اخبار گردشگری

رییس میراث فرهنگی : سه باب خانه قدیمی در بافت تاریخی ابرکوه ویران شد

عباس قدیریان ،روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرونده خاطیان پس از تکمیل و پیگیری برای بررسی به مراجع قضایی ارجاع شد .
وی با بیان اینکه در این اقدام بیش از ۵۰۰ مترمربع از خانه های قدیمی ویران شد،افزود: مردم باید حافظ میراث فرهنگی که از نیکان آنها باقی مانده است،باشند.
قدیریان در ادامه از مردم ابرکوه خواست با تعداد معدودی افراد که منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می دهند، برای حفاظت از بناهای تاریخی با میراث فرهنگی همکاری کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی ابرکوه با بیان اینکه بیش از یکسال از ثبت بافت تاریخی ابرکوه به مساحت ۱۶۲در فهرست آثار ملی می گذرد، تاکید کرد: در تلاش هستیم با همکاری شهرداری علاوه بر بازسازی و مرمت بافت قدیمی زمینه بیشتر زندگی مردم به خصوص جوانان را در هسته کهن شهر فراهم کنیم .
وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار واحد مسکونی در بافت تاریخی ۱۶۲ هکتاری ابرکوه وجود دارد، یادآور شد : مردم در ۹۵ درصد این واحدها زندگی می کنند .
رییس میراث فرهنگی ابرکوه بیان کرد: این شهرستان با داشتن جاذبه های بسیار دیدنی و تاریخی شاخص به عنوان یکی از ۱۴شهر نمونه گردشگری ایران است.
قدیریان گفت: ابرکوه با برخورداری از ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه های متعدد گردشگری ، دارای ۶ روستای هدف نمونه گردشگری شامل شهرسب، هارونی، هک، اسفند آباد، بداف و فراغه است.
وی اظهار کرد: سه اثر تاریخی شامل گنبد عالی، طاووس الحرمین و مناره نظامیه و مسجد جامع ابرکوه به عنوان نخسین بناهای تاریخی استان یزد است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
وی ادامه داد: ابرکوه در مسیر طریق الرضا (ع) و در مسیر راه های استان های جنوبی به خراسان جنوبی و رضوی قرار دارد و هرسال پذیرای گردشگران داخلی ، خارجی و مسافران نوروزی و تابستانی و حتی در دیگر فصول سال است.
این مسئول تصریح کرد: ابرکوه دارای هفت اثر ناملموس، سه اثر طبیعی ، دو موزه مردم شناسی (خانه صولت) و موزه عبرت (خانه حسینیان) است که تاکنون ۱۲۸ اثرآن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
وی گفت: سه اثر طبیعی ، مسجد بیرون منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده ابرکوه به عنوان نماد تاریخی در پشت اسکناس جدید ۲ هزارتومانی حک شده است .
بیوت قدیمی ، قلعه های تاریخی، مسجد جامع ، گنبد عالی و درخت سرو چهار هزار و پانصد ساله و بافت ثبت شده تاریخی از آثار شاخص این شهرستان است.
همچنین روابط عمومی شهرداری ابرکوه امروز شنبه گزارش کرد که در پی گزارش های رسیده و بازدیدهای انجام شده، در روزهای اخیر محدوده بافت تاریخی در محله « در قلعه« واقع در ضلع شمالی خیابان مفتح سه باب واحد مسکونی بدون دریافت هیچ مجوز توسط مالکان آنها ویران شده است.
در این گزارش آمده است، این اقدام در حالی صورت گرفت، هر گونه تغییر، تخریب و یا تغییر کاربری در محدوده بافت تاریخی ممنوع است،و تنها در مواردی که مجوزهای قانونی از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخذ شود و با رعایت موازین و تعهد به بازسازی عین به عین باشد، امکان پذیر خواهد بود.
در گزارش ارسالی آمده است : این اقدام غیرقانونی باعث تخریب حداقل سه واحد مسکونی شد که شهرداری بر حسب وظایف خود نسبت به پیگیری قانونی و معرفی عاملان آن به مراجع قضایی اعم از مالک دستگاه مکانیکی و مالکان واحدهای تخریب شده که بدون اخذ مجوز این کار را انجام دادند، اقدام خواهد کرد.
در گزاش تاکید شد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته مالکان ماشین آلات همکاری کننده با مالکان خانه ها نیز شناسایی شدند و برخورد قاطعانه ای با آنها خواهد شد .
مرکز شهرستان ۵۱ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
۷۵۴۰*۲۰۴۷* خبرنگار- کارگر ابرقوئی * انتشار دهنده – عباسقلی اشکورجیری *

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: