اخبار گردشگری

حفظ بافت سنتی منطقه بومی نشین سفین/ خود را کیشوند می دانم

به گزارش ایرنا ، علی اصغر مونسان ( معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ) عصر دوشنبه در حاشیه بهره برداری و بازدید از مرحله نخست اجرای طرح ساماندهی و بهسازی محله سفین قدیم با بیان اینکه کار کردن در بافت های سنتی ، قدیمی با هویت ملاحظات خود را دارد افزود: به دلیل مانوس شدن مردم با این بافت قدیمی ، سنت ها باید همچنان حفظ شود .
وی با تاکید بر اینکه بافت های با ارزش استانداردهای خود را دارد و در هنگام کار باید دقت لازم صورت گیرد اظهار کرد : طراحی ها بر اساس معماری سنتی بومیان بوده و ملاحظات ویژه ای برای احیای بافت های قدیمی انجام گرفته است .
مونسان با بیان اینکه این طرح درچهار مرحله تکمیل خواهد شد افزود : با بهره برداری از مرحله نخست به دنبال این هستیم تا از نظرات مردم برای هر چه بهتر شدن کار در مراحل بعدی استقاده کنیم .
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه ازاد کیش گفت: طراحی مراحل دوم تا چهارم آماده است اما انجام کار را به دلیل اینکه مرحله نخست ،کارکرد خود را پیدا کند متوقف کرده ایم تا مردم با آن عجین شوند و در صورت نیاز به بازنگری در برخی بخش ها از نظرات آنها استفاده کنیم .
وی توضیح داد : در اجرای این طرح به درآمد زایی بومیان توجه کرده ایم ، فضایی خاص تجاری و کارکردهای گردشگری و خدماتی در آن لحاظ شده است که همه آنها با حداقل اجازه در اختیار بومیان قرار خواهد گرفت.

*مونسان : خود را کیشوند می دانم
مونسان در مورد اینکه پس از تصدی در پست معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نگاه ویژه ای به کیش خواهید داشت ؟ افزود : خود را کیشوند می دانم و به اینجا علاقه مندم ، کیش خانه اول من است و چهار سال پرفشار را پشت سر گذاشتیم .
وی تصریح کرد : حوزه جدیدی که در آن فعالیت خواهم کرد بی ربط به کیش نیست چرا که کیش دارای بافت های با ارزشی است که به میراث فرهنگی هم مرتبط می شود ،هم بحث گردشگری از ماموریت های اصلی کیش به شمار می رود و این جزیره از قطب های مهم گردشگری کشور است ، تلاش می کنیم تا زمینه را برای رونق بیشتر کیش فراهم کنیم .

* ساماندهی سفین قدیم سبب رونق گردشگری می شود
به گزارش ایرنا ، امام جمعه اهل سنت کیش نیز در این مراسم ساماندهی به این منطقه را یکی از خواسته های مردم بومی کیش عنوان کرد و افزود : بومیان متولیان اصلی جزیره کیش هستند .
شیخ یعقوب شمس با ابراز خرسندی از افتتاح مرحله نخست این طرح گفت : اجرای این طرح برای رونق و ابادانی کیش مفید است .
وی یکی از خواسته های بومیان را مشارکت در این طرح عنوان و از تلاش های مدیرعامل منطقه آزاد کیش در انجام اقدامات زیر ساختی و گردشگری برای رونق هر چه بیشتر این جزیره قدردانی کرد.
مساحت محدوده فاز نخست طرح ساماندهی و بهسازی محله سفین قدیم در مساحتی به وسعت هشت هزار و ۷۹۰ متر مربع در حال اجرا است .
محوطه سازی ، سنگ فرش کف نیز در فضایی به مساحت شش هزار و ۵۰۰ متر مربع ،رواق سازی و احداث غرفه های تجاری در فضای به مساحت ۵۰۵ متر مربع و جدار سازی ایبنیه نیز در دو هزار و ۵۰۰ متر فضا انجام خواهد گرفت.
بهره برداری از مرحله نخست طرح ساماندهی و بهسازی محله سفین قدم با حضور رئیس دادگستری استان هرمزگان ، امام جمعه کیش ، فرماندهان نظامی و انتظامی ، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کیش ، جمعی از معاونان و مدیران و روسای سازمان ها و ادارات و اهالی بومی منطقه سفین برگزار شد.
جزیره کیش با ۹۱٫۵ کیلومتر مریع مساحت در ۱۸ کیلومتری سرزمین اصلی در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده که سالانه پذیرای یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
۱۶۳۰*۱۶۴۱/ خبرنگار : مریم زبان دان – انتشار دهنده : امیر برزی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


منطقه بومی سفین


منطقه ازاد کیش