اخبار گردشگری

پنج میلیارد ریال برای مرمت کاخ سرهنگ آباد اختصاص یافت

به گزارش ایرنا، کاخ تاریخی سرهنگ آباد یکی از بناهای ترکیبی زیبا از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد فارس است که توسط سهام السلطنه عرب عامری در سال ۱۲۹۹ هجری قمری ساخته شده است.
این کاخ شامل مجموعه کوشک آسیاب، حمام، قراول خانه، اصطیل، برج دیده بانی و یخچال منطقه است که برای پذیرایی از شاهزادگان قاجار در دوران ناصرالدین شاه ساخته شده و در سال ۱۳۵۵ شمسی به شماره ۱۲۷۸ ثبت آثار ملی شده است.
فریدون اله یاری روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: طرح مرمت و استحکام بخشی این بنای تاریخی آماده است و هم اکنون در مرحله تعیین پیمانکار برای اجرای مرمت قرار دارد.
وی اظهارکرد: این بنا در دهه های گذشته به دلیل اینکه در اختیار بخش خصوصی و دارای مالک خصوصی بود، مورد بی مهری قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: مرمت این بنا به منظور استحکام بخشی به شالوده این بنا بزودی آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: نگهداری اینگونه بناها بسیار پرهزینه است و باید برای آنها کاربری مناسب مانند اقامتگاه سنتی، پذیرایی و از اینگونه موارد تعریف شود.
اله یاری در باب اهمیت این بنا گفت: این کاخ تاریخی یکی از اسناد هویتی مردم آن منطقه است که باید با حفظ و نگهداری آن زمینه جذب گردشگر به آن منطقه را فراهم کنیم.
روستای سرهنگ آباد در فاصله ۳۳ کیلومتری از شهر زواره قرار دارد.
شهرستان اردستان با ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال مرکز استان اصفهان قرار دارد.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ‘ وزوان’ ، ‘ مزدآباد ‘ و ‘ مون ‘ به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت/۶۹۹۴/ ۲۰۹۳ ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بناهای تاریخی


کاخ سرهنگ آبار