اخبار گردشگری

گردشگری سلامت در محلات، سفری با یک تیر و ۲ نشان

بسیاری از مناطق ایران ضمن برخورداری از طبیعت بکر و آثار و سرمایه های تاریخی و معنوی، جاذبه درمانی و گردشگری سلامت دارند که آبگرم محلات یکی از این کانون های مستعد است که باید در سند توسعه ای منطقه به عنوان محرک اثرگذار بیشتر بر آن تکیه کرد.
بهره مندی از چشمه های آبگرم با خواص درمانی متعدد از دیرباز برای گردشگرانی که به شهر گل ایران سفر داشتند در کانون توجه بوده است اما، اینک با رویکرد دولت تدبیر و امید و شاخص های اقتصاد مقاومتی می طلبد که زیرساخت ها و تاسیسات این حوزه باارزش صنعت گردشگری استان مرکزی روزآمد شود و قابلیت های گردشگری محلات در پیوندی معنادار به بهترین شکل در خدمت گردشگر باشد تا محصول خروجی آن درج خاطرات دل انگیز برای گردشگران و تولید ثروت و اشتغال و پویایی اجتماعی و فرهنگی برای این خطه باشد.
کارشناسان معتقدند: پیوند صنعت پر درآمد تورسیم پزشکی با مولفه های طبیعت گردی و تجارب بوم گردی باید در چارچوبی حرفه ای و علمی صورت بگیرد و در این میان معرفی اصولی داشته های فرهنگی و گردشگری و بسط خدمات برای گردشگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شهرستان محلات واقع در نوار جنوبی استان مرکزی خطه ای سرسبز با طبیعت بکر و زیبایی‌های بصری، باغات گل و ده ها جاذبه تاریخی و فرهنگی از دوران پیش از اسلام تاکنون است و در کنار این دیدنی ها ظرفیتی منحصر به فرد به نام چشمه های آبگرم را دارد که از دیرباز این شهرستان را به یکی از قطب های آب درمانی و طب سنتی بدل کرده و اینک می طلبد که با رویکرد علمی و مدرن وزن گردشگری سلامت در محلات ارتقا یابد.
محلات به هلند ایران و پایتخت گل و گیاه شهرت دارد و گردشگران در ایام مختلف به ویژه فصل تابستان با سفر به خطه نه فقط از امکانات، مواهب طبیعی، الهی و زیبائی های بصری باغات گل بهره مند می شوند بلکه باید با فراهم کردن بسترهای متنوع در جاذبه های این شهرستان از جمله آب گرم شفابخش در این حوزه با یک تیر ۲ نشان زد.
چشمه آب گرم محلات قطب شکوفایی توانمندی بالقوه ای در گردشگری سلامت در استان مرکزی است که نباید از آن غفلت کرد، این چشمه های آب گرم در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی محلات در نزدیکی روستای نینه از دهستان خورهه واقع است و در مسیر رفتن به آبگرم می توان با آتشکده آتشکوه خورهه که از سرمایه های کم نظیر تاریخی استان مرکزی متعلق به دوره ساسانیان است نیز دیدن کرد.
خروجی آب از چشمه آبگرم محلات با دبی و حجم جوشش بالا موهبتی طبیعی است که باید قدر آن را دانست و آبی که از این چشمه بیرون می آید دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد دارد.
سالهاست که مردم ایران به ویژه استان مرکزی و شهرهای قم، کاشان و اصفهان برای درمان، تفریح و گردش به محلات و آبگرم روی می آورند و در فصول بهار و تابستان از چشمه های آب گرم محلات استفاده می کنند.
آب این چشمه ها به دلیل وجود سولفاته کلسیک برای درمان بیماری نقرس، کبدی، صفراوی، کلیوی، رماتیسمی، پوستی و دستگاه گوارش مفید است.
یک محقق طب سنتی در خصوص چشمه های شفابخش آبگرم محلات بر این باور است که سفر، گردش، تفریح و زندگی در محیط طبیعی، سالم و به دور از هرگونه آلودگی در بهبود و حتی درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می کند و روند درمان را تسریع می کند و محلات با چشمه های آبگرم و هوا و طبیعت مناسب همه را یکجا دارد.
