اخبار گردشگری

ورزا مشته آیینی به یادگار از گیلان کهن

حمیدرضا آذرپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش آیین های اصیل استان در اشاعه و حفظ اصالت و فرهنگ افزود: حفظ و صیانت از آئین و رسوم کهن گیلان سند هویتی این اقلیم است.
وی؛ جشنواره ورزامشته را تلاشی برای پاسداشت آیین‌های خیر و برکت در گیلان توصیف ، و بیان کرد: جشنواره یاد شده با هدف احیاء میراث ناملموس در دو بخش پژوهشی و آیینی برگزار می شود.
‘وَرزَه مُشت’ آخرین دسته خوشه برنج برداشت شده شالیزار خانواده است که به قصد تبرک و برکت خواهی از زمین برای سال آتی در خانه برنجکاران آویزان می‌شد؛ موقع برداشت محصول کشاورزی و زمانی که فرهنگ یاوری در گیلان رواج داشت،هرکس آخرین دسته برنج را درو می‌کرد، از صاحب زمین هدیه‌ای می‌گرفت و آخرین دسته خوشه‌های برنج به صورت سرو ته بر دیوار خانه‌ها آویزان می‌شد و زمانی که گاو نر یا همان «ورزه» را در آغاز فصل آماده سازی شالیزار به بیجار می‌بردند، ورزه مشته را طبق آئین خاصی به گاو می‌دادند و عقیده داشتند باعث قوت گاو می‌شود.
آذرپور با بیان اینکه شعار سال ۲۰۱۷میلادی ،گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه عنوان شده ،ادامه داد: بخش علمی و پژوهشی این جشنواره امروز بعد از ظهر در پژوهشکده گیلانشناسی ، و بخش آئینی این جشنواره بعداز ظهر فردا (جمعه ) در تلار خانه خمام برگزار می شود.
آذرپور،اجرای جشنواره ها و همایش ها با رویکرد آئینی و سنتی را راهکاری برای انتقال داشته های غنی این سرزمین به گردشگران و همچنین نسل نو دانست و یادآور شد:تهاجم فرهنگی زائیده تلاش ناجوانمردانه برخی کشورها برای تخریب فرهنگ های اصیلی است که طی روزمرگی ها کمرنگ شده و در صورت بی توجهی از اذهان پاک می شوند.
وی خاطرنشان کرد:جذب گردشگر در شهرستانها نباید تنها متکی بر جاذبه های طبیعی و میراثی باشد؛لذا باید تلاش کرد در راستای اهتمام به آئین ها و سنتهای اصیل هرمنطقه نسبت به توسعه پایدار گردشگری اقدام شود.
۸۷ هتل، ۲۳ هتل آپارتمان، ۷۵ مجتمع گردشگری، ۴۷ مهمانپذیر، ۱۰۴۳خانه مسافر ، ۲۳۳ واحد پذیرایی بین راهی و سفره خانه سنتی و ۶۲ دفتر خدمات مسافرتی با ۴۰۰ راهنمای گردشگری در گیلان فعال هستند.
در حال حاضر در تاسیسات گردشگری گیلان شش هزار و ۳۲ نفر شاغل هستند که از این تعداد چهار هزار و ۹۲۶ نفر مرد و یک هزار و ۱۰۶نفر را بانوان تشکیل می دهند.
خبرنگار: ضامن**انتشار دهنده: بابایی
۱۸۸۱ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره آئینی


پاسداشت