اخبار گردشگری

گردشگری پس از برجام، کوتاه ترین پل به توسعه داخلی و آشتی با جهان

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، هیچکس با هر عقیده و سلیقه سیاسی و فکری نمی تواند چشم خود را بر این حقیقت ببندد که «دیپلماسی لبخند» و «سیاست درهای باز» دولت تدبیر و امید که «برجام» آئینه تمام نمای آن است، نوشداروی گردشگری ایران شد؛ بیماری که با این نوشدارو احیا شد، دوره نقاهت را پشت سر گذاشت ولی نیاز به مراقبت و تقویت قوا دارد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران نهم بهمن سال گذشته در کنوانسیون راهنمایان گردشگری جهان که برای اولین بار در ایران برگزار می شد آمار چشمگیر و قابل تاملی از رشد ورود گردشگران اروپایی به کشور ارائه کرد: «فرانسه ۱۰۴ درصد»، «جمهوری چک ۵۳٫۴ درصد»، «هلند ۴۳٫۳» « سوئیس ۳۸٫۳ درصد»، «دانمارک ۳۷٫۵ درصد»، «ایتالیا ۳۳٫۸ درصد»، «انگلستان ۳۳ درصد»، «لهستان ۳۳ درصد»، «بلژیک ۲۷٫۹ درصد»، «اتریش ۲۸ درصد»، «اسپانیا ۲۷٫۹ درصد»، «یونان ۲۴ درصد» و «فنلاند ۱۹٫۲ درصد»، «آلمان ۱۶٫۶ درصد» و روسیه «۱۳٫۶ درصد».
افزایش این آمار و حضور گردشگران در ایران بدون شک از پیامدهای برجام و نشانگر آن است که دروازه کشورمان به‌روی میهمانان خارجی بازتر از گذشته است؛ فرآیندی که نویدبخش تحول در اقتصاد غیرنفتی و اشتغالزایی به عنوان دو فرآوردۀ حیاتی برای اهداف راهبردی و سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران است.
اینکه به تعبیر برخی رسانه های مشهور بین المللی، غول خفته گردشگری جهان بیدار شد؛ در اکثر مجلات و تارنماهای معتبر گردشگری جهان، ایران اولین یا جزو اولین مقاصد گردشگری جهان در سالهای اخیر معرفی و فرصتی فراهم شد تا هم از نظر ورود گردشگران خارجی و هم از نظر برگزاری رویدادهای مهم و گاها کم سابقه بین المللی چون کنوانسیون جهانی راهنمایان در ایران و سفرهای مکرر رئیس سازمان جهانی جهانگردی «UN WTO» گشایش بی سابقه ای در گردشگری کشور پدید آید.
با این همه، تا رسیدن به «نسخه شفابخش» مداقه هایی در باورمندی و تغییر نگاه دست اندرکاران باقی است؛ چالش هایی که بخش عمده ای از آن، متوجه زیرساختهای ناکافی و ناکارآمد صنعتی است که علی اصغر مونسان، آخرین نماینده دولت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را «نه یک امر تزئینی بلکه صنعتی قابل مقایسه با صنعت نفت ایران» می نامد.
به آمارها و رویدادهای و دستاوردهای گردشگری ایران پس از برجام در دو حوزه داخلی و بین الملل بنگریم:

** در حوزه بین المللی
– تعامل گسترده و مثبت با سازمانهای جهانی – اتحادیه ها، تشکل ها، فعالان به ویژه سازمان جهانی گردشگری
– برگزاری اجلاس های جهانی: نشست های B2B ، تفاهمنامه ها، اجلاس وزاری ACD، هفدهمین کنفرانس، سمپوزیوم، کارشناسان ارشد راه ابریشم
– حضور در نمایشگاه ها و مجامع جهانی (۵۰ مورد)
– تورهای آشناسازی برای کشورهای هدف (۳۰مورد)
– کمیته های فنی با کشورهای هدف (۱۵ مورد)
– راه اندازی نمایندگی در کشورهای هدف (۲۰ مورد)
– راه اندازی توریست کارت ویژه گردشگران خارجی
– افزایش شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران
– افزایش اعضای ایرانی وابسته در مجامع سازمان جهانی گردشگری
– معرفی/پذیرش تبریز به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ جهان
– ساماندهی گردشگران و زائران عراقی
– استقرار نمایندگی اطلاع رسانی در مرز مهران
– راه اندازی سامانه صدور روادید الکترونیک
– توزیع اقلام تبلیغاتی و افزایش آگاهی گردشگران نسبت به فضا و جاذبه های ایران و رفع سیاه نمایی ها
– برقراری ارتباط و تعامل با جایکا(آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) پس از ۱۰ سال

** نتایج عملکرد در حوزه بین المللی
بی تردید برای برشمردن مهمترین دستاوردهای این اقدامات، به تغییر رویکرد و نگاه جهانی به صنعت گردشگری ایران، معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری مطرح جهانی، رشد میانگین ۱۰% ورود گردشگران خارجی در دولت تدبیر و امید، حضور هیأت هات های متعدد برای تعامل در زمینه گردشگری، تغییر ذهنیت مثبت نسبت به وجود امنیت گردشگران در ایران می توان اشاره کرد.

