اخبار گردشگری

بیش از ۵ هزار شغل طی دولت یازدهم در بخش گردشگری قم ایجاد شد

به گزارش ایرنا، عیسی رضایی روز دوشنبه در ششمین کارگروه تخصصی اشتغال قم در سالن جلسات سازمان برنامه و بودجه این استان، اظهار داشت: این رقم اشتغال ایجاد شده بدون دریافت هیچ گونه تسهیلات بانکی محقق شده است.
وی با بیان این که اغلب تسهیلاتی که در بخش گردشگری جذب می شود از محل صندوق توسعه ملی است، سخت گیری بانک های استان را مهمترین عامل جذب نشدن اعتبارات بخش گردشگری عنوان کرد و افزود: در بحث صندوق توسعه ملی به لحاظ معر فی واحدهای مورد نظر برای اخذ تسهیلات هیچ مشکلی وجود ندارد.
رضایی همچنین اشتغال ایجاد شده در حوزه گردشگری را جزو یکی از پایدارترین مشاغل دانست و گفت: با به کارگیری ۱۰ کارمند در یک هتل یا مجتمع گردشگری حداقل ۲ یا ۳ تن دیگر نیز به صورت غیر مستقیم شاغل می شوند.
وی تعداد طرح های گردشگری به بهره برداری رسیده در قم از سال ۹۲ تا نیمه نخست سال ۹۶ را ۱۳۴ مورد ذکر کرد و افزود: در این مدت، یک هزار و ۲۱۱ اتاق و سه هزار و ۵۱۵ تخت به ظرفیت های اقامتی قم اضافه شد که برای این تعداد طرح، چهار هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته و سه هزار و ۸۶۷ تن نیز مشغول به کار شده اند.
۳۵ واحد هتل، ۲۷ واحد هتل آپارتمان، ۵۵ واحد مهمانپذیر، ۱۷۰ خانه مسافر و ۹۷ واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت(ع) خدمت رسانی می کنند.
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود، آثار تاریخی شناسایی شده قم در دولت تدبیر و امید را ۸۳۱ اثر برشمرد و گفت: در چهار سال گذشته، ۳۲۹ اثر در قم نیز به ثبت رسیده است.
وی تعداد آثار تعیین حریم شده را نیز ۵۳ اثر ذکر کرد و افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۹ محوطه تاریخی استان کاوشگری شده است که تعداد میراث ملموس و ناملموس فرهنگی تاریخی استان نیز به ترتیب ۱۵ و ۴ درصد کل میراث فرهنگی موجود در کشور است.
در قم بیش از ۳۶۰ اثر تاریخی وجود دارد.
وی تعداد اشیاء تاریخی موجود در مخزن آثار باستانی استان را ۱۳ هزار و ۸۹۷ مورد برشمرد و اضافه کرد: تعداد اشیاء تاریخی سامان دهی شده آن نیز پنج هزار و ۸۵۲ اثر است.
وی با اشاره به این که مخزن جدید آثار باستانی استان در حال آماده سازی است و آثار از مخزن قدیم به این مخزن منتقل خواهد شد، افزود: از آغاز دولت یازدهم چهار اثر باستانی به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون ۱۹ اثر قابلیت و اگذاری دارد که به علت نداشتن سند مالکیت همچنان واگذار نشده است.
به گفته وی، دریافت چهار نشان مرغوبیت کالا، ۲ مورد استقرار سامانه الکترونیکی بازاریابی و فروش، هشت مورد مستند نگاری و دریافت حقوق مالکیت معنوی ثبت آثار و پنج مورد تولید فیلم های آموزشی در راستای ترویج صنایع دستی از جمله اقدام های حوزه صنایع دستی قم در دولت یازدهم محسوب می شود.
رضایی با اشاره به زیر پوشش بیمه قرار گرفتن ۸۷۰ تن از هنرمندان صنایع دستی قم در دولت تدبیر و امید، صدور ۱۸۰ مجوز مشاغل خانگی را از دیگر اقدام های این دولت در قم ذکر کرد و افزود: این مجوزها منجربه اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۲۵۸ تن شده است.
وی ایجاد بازارچه موقت صنایع دستی را نیز از دیگر فعالیت های حوزه صنایع دستی استان عنوان و خاطرنشان کرد: صدور ۲ هزار و ۱۰۰ پروانه تولیدی کارگاهی، نوسازی تجهیزات صنایع دستی و ارایه ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه کارآفرینی امید از جمله اقدام های دیگری است که در استان انجام پذیرفته است.
۷۴۰۳/ ۱۱۷۵ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*


اجتماعی


اشتغالزایی


گردشگری قم


دولت یازدهم