اخبار گردشگری

ورودی منزلگاه امام رضا (ع) در شهر ابرکوه مرمت شد

مجاهدکرباسی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: طرح مرمت شامل کف سازی ، جداره سازی و … است که از محل بودجه میراث فرهنگی هزینه شده است.
وی با بیان اینکه سال های گذشته بخشی از محوطه سازی منزلگاه با مشارکت شهرداری با ۳۰۰ میلیون ریال بودجه انجام شد، افزود: برای تکمیل محوطه سازی بیش از یک میلیارد ریال نیاز است که در صورت تامین بودجه این کار با مشارکت شهرداری انجام خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: مسجد بیرون ابرکوه ، منزلگاه امام رضا(ع) یکی از مکان های جذاب تاریخی است که بسیار مورد احترام مردم شهرستان ،دیگر شهرها و حتی گردشگران داخلی و خارجی است .
کرباسی ادامه داد: به گزارش بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو در سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال ۲۰۱ هجری قمری مسجد بیرون ابرکوه است .
وی افزود: مسجد یادشده به قدوم مبارک امام رضا (ع) به صورت چند روز و حتی یک هفته متبرک شده است.
این مسئول ادامه داد: مسجد بیرون ابرکوه منزلگاه هشتمین امام شعیان (ع) از جمله آثار تاریخی است که بسیار مورد احترام مردم است که آنها از جاده طریق الرضا رهسپار مشهد مقدس می شوند.
کرباسی اضافه کرد: این مسجد در نزدیکی مرکز شهر ابرکوه در مسیر جاده ابرکوه به یزد و شیراز قرار دارد که شامل ۲ ایوان با حیاط مرکزی است.
وی بیان کرد: کتیبه کاشی معرق در سه رشته خط به عرض تقریبی ۶۵ سانتی متر به رنگ های سفید و آبی بر پیشانی سردر ورودی مسجد نصب شده است.
وی افزود: اطلاعات تاریخی که به دست می آید و خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه های مورد توجه دوران تیموری در قرن نهم هجری است .
کرباسی یادآور شد: مردم ابرکوه ۱۷ آبان هر سال در آیین با شکوهی سالروز ورود علی ابن موسی الرضا(ع) در سال ۱۹۵ هجری به این شهرستان را گرامی می دارند.
سرپرست میراث فرهنگی ابرکوه اظهار کرد: مردم این شهرستان از مسئولان آستان قدس رضوی ، درخواست دارند برای توسعه و بازسازی این مکان که مورد توجه مردم و گردشگران است، کمک کنند.
مسجد بیرون منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه با شماره ۲۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
ابرکوه در حوزه گردشگری یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است که با داشتن ۴۰۰ اثر تاریخی، ۱۲۵ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید که زمینه افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی را در شهرستان فراهم کرده است.
منزلگاه امام رضا(ع)، خانه های قدیمی ، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ، خانه آقازاده ، کوه گنبد عالی و درخت سرو چهار هزار و ۵۰۰ساله ابرکوه از مهم ترین جاذبه های تاریخی و طبیعی دیدنی ابرکوه است.
مرکز شهرستان ۵۱ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
۷۵۴۰*۲۰۴۷* خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت بنا


ابرکوه