اخبار گردشگری

افزایش ظرفیت اسکان مسافران در همدان/ هماهنگی همه دستگاه برای میزبانی

به گزارش ایرنا به اذعان فعالان گردشگری، استان همدان در چند سال اخیر از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده است و در مناسبت های مختلف و تعطیلات چند روزه اداره ها و دستگاه های اجرایی گردشگران استان همدان را برای سفر انتخاب می کنند.
استان همدان با در اختیار داشتن ۲٫۳ جمعیت و ۱٫۲ مساحت کشور و دسترسی به هفت آزاد راه و برخورداری از فرودگاهی با قابلیت فرود هواپیماهای پهن پیکر از یک سو و بهره مندی از بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی و گردشگری از سوی دیگر، فرصت ها و مزیت های گردشگری گسترده ای دارد.
بهره مندی از خط ریلی و برخورداری از قطار پرسرعت که در آینده نزدیک فاصله همدان تا پایتخت را به حدود ۲ ساعت می رساند نیز مزیت دیگری است که استان همدان را با افزایش چشمگیر مسافر و گردشگر روبرو خواهد کرد.
این درحالیست که وجود ظرفیت های گردشگری شاخص همچون آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) تویسرکان و آثار گردشگری طبیعی متعدد همچون منطقه تفریحی گنج نامه، سراب گیان و گاماسیاب نهاوند، غار علیصدر و باغ نظری زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
ایام تعطیلات همچون عید فطر، عید غدیر خم و سایر تعطیلات دیگر، بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت های گردشگری همدان به مسافران و رونق صنعت توریسم در این استان است.
با توجه به پایان تعطیلات تابستانی و تعطیلی چند روزه آخر هفته در نیمه دوم شهریور ماه موجب ورود خیل عظیم گردشگران به شهر همدان شد و مسئولان استانی و شهرستانی با هماهنگی و برنامه ریزی سعی کردند تا با اسکان مسافران و فراهم کردن امکانات لازم اوقات خوشی را برای آنها تدارک ببینند.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان در این ارتباط گفت: چهار هزار و ۳۰۰ مسافر در قالب یک‌هزار و ۱۶۱ خانوار در ستاد اسکان آموزش و پرورش ناحیه یک و ۲ همدان اسکان داده شدند.
رضا زمانی افزود: این آمار فقط مربوط به ستاد اسکان آموزش و پرورش همدان است و در اماکنی از جمله پارک‌های مردم و میدان باباطاهر و اماکن مذهبی و غیر مذهبی نیز اسکان مسافر وجود دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به تعطیلات پایان هفته و عید سعید غدیر خم شاهد افزایش پیک مسافر در همدان بودیم، که با توجه به تکمیل ظرفیت ستاد اسکان آموزش و پرورش با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان سالن ۶ هزار نفری انقلاب همدان برای اسکان مسافران در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های انجام شده اسکان مسافران به ۲۰ هزار نفر نیز می رسید که در همین خصوص سالن‌ها ورزشی تختی و ابن سینا نیز برای اسکان مسافران آماده شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای پایانی فصل تابستان قرار گرفته ایم خیل عظیم مسافران به شهر همدان هر روز بیشتر می شود و پیش‌بینی شده در صورت تکمیل ظرفیت سالن های ورزشی، از ظرفیت مساجد و اماکن مذهبی که در ایام اربعین نیز خدمات خوبی ارائه دادند، استفاده شود.
زمانی با بیان اینکه همدان در حال تبدیل از مسیر گردشگری به هدف گردشگری است افزود: مسافران در گذشته در استان ، یک شب اسکان داشتند اما اکنون بیش از ۲ شب اسکان دارند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نیز با بیان اینکه هنوز آمار گردشگران تابستانی اعلام نشده گفت: در تعطیلات عیدفطر امسال (چهارم تا ششم تیر) بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۰۰ مسافر از مکان ها و جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری این استان بازدید کردند.
علی خاکسار افزود: همچنین در این مدت بیش از ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ مسافر در هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، مدارس ، آموزشگاه ها و خوابگاه های اداره های این استان اقامت داشتند.
وی ادامه داد: غار علیصدر در صدر بازدید گردشگران در تعطیلات عید فطر امسال قرار گرفت.
گفتنی است از ابتدای تیرماه تاکنون ۱۲۲ هزار نفر در ستاد اسکان ناحیه یک و ۲ همدان اسکان داده شدند.
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و توریستی شناسایی شده است که یک هزار اثر استان همدان ثبت ملی شده اند.
این استان به واسطه وجود شمار زیادی آثار تاریخی، تفریحی و توریستی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.
۷۵۲۳/۲۰۸۷
گزارش: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


اقتصاد


گردشگری


اسکان مسافر


همدان