اخبار گردشگری

خانه دو هنرمند فاخر استان مرکزی صاحب پلاک ماندگار شد

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در حاشیه این آیین گفت: پلاک ماندگار به پاس تلاش مستمر اساتید و نام آوران عرصه های مختلف بر سر درب منازل آنان نصب می شود.
سید محمد حسینی افزود: پلاک ماندگار طرحی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد و در سراسر کشور به اجرا درآمده است که در استان مرکزی ۱۰ نفر از مفاخر و هنرمندان برای اجرای این طرح معرفی شدند.
وی گفت: پژوهش و کتاب جامعه شناسی یا سیمای شهر اراک اولین پژوهش در تاریخ و فرهنگ مردم، زبان، اصطلاحات عامیانه و گویش های اراک شامل واژه ها، اشعار محلی، مثل ها، کنایات و همچنین اکولوژی شهری، بوم شناسی و دموگرافی شهر اراک و مهم ترین مرجع و ماخذ برای پژوهشگران در این زمینه از دلایل انتخاب هنرمند مرحوم، محمدرضا محتاط به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: مرحوم محتاط از مفاخر نام آور استان است و آثار بی شماری در عمر ۷۴ ساله خود تالیف کرده که از آن جمله می توان به سیمای اراک، نامداران اراک، نامنامه استان مرکزی در ۱۱ جلد، جاذبه های ایرانگردی استان مرکزی و بررسی خط و الفبا در ایران اشاره کرد.
حسینی ادامه داد: نصب پلاک ماندگار این استاد فقید گامی کوچک در راستای شناساندن مفاخر استان مرکزی به شهروندان است.
وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ملی پلاک ماندگار و در دومین گام از اجرای این طرح در استان مرکزی، کاشی سردرب منزل استاد فقید ابراهیم دهگان نیز نصب شد.
وی افزود: طرح ملی پلاک ماندگار ادای دینی است به مشاهیر و مفاخر کشور و تلاشی است برای شناساندن بزرگان فرهنگ و ادب و هنر کشور به نسل جدید است.
وی ادامه داد: ابراهیم دهگان یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ نگاری کشور است که در سال ۱۲۶۸ در مرزیجران اراک متولد و در محضر اساتیدی چون آقا ضیا الدین عراقی و عبدالکریم حائری یزدی به تحصیل در علوم قدیمه مشغول شد و در نهایت پس از ۳۰ سال تدریس در سازمان فرهنگ اراک و در سن ۹۰سالگی در سال ۱۳۶۳ دیده از جهان فرو بست.
حسینی گفت: اقدامات و تالیفات دهگان، مراجع مهمی در تاریخ نگاری کشور به حساب می آیند و این کارنامه پر ثمر و درخشان سبب انتخاب این استاد برجسته برای اجرای طرح پلاک ماندگار بود.
وی افزود: ازتالیفات بی شمار ابراهیم دهگان می توان به تاریخ اراک در ۳ جلد، تصحیح عباسنامه، دیوان باباطاهر، تاریخ ارمنستان، تاریخ صفویان، تاریخ نو، نور مبین، تاریخ الدخانیه، سازمان فرهنگ اراک و شرح حال۱۰ نفراز مردان نامی اراک، گزارش نامه یا فقه اللغه، اسامی امکنه در کنار تعدادی تالیف به چاپ نرسیده، نام برد.
به گزارش ایرنا، منزل قدیمی استاد دهگان برای امور فرهنگی وقف شده و در حال حاضر در مکان خانه قدیمی این مرحوم کانون فرهنگی تربیتی امام علی (ع) بنا شده است.
بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۳۰۷۵/خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نصب پلاک


استان مرکزی