اخبار گردشگری

یک میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای کهک دلیجان هزینه شد

سید محمد حسینی روز یکشنبه در بازدید از کاروانسرای کهک دلیجان در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح مرمت و استحکام بخشی این بنای تاریخی به زودی تکمیل می شود.
وی اظهار کرد: استحکام بخشی دیواره‌ها، مرمت پشت بام و مرمت قسمت‌های داخلی، طاق های آسیب دیده، پاکسازی محیط و فصاهای داخلی، ساماندهی ورودی کاروانسرا، اجرای حجره های ضلع شرقی،اجرای طاق چشمه های ضلع شرقی و پیگردی ضلع شمال غرب به منظور دسترسی به نحوه پلان گذشته با توجه به شدت تخریب در حال اجرا است.
وی بیان کرد: کهک از معدود روستاهایی است که چند اثر ثبت شده ملی را دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: قلعه اسماعیلیه، مقبره آقاخانی، کاروانسرای شاه عباسی و غار کهک از مهمترین آثار این روستای تاریخی در دلیجان است.
حسینی گفت: کاروانسرای شاه عباسی کهک از جمله کاروانسراها و بناهای زیبای دوران صفویه است که در بخش مرکزی، روستای کهک واقع شده است و در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
حسینی افزود: ابنیه تاریخی جایگاه مهمی برای معرفی فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم استان ها محسوب می شود و نقش مهمی در توسعه گردشگری دارند.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این رویکرد می تواند به تولید اشتغال و بهره وری اقتصاد منجر شود که در دستور کار دولت و در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.
کاروانسرا و پل دو دهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می روند.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۵۰ هزارنفر جمعیت درمرکز کشور و در مسیر راه ارتباطی استانهای جنوبی و غربی به تهران و شمال کشور قراردارد.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشار دهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت بنای تاریخی


کاروانسرای کهک