اخبار گردشگری

خانواده شهید صارمی تجلیل شد/تهیه ۲۰هزارساعت مصاحبه با رزمندگان دفاع مقدس

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، با مشارکت روزنامه نگاران انجمن دفاع مقدس و همکاری فرهنگ‌سرای مهر همزمان با روز خبرنگار از حسین صارمی برادر خبرنگار شهید محمود صارمی در ویژه برنامه « پروانه‌های عرصه خبر » که در پاسداشت این روز برگزار شده بود تقدیر و تجلیل بعمل آمد.
این مراسم با حضور جمعی از خبرنگاران، روزنامه نگاران، مسئولان نشریات محلی و سراسری، اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی برگزار ‌شد.
رئیس فرهنگسرای مهر در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، از خبرنگاران به عنوان کاشفان و حقایق برای اطلاع رسانی به افکار عمومی یاد کرد.
سعید رنجبریان گفت: خبر به عنوان اعلام وقوع حادثه یا رخداد و هرگونه اتفاقی تلقی می شود و نگار یعنی ثبت این وقایع بصورت کلامی، مکتوب و عکس و تصاویر است.
وی ادامه داد: خبرنگار باید با افزایش آگاهی و اطلاعات خود بتواند با اطلاع رسانی جامعف صحیح و به موقع افکار عمومی و جامعه را در جریان اخبار قرار دهد.

** خبربیاری، خبربرداری و کپی کاری هنر خبرنگار نیست

این مدیر فرهنگی از صداقت و توانایی به عنوان دو عنصر مهم و تاثیر گذار در حرفه خبرنگاری یاد کرد و گفت: خبرنگار واقعی کسی است که اخبار را دون تحریف و هیچگونه کم و کاستی در کوتاهترین زمان در اختیار مردم قرار دهد.
رنجبریان از عنصر توانمندی به عنوان دیگر مولفه مهم در حرفه خبرنگاری یاد کرد و گفت: توانایی در نوشتن خبر و صداقت در امانتداری باید رسالت خطیر و اصلی خبرنگاران باشد چراکه خبربیاری، خبربرداری و کپی کاری هنر یک خبرنگار نیست.

** تاثیر انتشار خبرهای مثبت و منفی در روحیه رزمندگان اسلام

در ادامه این مراسم یکی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و رابط با رسانه ها نیز با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای عرصه رسانه و به ویژه شهید محمود صارمی به ذکر خاطراتی درباره نحوه ارسال اخبار و تصمیم گیری چگونگی ارسال و انتشار خبرها در دوان دفاع مقدس پرداخت.
سردار فتح الله جعفری کار خبرنگاری را مقدس و مهم عنوان کرد و گفت: انتشار اخبار به صورت مثبت و منفی بدون شک در روحیه افراد به ویژه در زمان جنگ تحمیلی در روحیه رزمندگان اسلام تاثیر فراوانی را برجای می گذاشت.
وی با گرامیداشت یاد و خاطر فرماندهان ایثارگر، شجاع، سخت کوش و جان برکف مانند صیاد شیرازی، بابایی ها، باکریها ودیگران از خبرنگاران خواست هدف و مسیر خود را با الگو گیری از اینگونه افراد تعیین کنند همانگونه که شهدای عرصه رسانه و شهید صارمی انتخاب کرد.

