اخبار گردشگری

چشمه چپقلی اراک سلامت را رایگان هدیه می دهد

به گزارش ایرنا، دست سخاوت طبیعت در منطقه گردشگری چپقلی اراک موجب غلیان چشمه هایی از دل زمین شده که آب آن برای افراد بازمانده از درمان داروهای شیمیایی مرهم و تسکین و شفا است.
این چشمه در بالادست روستای رباط میل بر سینه رشته کوه باصلابت سفیدخانی قرار گرفته و در اطراف آن تفرجگاهی سرسبز با آب و هوایی دلپذیر با وسعت ۳۵ هکتار قرار دارد.
پارک جنگلی درجوار چشمه چپقلی از شرق به رشته کوه میران و سفید پی، از غرب به کوه های کلاغ نشان و قدمگاه، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله نفت و از جنوب به جبال تحت بزرگ و ˈقالی خانی منتهی شده و از نظر اقلیمی دارای زمستان های سرد، بهار و پاییز معتدل و تابستان هایی مطبوع است.
عرصه ۵۰۰ هکتاری کوه سفید خانی اراک گنجینه ای ارزشمند ازحدود ۵۰ گونه گیاهی مرتعی نظیر آویشن ، درمنه ، استپا، گون، قدومه، گل آروانه، جووحشی، مرزنجوش و شیرسگ است.
تفرجگاه چپقلی از سال ۱۳۷۱ تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی قرار گرفته و توسعه فضای سبز آن با درختان بادام، اقاقیا، بید ،سرو خمره ای، افرا، زبان گنجشک و گردو در دستور کار قرار گرفته است.
آب چشمه چپقلی که به سنگ شکن طبیعی شهرت دارد و در باور مردم مصرف آب این چشمه در دفع سنگ کلیه و مجاری ادراری و دیگر بیماری ها اثری نافذ دارد.
شفابخشی آب چشمه چپقلی از دیربار زبانزد خاص و عام بوده و علاوه بر ساکنان بومی و استانی، هر روزه جمع کثیری از هموطنان از راه های دور و نزدیک به این منطقه سفر کرده و از آب گوارای آن می نوشند.
سجاد درویشی راد ۵۰ ساله که از ناراحتی کلیه رنج می برد، گفت: آب چشمه چپقلی دارای املاح معدنی و خواص طبی و طبیعی فراوان است که با خوردن آن تاکنون چند تکه سنگ از کلیه ام دفع شده است.
وی افزود: کلیه من سنگ ساز است و با وجود پرهیز غذایی در طول سال با درد جانکاه کلیه مواجه می شوم اما مصرف آب این چشمه همانند آب برآتش است و سنگ ها را دفع می کند.
یکی از مراجعان به چشمه چپقلی از استان بوشهر نیز گفت: آب این چشمه برای درمان سنگ کلیه و صفرا بسیار موثر است و در طول سال چند نوبت به منطقه گردشگری چپقلی سفر می کنم و آب این چشمه شفا بخش را به محل زندگی خود برده و در اختیار بیماران قرار می دهم و خود نیز کسب درآمد می کنم.
خدارحم اسدی افزود: رفت و آمد افراد بیمار برای استفاده از آب چپقلی اراک دشوار است و با فروش آب بسته بندی نیاز بیماران رفع می شود.
اعظم زمانی مقدم یکی دیگر از مراجعان به چشمه چپقلی نیز گفت: آشامیدن آب این چشمه دفع کننده فضولات بدن است و بر روی کبد و مجاری صفراوی اثر دارد.
وی که به گفته خودش چند سال مشتری آب این چشمه است، افزود: آب سرد این چشمه که از دل سنگ می جوشد و جاری می شود، دارای خاصیت سنگ شکنی کلیه است و به دلیل اثربخشی از شهرت خاصی برخوردار است.
وی اظهار کرد: شهرت این چشمه به خاطر خاصیت درمانی آن برای بیماری های کلیوی است که موجب شده تا بیماران بسیاری، از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به این منطقه سفر کنند.
نگهبان منطقه فضای سبز چشمه چپقلی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایام تعطیل سال به ویژه روزهای جمعه این منطقه شلوغ است و هر هفته ۳۰ تا ۴۰ خانوار برای درمان به این منطقه سفر می کنند.
احمد رباط میلی افزود: افرادی که به این منطقه سفر می کنند بعد از تفریح هنگام بازگشت مقداری از آب چشمه را با خود می برند تا برای درمان مصرف کنند.
وی اظهار کرد: مزایای درمانی آب چشمه چپقلی بیش از آن که در اراک و استان مرکزی شناخته شده باشد در خارج استان مورد استقبال هموطنان قرار گرفته است.
وی گفت: مسافران اغلب از شهرهای شیراز، مشهد، اصفهان استان های جنوبی و قم به این منطقه سفر می کنند و علاوه بر آشامیدن، بخشی از آب را نیز در ظروفی تدارک شده با خود می برند.
وی توضیح داد: برخی اهالی از استان قم با تعبیه تانکر در وسایل نقلیه آب چشمه را به شکل بسته بندی به فروش می رسانند که اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی با ایجاد موانعی در مسیر تردد از این سوء استفاده جلوگیری کرده است.
متخصص طب سنتی با بیان اینکه سنگ سازی کلیه در ایران بسیار شایع است، افزود: طبق تحقیق انجام شده در ایران و بر اساس علائم بالینی، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سالانه ۸۷ نفر در ایران به جمع تعداد بیماران دارای کلیه های سنگ ساز افزوده می شوند.
دکترامیرحسین لطیفی افزود: مهمترین روش برای پیشگیری از به وجود آمدن سنگ ها در کلیه و سیستم ادراری و حتی درمان آن خوردن آب زیاد است.
وی اظهار کرد: زمینه خانوادگی و ژنتیکی، نوع رژیم غذایی، مصرف زیاد تنقلاتی مانند چیپس، پفک، همبرگر، فست فودها که سرشار از نمک است، استفاده غیرصحیح از مواد غذایی که نمک زیاد دارند از عوامل بروز شیوع سنگ های کلیه و سیستم ادراری به شمار می رود.
متخصص طب سنتی گفت: در ایران خوردن آب زیاد مرسوم نیست و مردم نوشیدنی های دیگر مانند دلستر و نوشابه را ترجیح می دهند.
دکترلطیفی افزود: در عین حالی که آب برخی چشمه ها با توجه به املاح معدنی قابلیت سنگ شکنی دارند اما ترکیب آب تعدادی از چشمه فلزات سنگین مانند سرب است که برای سلامتی خطرناک است.
وی اظهار کرد: افزایش مصرف پروتئین حیوانی یک عامل خطر برای تشکیل سنگ های ادراری به شمار می رود و کاهش مصرف پروتئین حیوانی مثل انواع گوشت خطر سنگ های کلیوی عود کننده را کاهش می دهد.
عضو هیات دانشگاه اراک نیز گفت: ابتلا به سنگ های ادراری ازبیماری های شایع جوامع مدرن بشری است که میزان آب دریافتی و ترکیبات آن می تواند به تشکیل سنگ کلیه منجر شود.
دکتر علی سیروس افزود: در مطالعه و بررسی علمی که در چشمه چپقلی اراک بر روی تعدادی دانشجوی داوطلب انجام شد نشان داد، شانس سنگ سازی در این دواطلبان پایین است.
وی اظهار کرد: افراد مورد مطالعه از رژیم غذایی مشابهی پیروی کردند و در طول ۳ روز، گروه مورد از آب تازه چشمه چپقلی و گروه شاهد از آب لوله کشی شهر اراک استفاده کردند.
متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: در این تحقیق علمی، کاهش فعالیت یونی اگزالات کلسیم و افزایش سیترات ادرار بر تاثیرات مثبت آب چپقلی در پیشگیری از بروز سنگ های ادراری ثابت شد.
دکتر سیروس افزود: از سال های دور آب معدنی برخی نقاط ایران مانند چشمه چپقلی اراک ازنظر تاثیرات مثبت در پیشگیری ازابتلا به این بیماری شهرت یافته اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مالکیت مجموعه گردشگری چپقلی اراک برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری است و تا زمانی که به میراث فرهنگی واگذار نشود این اداره کل نمی تواند هیچ دخل و تصرفی برای توسعه و استفاده از ظرفیت توریسم درمانی آن داشته باشد.
سیدمحمد حسینی افزود: سال گذشته میراث فرهنگی در قالب مکاتبات اداری درخواست واگذاری مجموعه چپقلی از منابعی طبیعی را داده اما پیگیرها بی نتیجه بوده است.
وی اظهار کرد: باوجود ظرفیت بالای مجموعه گردشگری چپقلی برای توسعه توریسم درمانی، به علت فقدان امکانات از این ظرفیت گردشگری استفاده نمی شود.
وی گفت: میزان آبدهی چشمه آب چپقلی ناچیز است و نباید این آب ارزشمند برای آبیاری درختان محوطه گردشگری استفاده شود و با استفاده از آبیاری نوین باید از مصرف آن جلوگیری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: به زودی برای دادن مالکیت مجموعه چپقلی به میراث فرهنگی، نشستی با معاون عمرانی استانداری با حضور منابع طبیعی، راه و شهرسازی و امور آب برگزار خواهد شد.
رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: فضای سبز پارک جنگلی چپقلی ۳۵ هکتار وسعت دارد و حوزه آبخیز آن نیز ۵۵۰ هکتار مساحت دارد.
احمدرضا اسدی، گونه های جنگلی این پارک را شامل بادام، اقاقیا، زبان گنجشک، سرو خمره ای، گردو و سنجد عنوان کرد.
وی، میزان آبدهی چشمه اصلی چپقلی را ۲ دهم لیتر برثانیه عنوان کرد و افزود: از این آب برای آبیاری فضای سبز پارک جنگلی نیز استفاده می شود.
وی گفت: هفت دستگاه آلاچیق، مهمانسرا، سرویس بهداشتی، سکوی استراحتگاه، استخرجمع آوری آب، میز خانوادگی از جمله امکانات گردشگری است که در پارک جنگلی چپقلی توسط منابع طبیعی استان مرکزی فراهم شده است.
رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: این منطقه تفرجگاهی همواره شاهد حضور گردشگرانی است که از آب چشمه برای درمان سنگ کلیه، صفرا و مجاری ادرار استفاده می کنند.
اسدی افزود: اسیدیته ( PH) آب چشمه چپقلی هفت و ۹ دهم و با درجه سختی ۱۴۴ است که در دفع سنگ و شن در کلیه و صفرای افراد بیمار موثر است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


آب درمانی


چشمه چپقلی


استان مرکزی