اخبار گردشگری

کشف ۶۰ اثر مربوط به عصر آهن در رامسر

نخستین فصل کاوشگری، گمانه زنی، مستندسازی، مطالعات سنجش از راه دور گورستان ایزگام از چهاردهم شهریور ماه امسال با اعزام هیاتی ازسوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.
هدف از کاوش در این گورستان تاریخی تعیین حریم و عرصه، مطالعه و مستندسازی منطقه و تهیه پرونده جهت ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور اعلام شد.
محمدرضا خلعتبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ در کاوش های اخیر هیات تحقیقاتی باستان شناسی تعدادی قبر از نوع چارچینه سنگی، حفره ای ساده و کلان سنگی به همراه ظروف سفالین، ابزار شکار، رزم، زیورآلات و بقایای انسانی و حیوانی کشف شد.
وی گفت که آثار کشف شده متعلق به دوران آغازین سده هزاره سوم قبل از میلاد موسوم به عصر آهن ۱ و ۲ است.
گورستان ایزگام دشت جنت رودبار رامسر از گورستان های تاریخی مازندران است که گمانه زنی در آن طبق یک برنامه تحقیقاتی و شناسایی اضطراری پژوهشی در سال ۱۳۶۸ صورت گرفته بود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت که بقایای انسانی و حیوانی کشف شده در این گورستان برای مطالعات و انجام آزمایشاتی مانند جانورشناسی ، ‌ایزوتوپ دندان تغذیه ، امراض رایج در میان جوامع آن روزگار و سالیابی مطلق ژنتیک به مراکز تحقیقاتی بین المللی فرستاده شده است .
نخستین مرحله کاوش در گورستان تاریخی ایزگام دشت جنت رودبار رامسر بیست و پنجم مهر ماه سال جاری پایان یافت .
خلعتبری گفت که با توجه به خلاء‌ مطالعات زیربنایی در رامسر ، پس از دریافت نتایج نمونه های ارسالی به مراکز تحقیقاتی و بین المللی، نتایج به همراه کارهای میدانی انجام شده در قالب کتاب تدوین می شود تا در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان قرار گیرد.
رامسر در غرب مازندران اگر چه به خاطر داشتن جاذبه های طبیعی بی بدیل، نگین گردشگری استان به شمار می رود ولی تاکنون پژوهش های زیادی درباره رد پای تاریخ در این منطقه صورت نگرفته است .
بر اساس گزارش میراث فرهنگی مازندران تاکنون ۱۲ اثر در شهرستان رامسر در فهرست آثار ملی ثبت شد و ۱۳ اثر دیگر نیز در نوبت ورود به فهرست آثار ملی هستند.
هتل قدیم رامسر ، بلوارمعلم ، کاخ مرمر ، ساختمان فرمانداری سابق ، قلعه مارکو و دریاچه بلور از جمله آثار تاریخی شهرستان رامسر است که تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
خبرنگار : ‌مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
۷۰۷۸ /۱۶۰۲/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ایزگام دشت


رامسر