اخبار گردشگری

غذاهای محلی ظرفیتی برای تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری

به گزارش ایرنا غذا از معیارهای مهم سفر و از اصلی‌ ترین مولفه‌های گردشگری محسوب می شود و در سال‌های اخیر به اهمیت ارتباط میان غذا و جذب گردشگر توجه ویژه ای شده تا جایی که مفهوم جدیدی در حوزه گردشگری با عنوان ‘گردشگری غذا’ تعریف شده است.
در راستای رونق گردشگری غذا، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی گردشگری در ایران، جشنواره ای را با نام ‘سفره ایرانی-فرهنگ گردشگری’ در مناطق مختلف کشور برگزار می کند تا غذاهای بومی و سنتی را به یکی از جاذبه‌های هر منطقه تبدیل و رستوران‌ها را به قراردادن غذاهای محلی در فهرست غذای خود ترغیب کند.
جشنواره منطقه ای سفره ایرانی-فرهنگ گردشگری ویژه استان های منطقه ۳، سال گذشته در استان کرمانشاه برگزار شد و امسال میزبانی دومین دوره این جشنواره به استان همدان واگذار شده است.
این جشنواره از شامگاه چهارشنبه ۱۸ مردادماه جاری در محوطه عمارت نظری همدان با حضور چهار استان غرب کشور و مهمانان و داروان ملی و برگزیدگان آشپزی آغاز به کار کرد و تا ۲۰ مرداد ماه به کار خود ادامه می دهد.
***جشنواره غذا فرصتی برای معرفی برندهای غذایی و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در این خصوص گفت:دومین مرحله جشنواره غذا با حضور استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان به میزبانی همدان در حال برگزاری است .
علی خاکسار، معرفی برندهای غذایی و فرهنگسازی در خصوص استفاده از غذاهای سنتی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: هدایت واحدهای اقامتی به عرضه غذاهای بومی، تنوع پذیری گردشگری، معرفی و ترویج غذای سالم ایرانی، معرفی ادویه های منحصر به فرد ایرانی در غذای سنتی و معرفی تکنیک ها و روش های تهیه و عرضه انواع غذاهای سنتی از مهمترین اهداف این جشنواره است.
وی با بیان اینکه در این جشنواره برندهای برتر غذایی، رستوران ها، سفره خانه ها و هتل ها فعال هستند در خصوص شیوه برگزاری این جشنواره گفت:۳۱ استان کشور برای برگزاری این جشنواره به هشت منطقه تقسیم شدند و استان های همدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان در یک منطقه به مدت سه روز جشنواره را به میزبانی همدان برگزار می کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: در حاشیه برگزاری این جشنواره یک بخش به برنامه های آیینی و یک بخش به نشست های علمی و تخصصی در حوزه غذا اختصاص می یابد.
***غذای سنتی، میراثی ناملموس مورد توجه گردشگران خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در این خصوص گفت:در حوزه گردشگری و سفر، غذا از خاطره انگیزترین موارد سفر است که همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد و توجه به غذای سنتی به عنوان میراث ناملموس همواره مورد توجه گردشگران خارجی بوده است.
علی مالمیر با اشاره به تنوع فرهنگ های مختلف افزود:این تنوع یک مزیت است و زاگرس نشینان از همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران گرفته تا کرمانشاه و استان های غرب کشور دارای میراث ناملموس و غنای فرهنگی هستند که باید در حفظ و احیای آن کوشید.
وی با تاکید براینکه این جشنواره در حوزه گردشگری غذا نقش ممتازی دارد گفت: در این جشنواره علاوه بر بخش رقابتی، نمایشگاهی از غذاهای بومی و محلی برپا و غذاهای سنتی نیز عرضه خواهد شد.
مالمیر با اشاره به حضور ۶۰غرفه در این جشنواره خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های این جشنواره پخت انواع نان های محلی استان ها و آموزش پخت غذاهای محلی است.
***برپایی جشنواره غذا مهمترین فاکتور تاثیر گذار در امر گردشگری
به اعتقاد یک مدرس و داور ملی و بین المللی آشپزی حاضر در این جشنواره ، برپایی جشنواره غذا مهمترین فاکتور تاثیر گذار در امر گردشگری است.
سیروس سوسنی با اشاره به اینکه احیای غذاهای سنتی هر منطقه ای نقش به سزایی در توسعه گردشگری آن منطقه دارد افزود: غذا در حوزه سفر و گردشگری نقش تعیین کننده ای دارد و بعد از محل اسکان، غذا نقش اساسی در جذب گردشگر ایفا می کند.
***غذاهای سنتی از منوی هتل ها حذف شده است
یکی دیگر از داوران ملی حاضر در جشنواره نیز با گلایه از اینکه غذاهای سنتی از منوی بسیاری از هتل حذف شده است،افزود:باید تلاش کنیم که غذای ایرانی در جهان معروف شود و با ارایه غذاهای ارگانیک جایگاه خود را پیدا کند.
محمود قویدل با بیان اینکه غذاهای آبا و اجدادی ما باید دوباره احیا شوند تصریح کرد:برگزاری جشنواره های غذا می تواند معرف غذاهای سنتی و محلی و بومی باشد و این در امر توسعه گردشگری بسیار تاثیر گذار است .
***خلا توریسم غذایی در ایران احساس می شود
دیگر داور ملی حاضر در جشنواره نیز با اشاره به رابطه غذا و گردشگری گفت: توریست ها و گردشگران خارجی تمایل دارند از غذاهای بومی شهرهای مختلف استفاده کنند و ما باید منوی غذای هتل ها را به سمت غذاهای بومی و سنتی سوق دهیم.
محمد صارمی با اشاره به اینکه خلا توریسم غذایی در ایران احساس می شود افزود: باید در کشور، توریسم غذایی به جدیت دنبال شود زیرا نوع غذا در اشاعه فرهنگ گردشگری نقش به سزایی دارد.
وی خاطر نشان کرد:برپایی جشنواره ها می تواند نقش مهمی در معرفی غذاهای بومی و همچنین شناسایی آشپزهای موفق و برتر داشته باشد.
وی یکی از آیتم های داوری در این جشنواره را استفاده ازغذاهای سنتی دارای قدمت و استفاده از ادویه های بومی دانست.
۱۱۸۱/۲۰۸۷
گزارش از :الهام تدین**انتشار دهنده:زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: