اخبار گردشگری

وزارت ارشاد دردهه چهارم انقلاب،سیاستگذار خواهد بود/ برنامه استراتژیک را من آغاز کردم

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید رضا صالحی امیری بعد از ظهر شنبه در مراسم تکریم خود و معارفه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جهت‌گیری ما در دوره چهار ساله به همت علی جنتی و تلاش‌های بنده به این سمت بوده تا حرکت در این مسیر را سرعت دادیم.
وزیر پیشین ارشاد افزود: دستگاه بزرگ فرهنگی نیازمند یک رویکرد استراتژیک و آینده نگر است و نمی‌توانیم به صورت روزمره و سلیقه ای آن را اداره کنیم، تغییر مدیران نباید در سیاست گذاری های فرهنگی تاثیر گذار باشد.
صالحی امیری افزود: ما در عرصه فرهنگی نیازمند چشم انداز و برنامه‌های استراتژیک هستیم و این حرکت را من در وزارتخانه آغاز کردم ، چشم انداز ده ساله سینمای ایران امروز در دستان شماست.
وی افزود: راه رسیدن به قله های توسعه عبور از روزمرگی است و ما باید بدانیم ۱۰ سال دیگر موسیقی و تئاتر در کجا خواهد بود و بدانیم آینده کتاب به کجا خواهد رسید.
او همچنین در زمینه فعالیت های فرهنگی خواستار عبور از سطح به عمق شد و گفت: باید از نظام رسمی به نظام مردمی و صنفی عبور کنیم، از نظام مونولوگ به دیالوگ برسیم و از نظام بسته به سوی نظام باز حرکت کنیم.
صالحی امیری گفت: عبور از کمی گرایانه به کیفی گرایانه و عبور از نگاه کوتاه به هنگام بلند و در یک کلام عبور از نظام کارگزاری به نظام سیاست‌گذاری باید هدف ما باشد.
وی توضیح داد: ما همواره تلاش کردیم تا کارهای وزارت را به نهادهای صنفی واگذار کنیم و باید بپذیریم که وزارت ارشاد ارشاد سیاست‌گذار خوبی در دهه چهارم خواهد بود.
او اضافه کرد: خانه سینما امروز در جامعه می‌درخشد، موسیقی میدان‌دار است و خانه تئاتر سکانداره تئاترکشور است، صندوق هنر که مسئولیت بیمه و سلامت را به عهده دارد به خود هنرمندان واگذار شده و نمایشگاه کتاب به اهالی کتاب واگذار شد.
وزیر ارشاد دولت یازدهم ادامه داد: ما نمی‌توانیم با شعارها و نگاه های کوتاه مدت به جامعه القا کنیم ، مداخلات بیرونی باید کاسته شود و من در مقابل همه مداخلات مقاومت و صبوری کردم و اجازه ندادم تا حریم هنر تهدید شود.
صالحی امیری تاکید کرد: نمی توان مملکت را با حکومت های محلی اداره کرد . بنابر این یک قانون و یک مجلس و دولت باید حاکم باشد مسئله ای که برای استاد شهرام ناظری پیش آمد باعث شد تا به رئیس جمهوری نامه نوشتم ولی مجرای عمل ما با جنجال و ایجاد فضای تشویشی همراه نبوده بلکه از طریق مذاکره، قانون و مقاومت صورت گرفت بنابراین اداره کشور فقط با یک دولت مرکزی ممکن است.
صالحی امیری افزود: ما باید بپذیریم که مرجعیت فرهنگی کشور دستگاه ارشاد است البته دهها و صدها نهاد فعالیت فرهنگی می کنند ولی باید الگوی انسجام فرهنگی را به مدیریت وزارت ارشاد به پذیریم.
وی انجام هرگونه کار فرهنگی را در محیطی آرام ضروری دانست و گفت: به همه استان ها سفر و با مقامات مختلف مذاکره کردم تا بتوانیم کار فرهنگی انجام دهیم چون مناقشه فرهنگی ما را دچار مواخره فرهنگی می‌کند.
او تاکید کرد: راه نجات کشور گفت و گوست و از دوره نفرت و انتقام جویی و شایعه باید عبور کنیم ، در رأس آن گفت و گوی اصحاب فرهنگ و هنر باید شکل بگیرد.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت : گفت و گو باعث شناخت بیشتر از یکدیگر میشود، همه بپذیریم که همه حق دارند و حق مطلقی وجود ندارد همه اقوام و نحله های فکری در این سرزمین حق حیات دارند و باید آنان را به رسمیت بشناسیم چون شبیه سازی فرهنگی در دنیای امروز کاری ناممکن است.
صالحی امیری افزود: باید گفتمان فرهنگی دولت را به رسمیت بشناسیم و مردم به آن اعتماد کردند و در انتخابات این اعتماد را نشان دادند گفت و گوی اعتدال یعنی به رسمیت شناختن اعتدال فرهنگی و دیانت فرهنگی.
وی ادامه داد : حرکت ارشاد باید به مسیر حاکم در نظام فرهنگی باشد که بر اساس گفتمان رهبری است و من تلاش کردم با انگیزه حداکثر و تلاش گسترده و تعامل سازنده با نهادهای فرهنگی این نگاه راهبردی را طی کنم تا قطار فرهنگ را در مسیر خود قرار دهم.
او از اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری دولت یازدهم تشکر کرد و گفت: دولت یازدهم مدیون زحمت های اوست جهانگیری همواره در توسعه فرهنگی کشور سهیم بوده است.
صالحی امیری در پایان گفت : امروز این امانت را به سید عباس صالحی واگذار می کنم و خدایا تو شاهدی که به دنبال نام نبوده و نیستم و در خدمت خانواده فرهنگ و هنر کشور بوده و خواهم بود.

فراهنگ ** ۱۰۰۳ **۱۸۲۳ خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


وزارت ارشاد


معارفه سید عباس صالحی


سید رضا صالحی امیری