اخبار گردشگری

عملیات مرمت ۵۷۰ اثر تاریخی در اصفهان آغاز شد

‘ فریدون اله یاری ‘ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آثار با اعتبار ۳۵۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی مرمت خواهد شد.
وی اظهارکرد: هم اکنون و در یک اقدام ویژه، کارگاه های مرمت این آثار تاریخی در ۲۴ شهرستان استان فعال شده بگونه ای که این کارگاه ها حتی در برخی روستاهای گردشگری استان نیز ایجاد شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره بر وجود هفت اثر جهانی در این استان گفت: هم اینک بیش از ۵۰ کارگاه مرمتی در تمامی بناهای تاریخی استان که به ثبت جهانی رسیده فعال شده است.
وی افزود: پنج طرح مرمتی در مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق، ۱۰ طرح مرمتی در مجموعه جهانی کاخ چهلستون، بیش از ۱۴ کارگاه مرمتی در میدان امام (ره) و بناهای پیرامون آن، بیش از ۱۰ طرح مرمتی و ساماندهی فضای سبز در مجموعه جهانی باغ فین کاشان و همچنین ساماندهی مسیرهای دسترسی و ورودی های قنات های جهانی ‘مون ‘ و ‘ وزوان ‘ در شهرستانهای اردستان و شاهین شهر و میمه آغاز شده و در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان با ثبت ۷ اثر غیر منقول در فهرست آثار جهانی سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد (یونسکو)، رتبه اول ثبت جهانی را در کشور به خود اختصاص داده است.
اله یاری یادآورشد: همچنین پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی روستای ابیانه و کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان نیز در حال تهیه است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در ادامه به سایر طرح های مرمتی میراث فرهنگی این استان اشاره کرد و گفت: ده ها طرح مرمت جدای از طرح های مرمتی یاد شده، در بناهای تاریخی استان در حال اجراست.
وی همچنین تصریح کرد: از مجموع ۵۷۰ اثر تاریخی در استان که عملیات مرمت آن آغاز شده است، ۲۵ بنا و مجموعه تاریخی در شرق شهرستان اصفهان قرار دارد که برای مرمت آنها ۱۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
اله یاری تأکید کرد: با توجه به بروز خشکسالی های متعدد دربخش هایی از استان بویژه شرق اصفهان، لزوم حفاظت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری در این بخش بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ‘ وزوان’ ، ‘ مزدآباد ‘ و ‘ مون ‘ به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
هشتم شهریور ۱۳۶۰ رئیس جمهور وقت محمد علی رجایی به همراه نخست وزیر متفکر و دانشمندش حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد باهنر بر اثر انفجار در دفتر نخست وزیری به درجه رفیع شهادت نائل شد و به همین مناسبت از دوم تا هشتم شهریور ماه، هفته دولت نامگذاری شده است.
ت/۶۹۹۴ / ۲۰۹۳ ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


دولت۹۶