اخبار گردشگری

ساماندهی زادگاه بکتاش ولی نیشابور در دستور کار میراث فرهنگی

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل در روز سه شنبه، محمدرحیم رهنما در دیدار با رئیس دانشگاه نیشابور اظهار کرد: ساماندهی این منطقه می تواند به تقویت گردشگری پایدار در این شهرستان و استان کمک کند.
محمدبن ابراهیم بن موسی خراسانی از عرفای شیعه قرن هفتم هجری است که در ترکیه به حاجی بکتاش ولی مشهور است. وی در فوشنجان نیشابور متولد شد و در حدود ۴۰ سالگی به آسیای صغیر مهاجرت کرد و در سن ۶۲ سالگی درگذشت.
پیروان حاج بکتاش ولی که به عنوان علویون شناخته می شوند در کشورهای ترکیه، بالکان، آلبانی و آلمان پراکنده اند که جمعیتشان به حدود ۴۵ میلیون نفر می رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ثبت ۱۶۰۰ اثر تاریخی در این استان گفت: شناسایی و ثبت آثار ملموس و ناملموس در سطح گسترده در دستور کار است و در این زمینه دانشگاه نیشابور می تواند این اداره را یاری کند.
رئیس دانشگاه نیشابور نیز گفت: باستان شناسی یکی از رشته هایی است که از سال ۸۵ در این دانشگاه راه اندازی شده و رویکرد این مرکز آموزشی، تلاش برای تاسیس دانشکده باستان شناسی در این دانشگاه است.
حسن صادقی از آمادگی این دانشگاه برای همکاری در زمینه های فرهنگی و پژوهشی با اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داد.
وی همچنین به نیاز استان به نقشه باستان شناسی اشاره کرد و گفت: دانشگاه نیشابور می تواند در این مورد مشارکت داشته باشد ضمن اینکه بررسی شناختی و کاوش ها در نیشابور ادامه پیدا کند و این دانشگاه در این زمینه می تواند نقش مهم و بسزایی داشته باشد.
۷۴۹۶/۵۱۳۲
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بکتاش ولی


نیشابور