اخبار گردشگری

میراث امیدبخش دولت تدبیر و امید در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

با کارنامه زرین اخیر و به رغم بهبود شاخص های احوال این سازمان و جهش های جهانی در هر سه حوزه که «نگاه» ها را در داخل و خارج خیره کرده هنوز این پیکر تب دار با «پا»ی لنگان و «سر»ی گران مسیر می پیماید، و سخن راندن از آن کار ساده ای نیست.
به هر روی، با پایان یافتن دوره پرشتابی که با شعار «اعتدال و تدبیر و امید» طی شد، فرصت مناسبی است تا به قول اهالی سینما یک «بازبینی» از «آنچه گذشت» و به تعبیر فلاسفه از «شرح ما وقع» این سازمان در چهارچوب چهارساله داشته باشیم تا ببینیم «ارگ نشینان خیابان آزادی، تقاطع یادگار» چه میراثی به یادگار گذاشته اند.
به رسم مالوف از دریچه چالش های پیش روی دولت یازدهم در زمان تحویل مسئولیت و بهبود شاخص ها و رویکردها به بررسی عملکرد چهارساله می پردازیم:

** گردشگری/دیپلماسی لبخند به دنیا در آیینه برجام = توسعه اقتصادی و زدودن ایران هراسی
درباره منافع فراوان و معایب احتمالی برجام هنوز حرف و حدیث هایی هست اما هیچکسی با هر عقیده و سلیقه سیاسی و فکری نمی تواند چشم خود را بر این حقیقت ببندد که «دیپلماسی لبخند» و «سیاست درهای باز» دولت تدبیر و امید که «برجام» آئینه تمام نمای آن است، نوشداروی گردشگری ایران شد.
اینکه به تعبیر برخی رسانه های مشهور بین المللی، غول خفته گردشگری جهان بیدار شد؛ در اکثر مجلات و تارنماهای معتبر گردشگری جهان، ایران اولین یا جزو اولین مقاصد گردشگری جهان در سالهای اخیر معرفی و فرصتی فراهم شد تا هم از نظر ورود گردشگران خارجی و هم از نظر برگزاری رویدادهای مهم بین المللی چون کنوانسیون جهانی راهنمایان در ایران و سفرهای مکرر رئیس سازمان جهانی جهانگردی «UN WTO» گشایش بی سابقه ای در گردشگری ایران پدید آید.
با این همه، تا رسیدن به «نسخه شفابخش» چالش های زیادی باقی است که بخش عمده ای از آن، متوجه زیرساختهای ابتدایی، ناکافی و ناکارآمد صنعتی است که علی اصغر مونسان، آخرین نماینده دکتر روحانی آن را «نه یک فرآیند تزئینی بلکه صنعتی قابل مقایسه با صنعت نفت ایران» می نامد.
ظریف آنکه در مناظره های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وقتی نامزدها درباره سه ضلع مثلث درآمدزایی کشور یعنی نفت، مالیات و گردشگری صحبت می کنند به اتفاق، از ظرفیت های گردشگری، این ثروت بالقوه مانای آبا و اجدادی که منبعث از پیشینه تاریخی، فرهنگی و بضاعتهای خدادی ما است، به عنوان تنها علاج دسترس برای رشد و توسعه اقتصاد ایران یاد می کنند.
شاید این تعبیر من خوشایند نباشد اما واقعیت این است که «ظرفیت های گردشگری ایران اینک به سان اجناس گرانقیمتی است که در ویترین کهنه و رنگ و رو رفته عرضه شده» و برای تحول اساسی در دومین صنعت درآمدزای حال حاضر جهان، باید افکار و نگاهمان را نسبت به آن متحول کنیم وفارغ از شعارزدگی، خود آن را باور کنیم تا باورمان کنند.

