اخبار گردشگری

کشف ۴۴۵ سکه تاریخی در خرمدره زنجان

به گزارش ایرنا، سرهنگ ابوالفضل مرادی روز سه شنبه در این باره در جمع خبرنگاران افزود: در پی گزارش های رسیده از منابع مردمی به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و ماموران انتظامی خرمدره مبنی برخرید و فروش اشیای تاریخی و فرهنگی در یکی ازمنازل این شهرستان، موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی اظهار کرد: پس از هماهنگی با نیروی انتظامی خرمدره و کسب مجوز قضایی، متهم دستگیر و ۴۴۵ قطعه سکه متعلق به دوره سلجوقی، اتابکان آذربایجان و یک قبضه خنجر مفرغی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد کشف شد.

** تابوت کشف ‌شده از قاچاقچیان در طارم تقلبی است
سرهنگ مرادی گفت: شب گذشته یک تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان از قاچاقچیان اشیای تاریخی در شهرسان طارم به‌دست آمد که در بررسی‌ها مشخص شد این تابوت تقلبی است.
وی افزود: این قاچاقچیان سعی در فروش تابوت و خروج آن از کشور را داشتند که با اقدامات اطلاعاتی‌ عملیاتی صورت‌گرفته از یک ماه پیش تاکنون، ناکام ماندند.
پیش از این برخی منابع خبری اعلام کردند تابوت کشف شده در شهرستان طارم از جنس سفال و منقش به خط میخی فارسی باستان بوده است.
مسئول پژوهش های اداره کل میراث فرهنگی زنجان با اشاره به اینکه نقوش و خطوط تابوت مذکور خیلی خوب کپی شده است، افزود: در این اثر تلاش شده با کپی نمادها و خط میخی فارسی باستان آن را متعلق به دوره هخامنشی نشان دهند.
به گزارش ایرنا، بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که ۷۴۶ مورد از آن ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
۷۳۱۲/۶۰۸۵ خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثار تاریخی


سکه


هزاره قبل از میلاد