اخبار گردشگری

ویژه برنامه «موزه و توسعه گردشگری» در سعدآباد برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، در این ویژه برنامه گزارش سفر گروه های جهانگردان ایرانی و نمایش کلیپ های سفرشان و نیز آیین چاوشی خوانی به بهانه بازگشت جهانگردان ایرانی از سفر و به منظور حفظ و ترویج این آیین ارائه شد.
۱۶ مهر سال ۱۳۸۲ موزه برادران امیدوار افتتاح شد.
برادران امیدوار، اولین جهانگردان ایرانی، پس از سه سال مطالعه، در سال ۱۳۳۳ ه.ش با شور و عشق فراوان سفر خود را به منظور دیدن نادیده های جهان، با مبلغی حدود ۹۰ دلار آغاز کردند.
آنها با برگزاری نمایشگاه هایی از دستاوردهای سفر به نقاط مختلف دنیا، نوشتن مقالات برای نشریات معتبر جهان و برگزاری سخنرانی در بزرگترین دانشگاههای دنیا، بقیه هزینه سفرهای خود را تامین کردند.
عیسی و عبدالله امیدوار در هفت سال اول سفر خود، چهار قاره را با دو موتورسیکلت پیمودند و سه سال آخر را با اتومبیلی که کمپانی سیتروئن فرانسه به آنها اهدا کرده بود، مسافرت کردند.
حاصل سفر ۱۰ سالۀ آنها به نود و نه کشور از پنج قارۀ جهان، هزاران عکس، فیلم، صنایع دستی نقاط مختلف جهان و تعداد زیادی مقالات و تحقیقات علمی است.
موزه برادران امیدوار سه نگارخانه دارد که در دو نگارخانه آن آثار اهداییِ برادران امیدوار به معرض نمایش گذاشته شده‌ و این آثار حاصل سفرهای این دو برادر و عکس‌های آنان است.
این اشیا از قاره‌هایی چون آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا جمع‌آوری شده‌ و نگارخانه سوم اتاق نمایش فیلم است که در آن فیلم سفر و اسلاید گرفته‌شده توسط این دو برادر به نمایش درمی‌آید.
در این موزه موتورسیکلت، خودرو و وسایل و ابزار سفر برادران امیدوار نیز وجود دارد.
برادران امیدوار از اوایل پاییز ۱۳۳۳ (۱۹۵۴ میلادی) سفر پژوهشگرانه خود به دور دنیا را با دو دستگاه موتورسیکلت ماچلس ۵۰۰ سی‌سی از خانهٔ پدری (واقع در خیابان سی‌متری نظامی، خیابان طوسی، تهران) به‌سوی مرز شرقیِ ایران با افغانستان آغاز کردند.
مرحله نخست سفر برادران امیدوار هفت سال (تا سال ۱۳۴۰) به درازا انجامید. در این مرحله، آنان پس از گذر از کشورهای افغانستان، پاکستان، و هند، به‌سوی تبت و سپس آسیای جنوب شرقی و استرالیا سفر کردند. در ادامه، آنان، با گذر از اقیانوس آرام، به آلاسکا، آمریکای شمالی، و آمریکای جنوبی سفر کردند. سرانجام، با گذر از اقیانوس اطلس، وارد اروپا شدند. آن دو، در اقامت کوتاه خود در اروپا، از محل انتشار مقالات پژوهشیِ مربوط به سفرهایشان و مصاحبه با رسانه‌های گوناگون اروپایی، منابع مالی موردنیاز برای مرحلهٔ دوم سفر خود (به آفریقا) را تأمین کردند. بخشی از اقدامات آنان فروش مقالات پژوهشی به شرکت خودروسازی فرانسه، سیتروئن، بود که در ازای آن موفق به خریداری یک دستگاه خودروی ون دوسیلندر و دریافت مبالغ قابل‌توجهی پول نقد شدند.
برادران امیدوار در سال ۱۳۴۰ برای اقامتی کوتاه (سه ماه) از اروپا وارد ایران شدند. آنان مرحله دوم سفرهای جهانگردی خود را با خودروی ون دوسیلندر دریافتی از شرکت خودروسازی سیتروئن، از مرز جنوبیِ ایران با کویت آغاز کردند. سپس، با گذر از عربستان سعودی (و زیارت کعبه) وارد آفریقا شدند.
برادران امیدوار در سال ۱۳۴۰ برای اقامتی کوتاه (سه ماه) از اروپا وارد ایران شدند. آنان مرحلهٔ دوم سفرهای جهانگردی خود را با خودروی ون دوسیلندر دریافتی از شرکت خودروسازی سیتروئن، از مرز جنوبیِ ایران با کویت آغاز کردند. سپس، با گذر از عربستان سعودی (و زیارت کعبه) وارد آفریقا شدند.
موزه برادران امیدوار همه روزه برای بازدید عموم آزاد است.
فراهنگ * *۹۰۲۲ ** خبر و عکس: رقیه نوری * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه


میراث