اخبار گردشگری

مرمت و بهسازی قلعه حسن صباح الموت آغاز شد

به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز شنبه در بازدید از این بنای تاریخی ،دژ با شکوه حسن صباح را یکی از مهم ترین آثار گردشگری استان قزوین دانست و افزود: قلعه تاریخی حسن صباح یکی از قلاع تاریخی ایران و مهم ترین پایگاه اسماعیلیان در دوران حکومت این فرقه در سرزمین الموت بوده است.
این مسئول گفت: به دلیل پیشینه تاریخی، طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب روستای گازرخان و آداب و رسوم جامعه محلی آن، گروهای گردشگری داخلی و خارجی بسیاری در طول سال جذب این مکان می‌شوند.
وی، ساماندهی و بهسازی آثار و محدوده های تاریخی را از ضرورت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین برشمرد و اظهار داشت: با توجه به این‌که قلعه تاریخی حسن صباح سالانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است و ایمنی بازدیدکنندگان از آثار تاریخی و فراهم آوردن رضایت خاطر این افراد از ضرویات است، عملیات مرمت و بهسازی مسیر دسترسی به این اثر ارزشمند تاریخی شامل احداث دیوار سنگی حائلی به طول ۱۰۰ متر از ابتدای مسیر، تسطیح، خاکبرداری و خاکریزی کف فرش آجری آن در سال گذشته با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی این اداره کل انجام شده است.
حضرتی اظهار کرد: مرحله جدید ساماندهی و بهسازی این اثر با شکوه تاریخی شامل ساماندهی ورودی قلعه، نصب نرده های چوبی در مسیر ورودی، بازسازی دیواره‌های ضلع شرقی، مرمت و بهسازی دیوارها با کاهگل، مرمت پله های قلعه، پاکسازی محیطی و احداث انبار برای قلعه از اواسط تیر ماه سال جاری با هزینه‌ای معادل ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی در حال انجام است .
وی در پایان گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز مرمت بدنه، برج‌ها و سقف قلعه همراه با انجام کاوش‌های باستان شناسی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در شمال شرقی آبادی گازر خان و بر بلندای کوهی از سنگ یکپارچه با ارتفاع ۲ هزار و ۱۰۰ متر از سطح دریا که به پرتگاه های مخوف منتهی می شود، قلعه ای پرشکوه قرار دارد که به گزارش حمدالله مستوفی تاریخ دان و جغرافیا دان مشهور نخست در سال ۲۲۶ هجری به دست داعی الی الحق حسن بن زید الباقری بنا شده و ششم رجب سال ۴۸۳ قمری به تصرف حسن صباح در آمد.
قلعه حسن صباح الموت امروزه به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان قزوین تبدیل شده است.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: