اخبار گردشگری

صنایع دستی را از حوزه نوستالژیک به تجاری تغییر دادیم/توان حضور در مدیریت جهانی

بهمن نامور مطلق در گفت و گوی اختصاصی تفصیلی با ایرنا درباره فرآیند نمایشگاههای صنایع دستی تا کنون و امتیازات بیست و هشتمین نمایشگاه ملی که هفته اول شهریور سال جاری برگزار می شود، اظهار کرد: وقتی مسئولیت صنایع دستی را تحویل گرفتیم دریافتیم هزینه هایی که پیش از ما برای برپایی نمایشگاه از پول بیت المال پرداخت می شد، از فروش محصولات بیشتر بود.
وی افزود: برای نمونه در نمایشگاهی قریب به یک و نیم میلیارد تومان هزینه برپایی شد و فقط هشتصد میلیون تومان فروش کرد. این در شرایطی است که ما به عنوان دولت در آخرین نمایشگاه، کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم وهنرمندان بیشتر از سه میلیارد تومان فروش داشتند.
نامور گفت: پیش از این برنامه ریزی هدفمند، فروشندگان و هنرمندان در مدت نمایشگاه مجبور بودند با هزینه های زیادی در هتل های تهران اقامت کنند و بدون فروش و یا زیان مالی به مناطق خود بازگردند؛ و این موضوع نه تنها حسنی نداشت، بلکه عادت به هتل نشینی و آرزوی زندگی تجملی ضعفی بود که برخی از هتل نشینی در تهران با خود به یادگار می بردند و سیستم متداول زندگی شان را به هم می زد.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: ما واگذاری غرفه ها و حضور در نمایشگاه ها را از رایگان بودن صرف، خارج کردیم؛ چون معتقد بودیم که نمایشگاهها علاوه بر خاصیت ترویجی باید کم کم به رویدادهای تجاری هم تبدیل شوند.

** بدترین وضعیت تاریخ صنایع دستی در دولت دهم
نامور مطلق تاکید کرد: بدون تجاری کردن نمایشگاه ها با سوبسید و یارانه دادن صرف، عملا توان رقابت با هیچ کشور شناخته شده ای در زمینه صنایع دستی مثل چین، هند و مراکش را نداشتیم و نتیجه بی تدبیری در پرداخت یارانه این بود که کیفیت، روز به روز نازل تر و کمیت نیز دچار افول می شد.
وی ادامه داد: بدترین وضعیت صنایع دستی ایران در طول تاریخ، در اواخر دولت دهم رقم خورد؛ نمایشگاه ها در آن دوره فقط برای نمایش بود نه برای بهبود وضعیت هنرمندان و فعالان؛ و چیزی به اسم گفتمان سازی و تجاری سازی وجود نداشت.
نامور گفت: ما هدف و مدل کارمان را مطابق نیازهای صنایع دستی تغییر دادیم تا پوست انداخت؛ طوری که غرفه داران را موظف به پرداخت یک هزینه حداقلی برای واگذاری غرفه کردیم. ابتدا واکنش ها از سر ناآگاهی عده ای و شیطنت عده ای دیگر منفی بود؛ ولی هم ما و هم هنرمندان در کنار هم پایداری کردیم چون معتقد بودیم راه اصلاح هزینه دارد.
وی ادامه داد: این استحاله و دگردیسی انجام شد و غرفه ها سعی کردند برای به صرفه بودن حضور در نمایشگاه درآمد بیشتری کسب کنند و تجارت را جدی تر بگیرند. برخی به غرفه سازی ها و تبلیغ بهتر روی آوردند و آرام آرام برندسازی های جدید شکل گرفت تا صنایع دستی از یک حوزه صرفا نوستالژیک به حوزه تجاری تبدیل شد.
نامور تاکید کرد: این چیزی بود که می توانست آینده صنایع دستی را تضمین کند یعنی تغییر یک حوزه نوستالژیک که صرفا با انگاره های قدیمی بودن، کهنه و بودن و فعالیت کهنسالان در جاهای نمور تعریف می شد، جای خود را به تعریف جدیدی با فعالیت جوانان و پاسخگوی نیازهای امروز بودن داد؛ و تغییر انگاره صنایع دستی از یک حوزه نوستالژیک به یک حوزه پویا، خلاق و پاسخگوی نیازهای امروز مهمترین دستاورد ما بود.

