اخبار گردشگری

مرمت بازار تاریخی اراک ۲۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

سیدمحمد حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲۵ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای مرمت، تعمیر و بازسازی مجموعه تاریخی بازار اراک تخصیص شد شده که کافی نیست.
وی اظهار کرد: بازسازی بازار تاریخی اراک به عنوان یکی از آثار منحصر به فرد استان و کشور نیاز به همکاری شهرداری، اوقاف و امور خیریه، راه و شهرسازی و کسبه بازار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۴۰ میلیارد ریال نیز امسال از محل اعتبارات شرکت توسعه و عمران راه و شهرسازی برای مرمت بازار اراک در نظر گرفته شده اما تاکنون محقق نشده است.
حسینی افزود: از ابتدای تابستان امسال مرمت بازار اراک از چهار جبهه شامل سرای کاشانی، سرای مسگرها، سرای حاجباشی و راسته اصلی آغاز شده که با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی، درحال حاضر محوریت ترمیم و بازسازی به بام هدایت شده و پیمانکاران در سه شیفت کاری مشغول مرمت مجموعه تاریخی بازار اراک هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: طبق طرح جامع بازار اراک، سه دستگاه موظف به همکاری در مرمت بازار تعریف شده اند اما اداره کل میراث فرهنگی بدون همکاری شهرداری اراک و اداره کل اوقاف و راه وشهرسازی درحال مرمت این اثر ارزشمند است.
حسینی افزود: مجموعه تاریخی بازار اراک با ۱۴ هکتاری وسعت از آثار منحصر به فرد دوره قاجاریه و نمونه های ارزشی معماری ایرانی و اسلامی است که برای مرمت و احیا به همکاری بین دستگاهی نیاز دارد از این رو تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی باید در این زمینه احساس تکلیف کنند.
وی با اشاره به همکاری کسبه و بازاریان در مرمت بازاراراک، گفت: کسبه ای که رزق خود را از این مجموعه تامین می کنند باید احساس وظیفه بیشتری در این خصوص داشته باشند.
حسینی اظهار کرد: هرچند تعدادی از کسبه بازار همکاری مطلوبی با اداره کل میراث فرهنگی دارند اما انتظار است تمام کسبه ادای دین خود را به بازار ایفا کنند چرا که در صورت تخریب تنها یک قسمت از بازار، امنیت تمام آنان به خطر می افتد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اداره کل اوقاف استان به عنوان مالک بخش عمده ای از بازار، شهرداری اراک به عنوان مدیریت شهری و کسبه به عنوان بهره برداران از این مجموعه هستند اما تنها اداره کل میراث فرهنگی به وظیفه خود عمل می کند.
حسینی افزود:احیا و مرمت بازار تاریخی اراک مهمترین پروژه مرمتی اداره کل میراث فرهنگی در شهرستان اراک است و اولویت برنامه ریزی ها بر این مسئله استوار است زیرا با ریشه هویتی و تاریخی این شهر گره خورده است.
بنای کنونی بازار تاریخی اراک مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول ۸۸۰ متر و یک راسته شرقی غربی به طول ۶۰۰ متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
راسته شمالی جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت ۱۰۰ متری، هر قسمت دارای ۵۰ باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن ها گذر می گویند.
در دوره اخیر ۲ گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یک صد متر از جنوب راسته اصلی ، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.
علاوه بر ۲ راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود ۲۰ سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت های مختلفی در آن ها در جریان است، ۱۸ واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و بنای آن در ۲ طبقه و سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار است از یک تیمچه و سرای ۲ طبقه تشکیل شده است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بازار اراک


استان مرکزی