** در حوزه داخلی:
– برگزاری جشنواره های سفره ایرانی – فرهنگ گردشگری
– اجرای طرح همیار گردشگر با آموزش و پرورش
– جشنواره ملی مشارکت گردشگری
– آیین بزرگداشت روز جهانی گردشگری
– تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر
– تأسیس سازمانهای مردم نهاد
– تولید اپلیکشن های معرفی جاذبه ها
– چاپ و توزیع کتاب راهنمای مسیرهای تلفیقی
– برگزاری همایش برند ملی گردشگری
– نظارت مستمر و بازرسی و رسیدگی به شکایات
– انتخاب شهرهای برتر مدیریت خدمات گردشگری
– جلب مشارکت بخش خصوصی
– انعقاد تفاهم نامه با سازمان ها

** نتایج و دستاوردهای این عملکرد دولتمردان و جامعه و فعالان در حوزه داخلی نیز کم نیست:
در یک نگاه؛ فرهنگ سازی سفر و قرار گرفتن سفر در سبد هزینه خانوار، افزایش اقامت گردشگران در مراکز اقامتی، نمود پررنگ در توجه گردشگران به حفظ محیط زیست، کاهش تلفات و حوادث جاده ای، خدمات بهینه به گردشگران و رضایتمندی گردشگران خارجی مبتنی بر نظر سنجی ها و ارتقای شادمانی عمومی و افزایش شور و نشاط مردم در گزارش های جهانی.

** در بخش اقتصاد گردشگری(سرمایه گذاری ، تولید و اشتغال):
– توانمند سازی نیروهای صنعت گردشگری ۳۲۰۰۰ نفر
– ایجاد اقامتگاه های بوم گرد ی۶۷۰ واحد
– صدور دفاتر خدمات گردشگری سلامت ۱۴ دفتر
– گردشگری حلال(در حال صدور گواهینامه برای تاسیسات و مراکز ذیربط)
– احداث هتل ۴و۵ ستاره ۵۵ دستگاه
– پردخت تسهیلات ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال
– پرداخت یارانه تسهیلات و کارمزد ۲۷۰ میلیارد ریال
– جذب سرمایه خارجی ۸۰۰ میلیون دلار
– تقویت زیر ساخت های گردشگری ۵۳۰ میلیارد ریال(۴۴۱ طرح)
– پرداخت تسهیلات به بوم گردی۸۴ میلیارد ریال(۴۴۱ طرح)
– صدور کارت راهنمایان گردشگر۲۰۰۰ هزار نفر
– صدور کارت ارزیاب و سرارزیاب طرح تطبیق استانداردسازی تاسیسات گردشگری ۱۵۰۰ نفر
– صدور گواهی نامه مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی ۱۰۰۰ نفر

** نگاه مانای چشم آبی ها بر کاشی های آبی
شاید فارغ از آمارها و عملکردها، اجماع عمومی بین مسئولان کشور به کارآمدی و قابلیت بخش گردشگری در تحول اقتصادی و توسعه پایدار کشور مهمترین دستاورد گردشگری در دوره پسابرجام باشد؛ یک نقطه آغاز.
اجماعی که حاصل آن صدور ویزای ۹۰ روزه در ۱۰ فرودگاه بین‌المللی برای اتباع ۱۹۰ کشور، کسب رتبه نخست جهان در شاخص رقابت‌پذیری قیمت گردشگری ارزان برای سومین سال پیاپی و جهش به سوی دستاوردهای قابل توجه در درآمد ارزی و اشتغالزایی باشد.
به تدبیر یا تقدیر، تا اینجا که پیکان قضا نگاه چشم آبی ها را به کاشی های آبی و خشت های زعفرانی و خیل قلب های عاشق را به گنبدهای طلایی و فیروزه ای دوخته؛ ازین پس نیز ما باشیم که بقول بهاء الدین خرمشاهی بر سر این ارث پدری و گنجینه خداداد که آسان به ما رسیده، رویای خِرمن ببافیم یا گندم برشته درو کنیم.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** گزارش: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


برجام


دولت تدبیر و امید