اخبار گردشگری

آغاز دومین مرحله از کاوش های باستان شناسی در تپه تاریخی کازرون فارس

محمد رضا معینی، سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تپه که در بخش مرکزی کازرون واقع شده یکی از شاخص ترین یادمان های تاریخی استان فارس به شمار می آید و دومین مرحله از کاوش های باستان شناسی در این مکان ۲۰ روز به طول می انجامد.
وی بیان داشت: در نخستین مرحله کاوش در این تپه تاریخی که چندین سال قبل انجام شد، باستان شناسان تعدادی از اشیای متعلق به دوره ساسانیان را کشف کردند.
معینی گفت: این اشیا شامل، گل مُهر، دیگ مسی، جام شیشه ای و خمره مخصوص ذخیره آذوقه است و در یکی از خمره ها مقداری خرما وجود داشت.
سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی به مدت ۴۲۷ سال بر ایران حکومت کردند.
یکی از آثار مهم برجا مانده از دوره ساسانیان در شهرستان کازرون، شهر بیشابور است که پیشینه آن به یک هزار و ۷۰۰ سال قبل باز می گردد.
همچنین مجموعه تاریخی بیشابور با ۱۵۰ هکتار وسعت از دیگر آثار متعلق به عصر ساسانیان است. در غاری که با همین نام دراین مجموعه واقع شده، تندیس شاپور اول دومین پادشاه سلسله ساسانیان تعبیه شده که یکی از شاهکارهای هنری عهد ساسانی و تنها مجسمه سنگی است که از آثار این دوره به یادگار مانده است.
شهرستان کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
۷۳۷۲ /۶۱۱۸ /۲۰۲۷
خبرنگار: ناصر درخشنده ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاوش


تپه تاریخی کازرون