** بالاترین رشد صادرات و فروش در حوزه های تولیدی غیرنفتی
معاون صنایع دستی کشور اظهار کرد: وقتی ما کار را تحویل گرفتیم فروشگاه های ما درخیابان نجات اللهی و باقی بازارهای مهم ما در حال ورشکستگی بودند، اما تعداد بازارچه های ما هم اکنون در حال افزایش است.
وی اضافه کرد: هم اکنون ما در همه مراکز بزرگ و گرانقیمت شهرهایمان مثل ‘پالادیوم’، ‘هایپر استار’ و … فروشگاههای صنایع دستی داریم که روزی خودمان هم فکر نمی کردیم درجایی مثل پالادیوم صنایع دستی غرفه داشته باشد یعنی نگران بودیم مبادا نفروشد و یا با استقبال مواجه نشود؛ اما این فروشگاه دوام آورد و باعث شد تا فروشگاههای بعدی مثل مرکز تجاری کوروش و مراکز تجاری دیگر هم از این جریان استقبال کردند.
نامور گفت: این تجاری سازی و تبدیل شدن به یک حوزه ارزآور و اشتغالزا خوشحال کننده بود. ما بالاترین رشد صادرات و فروش را در همه حوزه های غیرنفتی تولیدی کشور داشتیم. بالاترین رشد را در صادرات محصولات فرهنگی حتی نسبت به فرش بهتر داشتیم.
معاون صنایع دستی کشور گفت: ما معتقدیم که اگر ما صادرات خود را در بیرون، از دست بدهیم فروشمان را در داخل هم از دست می دهیم و اینها به هم پیوسته هستند. بی توجهی به صادرات باعث افت کیفیت کالاها می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم امسال بتوانیم بازهم در نمایشگاه جلوه های بهتر نسبت به قبل عرضه کنیم و حمایت بیشتری از هنرمندانمان انجام دهیم؛ یعنی هم از نظر گفتمان سازی و تبلیغات کار کنیم، هم با تدابیری قیمت غرفه ها را کمتر کنیم و هم امتیازاتی مثل اختصاص غرفه رایگان به مناطق محروم و هنرهای کمتر برخوردار مثل حصیربافی را انجام دهیم.

** الگوی خانه ایرانی با اشیای صنایع دستی در نمایشگاه/ آشنا سازی کودکان
نامور مطلق از برنامه های متمایز نمایشگاه امسال نیز چنین نام برد: برای اولین سال نمونه «خانه ایرانی» را در نمایشگاه ملی صنایع دستی داریم تا نشان بدهیم که چطور می شود از صنایع دستی برای اشیای کاربردی و حتی طراحی و تزیین در خانه های ایرانی استفاده کرد. با چند شرکت متخصص در این باره مذاکره کردیم تا الگوسازی کنیم.
وی اضافه کرد: قرار است بخش قابل توجهی را برای آشنایی سازی کودکان و نوجوانان با صنایع دستی قرار دهیم؛ و چون زمان نمایشگاه امسال شهریور و شروع سال تحصیلی هست زمان خوب و مناسبی است. حتی از منافع تبلیغاتی هم زمانی آن با نمایشگاه فرش هم منتفع شویم. و فضای ویژه ای هم برای تبریز۲۰۱۸، شهرمیراث جهانی یزد و دیگر شهرهای جهانی صنایع دستی خود داریم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در صورت امکان می خواهیم قیمت عرضه را بشکنیم و امیدواریم مخاطب و فروش بیشتر از گذشته باشد و زمان نمایشگاه از اول شهریور تا هفتم امتیاز دیگری است؛ چرا که در سال های قبل زمان فقط ۴ یا ۵ روز بود و تا ما تدارک می دیدیم و حال و هوای استقبال گرم تر شود، فرصت نمایشگاه تمام می شد.

** می خواهیم قیمت عرضه صنایع دستی را بشکنیم
نامور گفت: تاکید نمایشگاه ما روی حوزه ملی است نه بین المللی. زیرا هنوز به آمادگی کافی برای بازکردن درها به روی اشیای خارجی نرسیده ایم و دوست نداریم درها و فضا را بی تدبیر به روی آثار خارجی مثل کالاهای چینی و … بازکنیم. ما در آینده هم حتی باید دقیقا به همان اندازه فضای نمایشگاهی به آنها بدهیم که در نمایشگاههای خود در اختیار ما قرار می دهند.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که اکنون فضای پست مدرن فرهنگی و رجوع به سنتهای قبل درباره استفاده از صنایع دستی در جامعه به خصوص در نسل جوان شکل گرفته است، شما چه تاثیری روی این جریان داشتید؟ گفت: ما در فرایند تغییر سلیقه ها و فرهنگ سازی برای جذب مخاطبان بیشتر کاملا تاثیرگذار و در بازگشت به هویت زیبایی شناسی ایرانی – اسلامی موثر بودیم و این به دلیل فعالیت هوشمندانه و برنامه ریزی دقیق ما برای فرهنگ سازی در این عرصه بوده است؛ کما اینکه اگرعده ای این فرایند را تصادفی بدانند چرا ما آن را در سایر محصولات فرهنگی مثل فرش و … مشاهده نمی کنیم.
نامور تاکید کرد: مخاطب پست مدرن به دنبال تنوع در سبک زندگی می گشت و از همگرایی مطلق مدرنی که لباس ها و آثار و همه چیز را یک شکل کرده بود خسته شده بود و خوشبختانه ما در صنایع دستی این نیاز را به موقع درک کردیم و با چند اقدام مهم در این زمینه موج جدیدی ایجاد کردیم در حالی که خیلی از کشورها یا خیلی از رشته های داخلی نتوانستند به سرعت خود را وفق دهند و تفاوت را در بازگشت صرف دیدند و از قافله جا ماندند.
وی خاطرنشان کرد: نسل جوان و دانشگاهی ما با هدایت معاونت صنایع دستی کشور در حوزه هایی مثل سفال ، نساجی، زیورآلات قیمتی، زیراندازها و حوزه های گوناگون با درک روح زمان و خواست زندگی مدرن دست به کارهای خلاقانه ای زدند و زیبایی شناسی امروزی را در میدانی که ما برای آنها فراهم کردیم به کار بستند و این برنامه ریزی جواب داد.
وی افزود: وقتی امروز در ایران پذیرفته شده که برای استقبال از بزرگترین رویداد سیاسی کشور یعنی مراسم تحلیف، صنایع دستی تابلو نماد ایران باشد و با طراحی که کردیم پاویون جمهوری فرودگاه بین المللی امام و مهرآباد را با آثار فاخر صنایع دستی کشورمان آذین کردیم، یعنی در امداد از این هنرصنعت برای هویت سازی خیلی موفق بودیم.
نامور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی براهداف میان مدت یا بلندمدت از برگزاری نمایشگاه و برگزاری بازارچه های دائمی نیز تصریح کرد: مهمترین مشکل صنایع دستی فروش است. پیش از مدیریت ما، انبارها پر بود و تولیدکننده ها اغلب بیکار شده و به سراغ مشاغلی مثل آژانس و .. رفته بودند و در تولیدکننده ها دچار انقطاع نسلی بودیم.

** نمایشگاه ها را به جای فروش به وظیفه ذاتی شان یعنی عرضه و مذاکره معطوف می کنیم
معاون صنایع دستی کشور تاکید کرد: ما تمام تمرکز خود را روی فروش گذاشتیم، چون همه این چرخه معیوب با راه افتادن آنجا راه می افتاد. ما توانستیم با فعال کردن حراجی ها، فروشگاهها، نمایشگاههای داخل و خارج از کشور، احیای بازارچه های قدیم مثل عودلاجان کار بزرگی کنیم.
وی افزود: نمایشگاه ها برای ما جزو احکام ثانویه است، اصل کار ما برای رسیدن به توسعه پایدار، تقویت فروشگاه ها و توسعه هدایای کاربردی، سوغات زیارتی ، خاطراتی و مسافرتی است.
نامور مطلق گفت: چون هنوز مشکل فروش وجود دارد نمایشگاه ها را برای فروش هم تقویت می کنیم، اما چنانچه پیشرفت و تحولی که در فروش حاصل شده ادامه یابد ما نمایشگاهها را به وظیفه ذاتی شان یعنی محلی برای نمایش، عرضه عمومی و مذاکرات برای فروش عمده و قراردادهای بزرگ معطوف می کنیم و در کنار آن یک بخش کوچک فروش خواهیم داشت.
وی افزود: ما هم اکنون بعد از چین بیشتری تعداد شهرهای جهانی را داریم. ان شاء الله با اضافه شدن دو شهر و یک روستایی که اخیرا مورد بازدید ارزیابان جهانی قرار گرفت با شش شهر جهانی و یک روستا به زودی رتبه اول را در دنیا خواهیم داشت.

** زیرساختهای مدیریت جهانی صنایع دستی را داریم
نامور یادآورشد: اگر دولت دوازدهم کمک کند ما زیرساختهای مدیریت جهانی صنایع دستی را در حوزه نمایشگاه، تولید و صادرات داریم و باید روی زیرساختهایی مثل پایانه های صنایع دستی ، بازنگری تعرفه های صنایع دستی و گمرکی کار کنیم.
و ادامه داد: نگاه ما به آینده نمایشگاه ها این گونه است که بیشتر سفارش بگیرد و کار نمایشگاهی برای نشان دادن تازه های این حوزه باشد نه فروش.
به گزارش اختصاصی ایرنا، بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از اول تا هفتم شهریورماه ۱۳۹۶ با مشارکت بخش های بازرگانی فعال، واحدهای صنفی، فروشگاه های اینترنتی، صادرکنندگان، شرکت های فعال در حوزه صنایع دستی در سالن شماره ۸ و ۹ و سری ۲۵ (A.B.C) محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در ۵۱۰۰ مترمربع و ۴۲۵ غرفه از۳۱ استان برگزار می شود.
بنا بر همین گزارش، دربیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، ۱۰۰ متر مربع فضای رایگان اختصاصی به استانهای محروم و۱۰۰ متر مربع فضای اختصاصی به حصیربافی برای ۸ استان و ۱۰۰ متر مربع فضای اختصاصی به روستاهای هدف (به تعداد ۷۷ روستا)، ۷۲ متر مربع برای معرفی قابلیت و توانمندی تبریز ۲۰۱۸ و شهر جهانی یزد و ۱۰۰ متر مربع فضای اختصاصی خانه ایرانی و ۳۰ متر مربع متراژ فضای اختصاصی برای آموزش کودکان اختصاص خواهد یافت. چادرهای عشایری نیز در کنار این محوطه ها برپا می شود.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳ خبرنگار: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


مصاحبه تفصیلی


نمایشگاه ملی صنایع دستی


بهمن نامور مطلق