** چالش های گردشگری
– نامشخص بودن سهم درآمد ملی گردشگری
– ناهماهنگی در مدیریت گردشگری و فقدان برنامه جامع برای مدیریت آن
– ضعف تعامل میان سازمان گردشگری و سایر دستگاه‌های اجرایی
– ضعف مطالعات توسعۀ گردشگری
– گردشگری فصلی و توزیع نامتعادل گردشگر در طول سال
– تمرکز اداری و مالی بر روی برخی از آثار تاریخی نظیر تخت جمشید و نادیده گرفتن تعداد زیادی از آثار تاریخی و فرهنگی کشور
– نبود نظام مدیریت یکپارچه در حوزۀ گردشگری و عملکرد جزیره‌ای سازمان‌های متولی
– صعف زیرساخت‌های رفاهی و مواصلاتی
– عدم بهره‌مندی عادلانه اجتماعات محلی از مزایای توریسم با توجه به هزینه‌های اجتماعی و اکولوژیک آن
– تضعیف هویت فرهنگی اجتماعات محلی، بی‌توجهی به گردشگری فرهنگی و کم شدن مزیت‌های گردشگری فرهنگی
– عدم توجه به صنعت گردشگری در برخی استان‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی بیشمار
– عدم ارائه آمار دقیق گردشگران توسط مدیران سازمان و نبود آمار و اطلاعات «علمی و قابل استناد» در زمینه‌های مختلف نظیر تعداد گردشگران ورودی، تعداد شب اقامت گردشگران ورودی، بازارهای هدف و جذابیت آن‌ها، نرخ اشغال محل‌های اقامت
– توزیع نامناسب و تمرکز گردشگران داخلی و ورود در مناطق محدود کشور (مانند شمال کشور، شیراز و..)
– مشکلات مربوط به ویزای الکترونیکی
– عدم توسعه گردشگری حلال و گردشگری سلامت
– عدم تغییر نوع دیدگاه به گردشگری از پدیده‌ای صرفاً فرهنگی به پدیده‌ای اقتصادی فرهنگی
– کمبود مؤسسات و مراکز آموزش تخصصی گرشگری
– ناکافی بودن تحقیقات در خصوص بازارشناسی، بازاریابی و سلیقه‌سازی در حوزۀ گردشگری
– نبود نیروهای انسانی متخصص در حوزه‌های مرتبط با گردشگری
– عدم مشارکت بخش خصوصی در بخش گردشگری

** وضعیت موجود و اقدامات و دستاوردهای انجام شده حوزه گردشگری:
الف – در حوزه بین المللی
– تعامل گسترده و مثبت با سازمانهای جهانی – اتحادیه ها، تشکل ها، فعالان و … به ویژه سازمان جهانی گردشگری
– برگزاری اجلاس های جهانی: نشست هایB2B ، تفاهم نامه ها …، اجلاس وزاری ACD ، هفدهمین کنفرانس، سمپوزیوم، کارشناسان ارشد راه ابریشم
– حضور در نمایشگاه¬ها و مجامع جهانی (۵۰ مورد)
– تورهای آشناسازی برای کشورهای هدف (۳۰مورد)
– کمیته های فنی با کشورهای هدف (۱۵ مورد)
– راه اندازی نمایندگی در کشورهای هدف (۲۰ مورد)
– راه اندازی توریست کارت ویژه گردشگران خارجی
– افزایش شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران
– افزایش اعضای ایرانی وابسته در مجامع سازمان جهانی گردشگری
– معرفی/پذیرش تبریز به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ جهان
– ساماندهی گردشگران و زائران عراقی
– استقرار نمایندگی اطلاع رسانی در مرز مهران
– راه اندازی سامانه صدور روادید الکترونیک
– توزیع اقلام تبلیغاتی و افزایش آگاهی گردشگران نسبت به فضا و جاذبه های ایران و رفع سیاه نمایی ها
– برقراری ارتباط و تعامل با جایکا پس از ۱۰ سال
دستاورد:
۱- تغییر رویکرد و نگاه جهانی به صنعت گردشگری ایران
۲- معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری
۳- رشد میانگین ۱۰% ورود گردشگران خارجی در دولت تدبیر و امید
۴- حضور هیأت هات های متعدد برای تعامل در زمینه گردشگری
۵- تغییر ذهنیت مثبت نسبت به وجود امنیت گردشگران در ایران
ب – حوزه داخلی
– برگزاری جشنواره های سفره ایرانی – فرهنگ گردشگری
– اجرای طرح همیار گردشگر با آموزش و پرورش
– جشنواره ملی مشارکت گردشگری
– آیین بزرگداشت روز جهانی گردشگری
– تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر
– تأسیس سازمانهای مردم نهاد
– تولید اپلیکشن های معرفی جاذبه ها
– چاپ و توزیع کتاب راهنمای مسیرهای تلفیقی
– برگزاری همایش برند ملی گردشگری
– نظارت مستمر و بازرسی و رسیدگی به شکایات
– انتخاب شهرهای برتر مدیریت خدمات گردشگری
– جلب مشارکت بخش خصوصی
– انعقاد تفاهم نامه با سازمان ها و ….

دستاورد:
– فرهنگ سازی سفر و قرار گرفتن سفردر سبد هزینه خانوار با توجه به آمار
– فزایش اقامت گردشگران در مراکز اقامتی – مستند به آمار
– نمود پررنگ در توجه گردشگران به حفظ محیط زیست – بنا به گزارش ها
– کاهش تلفات و حوادث جاده ای – مستند به آمار
– خدمات بهینه به گردشگران و رضایتمندی گردشگران خارجی- نظر سنجی
– ارتقای شادمانی عمومی و افزایش شور و نشاط مردم- گزارش های جهانی

ج – سرمایه گذاری، تولید و اشتغال
– توانمند سازی نیروهای صنعت گردشگری
– ایجاد ۵۲۰ واحد اقامتگاه های بوم گردی
– صدور ۱۴ دفاتر خدمات گردشگری سلامت
– گردشگری حلال(در حال صدور گواهینامه برای تاسیسات و مراکز ذی ربط)
– احداث ۵۵ دستگاه هتل ۴ و ۵
– پرداخت ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات
– پرداخت ۲۷۰ میلیارد ریال یارانه تسهیلات و کارمزد
– جذب ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی
– تقویت زیر ساخت های گردشگری با هزینه ۵۳۰ میلیارد ریال(۴۴۱ طرح)
– پرداخت ۸۴ میلیارد ریال تسهیلات به بوم گردی
– صدور کارت راهنمایان گردشگر برای ۲ هزار نفر
– صدور کارت ارزیاب و سرارزیاب طرح تطبیق استانداردسازی تاسیسات گردشگری برای ۱۵۰۰ نفر
– صدور گواهی نامه مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی برای یکهزار نفر

دستاورد:
– ایجاد اشتغال
– افزایش ظرفیت پذیرش گردشگر
– افزایش تعداد مراکز اقامتی
– افزایش دفاتر خدمات مسافرتی
– رشد جایگاه صنعت گردشگری دراقتصاد ملی

د – تامین زیر ساخت های گردشگری
– بازنگری وبه روز آوری دستورالعمل ها، ضوابط و مقررات فعالیت تاسیسات گردشگری ۲۸ مورد
– تصویب قانون مستثنی شدن تاسیسات گردشگری از قانون نظام صنفی
– تدوین شیوه نامه سرمایه گذاری در محیط های طبیعی از طریق طبیعت گردی
– تشکیل شورای راهبری گردشگری سلامت
– تصویب دستورالعمل ارتقای امنیت گردشگران خارجی
– تشکیل ۸۶ ستاد هماهنگی خدمات سفر در مرکز و استان ها
– تاسیس سازمان های مردم نهاد گردشگری
– تاسیس ۲۵ آموزشگاهای گردشگری(افزایش)
– آموزش ۲۲ هزار نیروهای تخصصی گردشگری
– راه اندازی سامانه جامع آموزش گردشگری
– استاندارد سازی یکهزار واحد تاسیسات گردشگری
– مکانیزاسیون فرآیندهای صدور و تمدید مجوزها و نظارت
– دستورالعمل جامع ساماندهی و نظام مند کردن تشکل های حرفه ای و تخصصی
– تصویب و ابلاغ دستورالعمل امنیت کویر
– تدوین دستورالعمل تورهای طبیعت گردی
– به روز آوری سند ملی طبیعت گردی
– به روزآوری استانداردهای رشته های تخصصی گردشگری
– تشکیل دبیرخانه ثابت کمیته ملی توسعه پایدار
– انعقاد ۲۵ تفاهمنامه های همکاری با وزارتخانه، سازمان و نهادهای مرتبط
– یگیری طرح توسعه گردشگری سواحل مکران
– برگزاری دوره های آموزشی و آماده سازی نیروی انسانی اجرای طرح
– پیگیری سند برنامه جامع گردشگری کشور

تجمیع دستاوردها:
– فرآیند روان فعالیت صنعت گردشگری
– افزایش مشارکت بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری
– بسترسازی و تسهیل سرمایه گذاری در صنعت گردشگری
– کاهش شکایات و نارضایتی از فعالان بخش
– افزایش استقبال و رویکرد مثبت به فعالیت در بخش
– اجماع عمومی به کارآمدی و قابلیت بخش گردشگری در تحول اقتصادی و توسعه پایدار کشور
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** گزارش: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


دولت۱۲


گزارش عملکرد ۴ ساله گردشگری


گردشگری