اخبار گردشگری

مشکلات مسجد تاریخی قروه با اجرای پروژه حفاظت و مرمت رفع شد

عباس شمشیری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت بارش های جوی و گذشت زمان گنبد مسجد دچار مشکل شده بود و با تعویض آجرها فرسوده ، بند کشی، حفاظ گذاری پنجره های گنبد مرمت شد.
وی اظهار کرد: عمود های کاه گلی مسجد و فضای داخلی حسینیه مجاور مسجد بازسازی و در و پنجره های سنتی برای این حسینیه ساخته شده که در چند روز آینده نصب خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابهر یاد آورشد: آزادسازی اراضی پیرامون مسجد قروه برای ساماندهی گردشگران در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با حمایت فرماندار ابهر، و همکاری شورا، دهیاری و اهالی روستا اجرا شود.
شمشیری تصریح کرد: طرح مطالعات اقلیم شناسی و شناسایی امکان تاریخی دارای ارزش حفظ و مرمت و ساماندهی این اماکن در روستای درسجین و قروه در حال انجام است که در این راستا با شناسایی و حفظ بافت های سنتی این روستا ها از جمله پل تاریخی قروه که تنها پل باقی مانده بر رودخانه ابهر رود است و حمام تاریخی قروه که از دوره قاجار برجا مانده را در فهرست میراث فرهنگی و باستانی ثبت کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابهر، تاکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در روستای درسجین نیز بناهایی با قدمت بالای ۳۰۰ سال توسط کارشناسان شناسایی و کد گذاری شده است.
وی با اشاره ۵ مهر ماه روز جهانی گردشگر، تصریح کرد: به مناسبت پاسداشت این روز و نهادینه کردن گردشگری و تاثیرگذاری آن در حوزه های مختلف بین مردم بازدید از موزه مردم شناسی ابهر از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ برای عموم رایگان است.
این مسجد از بناهای تاریخی ارزشمند شهرستان ابهر می‌ باشد که در روستای قروه در کیلومتر ۱۵ جاده ترانزیتی ابهر- تاکستان قرار دارد.
محلی که مسجد جامع قروه در آن جا واقع شده به نظر می‌رسد که بلندترین بخش‌های روستا باشد، چرا که هم اکنون مسجد آجری قروه از بیشتر نقاط روستا قابل رویت است.
با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده این مسجد را می‌توان متعلق به دوران آل بویه دانست با توجه به کتیبه‌ای که در لچگی محراب قرار دارد اشاره بر احداث این مسجد در سال ۴۱۳ که زمان ال بویه را در بر می‌گیرد و همینطور در قسمت بالای محراب به صورت بر گ چنار که سبک آل بویه است طاق بندی مزین کرده اند دلیل بر این مدعی است.
این مسجد همانند مساجد دیگر دوران سلجوقی به سبک چهار طا قی ساخته شده و گنبد زیبای آجری آن به واسطه چهار فیلپوش به اضلاع چهار گانه استوار شده است با طاق فیل پوش‌ها بر روی تخته مقطوری که با زاویه ۴۵ درجه قرار داده شده وسپس قوس ۵ و ۷ تند با ساقه بلند اجرا شده بطوری که چهار فیلپوش متناوبا با چهار طاق نما که از نظر سبک و ابعاد یکسان است پلان مربع و شبستا ن را به دایره تبدیل نموده است.
۷۳۲۴ /۸۰۶۸
خبرنگار: اکرم بیات*** انتشار: اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


روز جهانی گردشگر


مسجد جامع قروه