اخبار گردشگری

ساخت ۱۲ لنگه در گره چینی برای عتبات عالیات توسط هنرمند استان مرکزی

قاسم کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ‘استاد محمد نوری ‘ هنرمند صنایع دستی اراک انجام این تعهدات را به سفارش عتبات و عالیات استان البرز برای حرم عموی امام زمان (عج) شاهزاده محمدحسن علی النقی (ع) پذیرفته است.
وی در توضیح رشته گره چینی گفت: گره‌ چینی یکی از رشته‌های صنایع ‌دستی در شاخه مصنوعات چوبی است که در ساخت درهای اماکن مقدسه،‌ مقبره ها، منبرها، مشبک در پنجره‌های منازل و کاخ‌ها، نرده‌ها استفاده می‌شود.
وی، گره عربی کُند، شمسه هشت پر و قلم زنی را از ویژگی های شاخص برای ساخت این درها با بهره گیری از هنر گره چینی عنوان کرد.
وی اظهار کرد: این سفارش در مجموع ۱۶ تا ۱۷ مترمربع وسعت دارد و انجام آن حدود سه ماه به طول می انجامد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این هنرمند همچنین ساخت ضریح امامزاده مجاب در شعاع ۱۰ متری ضریح مطهر اباعبدالله الحسین(ع) را با استفاده از گره چینی در کارنامه خود دارد.
کاظمی افزود: ساخت در ‘مسجد توفیق’ نکا در استان مازنداران با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به وسعت ۲۰ مترمربع به وزن سه و نیم تن توسط این هنرمند استان در حال انجام است که پیش بینی می شود تا نوروز۹۷به پایان برسد.
وی اظهار کرد: قدیمی ترین نمونه گره چینی استان مرکزی در امامزاده سهل ابن علی (ع) است که به مربوط به دوره صفویه است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این هنر تا دوره قاجاریه در این منطقه دایر بود و سپس منسوخ شد اما، در ۱۰ سال اخیر با دایرکردن کارگاره آموزشی و استفاده از استادکار برجسته ‘محمد نوری’ این رشته در استان احیا شده است.
۳۴۸ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ رشته در استان مرکزی فعال است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار:معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


استان مرکزی