** ۲۰ هزار ساعت مصاحبه با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس آرشیو شد

در ادامه این مراسم مدیر کل دفتر تاریخ شفایی حوزه هنری ، رسالت خبرنگاران را به عنوان رسولان آگاهی بخش بسیار خطیر و مهم عنوان کرد.
حجت الاسلام فخر زاده با اشاره به دو چندان شدن این وظیفه خطیر خبرنگاران در دوران هشت سال دفاع مقدس ، اظهار داشت: در این دوران خبرنگاران با حضور در مناطق عملیاتی همگم با رزمندگان با قلم خود و با روشها و شیوه های گوناگون اطلاعات جنگ را شایسته و در خور توجه مخابره می کردند.
وی افزود: در زمانی که دشمنان ما درصدد بودند با حربه ها و شیوه های مختلف با دروغ پراکنی و شایعه سازی اخبار جنگ را برای تضعیف روحیه رزمندگان و مردم وارونه جلوه دهند، خبرنگاران ما دلیرانه هر آنچه داشتند برای اطلاع رسانی صحیح و انتشار اخبار لحظه به لحظه در طبق اخلاص گذاشتند.
مدیر کل دفتر ثبت تاریخ شفایی حوزه هنری گفت در آن زمان درصدد برآمدیم که خاطرات و گفتار رزمندگان را ثبت و ضبط کنم از این رو دفترچه هایی در اختیار افراد قرار گرفت که خودشان اقدام به نوشتن خاطرات و گفتارشان درباره جنگ بکنند. عده ای نوشته و تحویل دادند و دفرچه های عده ای نیز بعدها توسط خانواده های آنها به ما تحویل داده شد.
حجت الاسلام فخرزاده گفت: در همان زمان بعد از این مرحله تصمیم گرفته شد تا بصورت مصاحبه های ضبطی و نوشتاری خاطرات و گفته ها نوشته شود.
وی گفت: به دنبال این تصمیم مصاحبه ها از ابتدا، وسط و آخر جنگ تحمیلی بیش از ۲۰ هزار ساعت مصاحبه تهیه شد که بسیاری از اینها در قالب کتاب، نشریه و آلبوم های مختلف جمع بندی و منتشر شدند.
مدیر کل دفتر ثبت تاریخ شفاهی حوزه هنری در عین حال گفت: این خاطرات بصورت شفاهی و مکتوب در حافظه تاریخ ایران مرز و بوم ثبت و ماندگار خواهد شد.

** ۱۲۶ روز اسارت خبرنگار مستند ساز در زندان آمریکاییها

در ادامه این مراسم خبرنگار مستند ساز وقایع جنگ نیز به ذکر خاطراتی از حضور در جبهه های مدافعان از حرم و حضور در عراق اشاره کرد و گفت: امروز وظیفه خود می دانیم که به عنوان سرباز در لباس یک خبرنگار وقایع در حال وقوع در سایر مناطق به ویژه حرمین شرفین که توسط متجاوزان مورد حمله و محاصره قرار گرفته برای آیندگان به تصویر بکشیم.
سهیل کریمی حضور در این شغل و ادامه کار در مستند سازی موضعات مربوط به جنگ را عشق و علاقه خود عنوان کرد و گفت: خبرنگاران مسیر خود را به عنوان مجاهدت مشخص کرده و به عنوان یک جهادگر برغم آگاهی از مصائب و مشکلات پیش رو، گام در این مسیر پر فراز و نشیب می گذارند.
وی با ذکر خاطراتی از زمان تهیه گزارش مستند خود، از ۱۲۶ روز اسارت در زندانهای عراق توسط نیروهای آمریکایی برغم داشتن مجوز ساخت و تهیه گزارش، به عنوان خاطره ای به یادماندنی ذکر کرد که تلخی این اسارت با دیدار ا رهبر معظم انقلاب و لبخند ایشان شیرینی و حلاوت ه خود گرفت و تمام سختیهای این اسارت را به فراموشی سپرد.
در ادامه این مراسم با حضور مئولان فرهنگی و هنری از برادر شهید محمود صارمی و خبرنگاران فعال و برتر دفاع مقدس و حزه ایثار و شهادت تجلیل بعمل آمد.
به گزارش ایرنا، محمود صارمی هفتم خرداد سال ۱۳۴۷در بروجرد به دنیا آمد و ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف همراه با ۱۰ دیپلمات ایرانی به شهادت رسید.
شهید صارمی در بحبوحه جنگ داخلی افغانستان و قدرت گیری طالبان به عنوان خبرنگار مامور به دفتر ایرنا در کابل اعزام شد اما مدتی بعد به دلیل پیشروی طالبان این دفتر تعطیل و وی مجبور به حضور در کنسولگری ایران در مزار شریف شد و از همانجا اخبار را تهیه و مخابره می‌کرد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۸۲۳ خبرنگار: علی اکبر قزوینیان** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: