اخبار گردشگری

حل مشکل بیکاری کنگاور در گرو رونق گردشگری

گردشگری به عنوان یک صنعت مهم در جهان در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و حوزه اقتصاد را دست خوش تغییرهای بسیاری کرده است، کنگاور به لحاظ جاذبه های گردشگری از شهرستانی هایی به شمار می رود که موقعیت جغرافیایی آن فصل های متفاوتی را هم زمان در فضای زیستی خود به وجود می آورد و سبب مطرح شدن تنوع های مکانی و تازگی های محیطی می شود.
علاوه بر جاذبه های مذهبی، تنوع در فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف، مکان های تفریحی و بناهای تاریخی چون محوطه تاریخی موسوم به معبد آناهیتا از ظرفیت های مناسب و جذاب کنگاور برای جلب گردشگران است.
معبد آناهیتا شهرستان کنگاور به عنوان قطب گردشگری شرق استان کرمانشاه در ۹۴ کیلومتری مرکز این استان و ۴۱۱ کیلومتری پایتخت ایران اسلامی قرار دارد. معبد آناهیتا براساس قرائن و شواهد موجود نیایشگاهی در زمان ایران باستان بوده که قدمتش به زمان اشکانیان بر می گردد.
دولت یازدهم به همت فرماندار میراث دوست کنگاور در پاییز سال گذشته به تعطیلی چند ساله پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا پایان داد و بار دیگر به چهره بی رمق و افسرده آناهیتا نشاط و شادابی بخشید.
استاندار کرمانشاه در بهمن ماه سال ۹۵ در بازدید از معبد آناهیتا با تقدیر از مدیریت پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا اظهار داشت: خوشبختانه این مجموعه با برنامه و شیوه های مناسب مدیریتی اداره می شود و این همان رویکردی است که مدیریت ارشد استان خواهان اعمال آن در میراث فرهنگی استان است.
اسدالله رازانی با بیان اینکه به طور قطع فعالیت هایی که در این مدت در معبد آناهیتا انجام شده، در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، تصریح کرد: تا مادامی که این طریق درست مدیریت در مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داشته باشد شاهد این اتفاقات خوب نیز خواهیم بود.
وی، استانداری کرمانشاه را حامی اصلی برای ساماندهی معبد آناهیتا برشمرد و خاطرنشان کرد: اعتبارات خوبی برای مرمت، نگهداری و استحکام بخشی این بنای تاریخی اختصاص خواهیم داد.
وی با اشاره به اهمیت این بنا و تاثیر آن در جذب گردشگر برای استان کرمانشاه، اظهار کرد: باید به استعداد درخشان معبد آناهیتا به عنوان یک نقطه ارزشی توجه کرد و از این ظرفیت در راستای رونق شهرستان و زنده کردن ارزش تاریخی استفاده نمود.
وی با تاکید بر لزوم فراهم شدن زیرساخت های خدماتی و رفاهی اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه معبد تاریخی آناهیتا، گردشگران بسیاری از این مجموعه دیدن می کنند که بخش قابل توجی از آن ها خارجی هستند.
بعد از بازدید روزهای اخیر مسئولان کشوری از معبد آناهیتا و اعلام حمایت سازمان برنامه و بودجه از برنامه های پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا در سال ۹۶، این بار سه تن از معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به دعوت از فرماندار کنگاور به معبد آناهیتا آمدند تا اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در این محوطه تاریخی را مورد بررسی قرار دهند.
فرماندار کنگاور در این جلسه اظهار کرد: بازار گردشگری ایران هنوز پر از ظرفیت برای توسعه است.
علیرضا ایزدی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مردم کنگاور را به طور وسیع در اقتصاد مشارکت دهیم و مشارکت ملی و محلی را فراهم کنیم باید به ظرفیت‌های این صنعت در معبد آناهیتا توجه کنیم.
وی با اشاره به اینکه تدوین برنامه های فرهنگی اثرگذار نیاز به تلاش و همت بیشتر از سوی فعالان این حوزه، انجمن ها وموسسه های این عرصه است، گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌تواند بازدید از معبد آناهیتا را برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر کند.
ایزدی با تاکید بر بافت فرهنگی دینی حاکم بر کنگاور گفت: موضوعات هنری از جمله موسیقی باید با تدبیر دنبال شود و در سایر حوزه های هنری نیز از جمله خوشنویسی، نمایش و شعر نیز باید رویکرد مناسبی را اتخاذ کرد.
وی تاکید کرد: معبد آناهیتا بنایی است که با این ویژگی ها در دنیا بی نظیر است و راه اول و آخر توسعه کنگاور معبد آناهیتا است، لذا در کنار این معبد باید روح هنر دمیده شود و معبد به یک پایگاه فرهنگی و هنری تبدیل شود.
سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این نشست نگاه هنرمندانه فرماندار را شایسته تقدیر دانست و افزود: با تاسیس دبیرخانه دائمی فرهنگی و هنری معبد آناهیتا در اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان می توان جریان مناسبی در حوزه های مختلف فرهنگی هنری شکل داد.
آرشام خرسند پور افزود: تغییر نگاه مردم با هنر امکان پذیر است و لذا می توان برنامه ریزی مناسب برای برگزاری شبهای هنر آناهیتا را دنبال کرد.
وی نتیجه بخشی فعالیت های هنری و فرهنگی در معبد آناهیتا را مستلزم تداوم و استمرار اینگونه برنامه های دانست و افزود: اجرای همایش بین المللی در یکی از روستاهای اتریش توسط یک ایرانی الگوی مناسبی از اراده و توجه والای ایرانیان به هنر است که معبد آناهیتا می تواند پایلوت اینگونه برنامه ها باشد.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز با ابراز خرسندی از وجود نگاه قالب فرهنگی در شهرستان کنگاور اظهار داشت: خوشحالیم که مسئولان به این نتیجه رسیده اند که با فرهنگ و هنر است که توسعه پایدار به وجود می آید.
پریسا محمدی افزود: کنگاور از ظرفیت بالایی در حوزه شعر برخوردار است و لذا باید از این ظرفیت به نحو درستی استفاده کرد.
وی تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با عدالت فرهنگی به دنبال آن است تا فعالیت های فرهنگی و هنری را در سطح شهرستانها دنبال کند و این رویکرد به زودی نتایج آن برای همه روشن خواهد شد.
برنامه ریزی و راه اندازی دبیرخانه دائمی فرهنگی و هنری معبد آناهیتا در آینده ای نزدیک، استفاده از ظرفیت خبرنگاران و رسانه ها برای معرفی معبد آناهیتا در سطح ملی و بین المللی و اجرای شاهنامه خوانی و نقالی در این محوطه تاریخی از دیگر موضوعات مورد بحث معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بود.
رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه در جامعه امروز هیچ چیز به اندازه زبان تصویر تاثیرگذار نیست، افزود: برای شناخت و معرفی بیشتر معبد آناهیتا، ساخت مستند و پویانمایی های چند دقیقه ای معبد آناهیتا و پخش آن در شبکه های ملی و بین المللی همچون مستند بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
نادر حیدریان افزود: معرفی و شناخت معبد آناهیتا در عرصه بین المللی باعث رونق گردشگری منطقه و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان خواهد شد.
سرپرست پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا نیز از اجرای مرحله دوم ساماندهی معبد آناهیتا خبر داد و اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های انجام شده مرحله دوم ساماندهی معبد با تخریب دیوار پیرامونی پایگاه و نرده گذاری کلید خورد.
بابک طاهریان در ادامه بیان کرد: به طور قطع با برگزاری جشنواره ها و همایش های مختلف فرهنگی – هنری با عنوان شب های کنگاور در معبد آناهیتا پای گردشگران بیشتری به این محوطه تاریخی باز خواهد شد.
وی گفت: حضور قابل توجه گردشگران داخلی و خارجی علاوه بر اینکه دارای بازدهی بالای درآمد و تولید ثروت است، اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان منطقه را دربرخواهد داشت.
توسعه صنعت گردشگری در معبد آناهیتا بستری برای رشد و توسعه اقتصاد این خطه از کشور است که سالهاست مردمانش با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و پرداختن به این بخش و توسعه آن در حقیقت گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی است که تحقق این موضوع از فرامین مقام معظم رهبری است.
بنای معروف به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور بر سر راه همدان به کرمانشاه واقع شده است.
آناهیتا ایزد بانوی آبهای روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده و این بنا بر روی تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع ۳۲ متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده است.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر ۸۵ هزار نفر در ۹۴ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی محسوب می شود.
۸۰۶۶/۷۴۴۷ خبرنگار: مجید رحمتی ** انتشار دهنده: علی مولوی

انتهای پیام /*


اقتصاد


معبد آناهیتا


کنگاور


صنعت گردشگری