌ها نگهداری می شود که پیش از این با همت کارشناسان به ثبت رسیده اند.
وی گفت: سالانه پنج هزار گردشگر، دانش آموز و دانشجو از موزه نفت سبزوار بازدید می کنند.
سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی **انتشار: حسین کریم زاده
۸۱۴۵/۷۴۹۵/۱۸۵۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه ها و اسناد


صنعت نفت


سبزوار