امیرعباس ابراهیمی افزود: خواص درمانی چشمه‌های آبگرم و آب‌های معدنی به عواملی چون خواص فیزیکی، شیمیایی، درجه حرارت و گازهای مختلف رادیواکتیویته بستگی دارد.
وی ادامه داد: گرمای طبیعی آب باعث می‌شود عضلات آرامش یابد و رسیدن گرما به رگ‌های بیمار، جریان خون را در رگهای بدن افزایش می دهد و در نتیجه اکسیژن بیشتری در دسترس سلول‌ها قرار می گیرد و باعث گشاد شدن مویرگ‌ها در اثر گرمای آب قابلیت عکس العمل اعصاب را بالا برده و هدایت انرژی حرارتی مورد نیاز را تامین می کند.
این محقق اظهارکرد: این فرایند، تبادل مواد در سلول‌های بدن را تسریع می کند و خستگی عضلات را رفع و باعث آرامش می‌شود ضمن آنکه استحمام با آب این چشمه ها روی مفاصل و بیماری‌های روماتیسمی نیز خواص درمانی دارد و بیمارانی که عضلات ضعیف دارند یا بعد از عمل جراحی عضوی از بدنشان بی‌حرکت می شود فیزیوتراپی در آب گرم باعث می شود مفاصل و عضلات در آب راحت‌تر حرکت داده شوند.
ابراهیمی افزود: برخی امراض پوستی با چشمه‌های آب گرم هم درمان می شوند به هم ریختگی سلول‌های سیستم ایمنی بدن می‌تواند یکی از دلایل اگزما‌ها و التهابات پوستی باشد بنابراین کسانی که در اثر اختلالات سیستم ایمنی خود دچار اگزمای پوستی هستند با قرار گرفتن در چشمه‌های آب گرم التهاب هایشان تا حدی درمان می‌شود چرا که کمبود انرژی سلول‌ها تامین می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: گلخانه ها و باغات گل محلات تابلویی منحصر به فرد از طراوت، رنگ و زیبایی است به عنوان سرمایه ای جذاب در عرصه گردشگری پیش روی گردشگران است و ۹۰۰ هکتار گلزار در حوزه پرورش انواع گل و گیاه نظیر فضای سبز، آپارتمانی، باغچه ای، شاخه بریده، بذر، نهال، درخت و درختچه ای در این شهرستان وجود دارد که در کنار مزیت آب درمانی چشمه های آبگرم می تواند جاذب گرشگر باشد.
سید محمد حسینی افزود: سبقه پرورش گل در ایران به یک هزار و ۳۰۰ سال پیش برمی گردد و محلات به عنوان پایه گذار، ایجاد کننده و توسعه دهنده آن، نقش محوری را برعهده دارد وتولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های اصلی و مهم پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده که هر سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کند.
وی گفت: علاوه بر باغات مصفا و گلخانه های محلات مجموعه سرچشمه و پارک زیبای آن نیز از جاذبه های شهرستان محلات است که در شمال این شهر در دامنه رشته کوه هفتاد قله قرار دارد و
حجم آبی که از زیر صخره جاری است، تمامی آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تامین می کند و مورخان عامل وجودی محلات را آب این چشمه می دانند.
وی اظهار کرد: وجود درختان چنار کهن، صخره های تراشیده شده و پلکان های زیبا در کنار آب سرچشمه که در داخل آب نماها و پارک تفریحی جاری است، مناظر دلنشینی را برای علاقه مندان به طبیت و تفریح ایجاد کرده است و اداره کل میراث فرهنگی تمامی این ظرفیت های محلات را در بسته خدمتی گردشگری با پیوستار مناسب با هم دیده و می کوشد از مجموع آن ها در بهبود و رونق گردشگری بهره بگیرد.
یک روان شناس نیز در خصوص گردشگری سلامت گفت: محلات با محیط سرسبز و چشمه های آبگرم مستعد تبدیل شدن به حوزه و کانون آرامش در قلب ایران است و باید این قابلیت به بهترین شکل دیده شود و رشد یابد.
اسماعیل خانجانی افزود: هم زیستی با طبیعت تأثیر تعیین کننده ای در تقویت روحیه با نشاط ، شادابی و ایجاد آرامش عمیق درونی در افراد دارد و باعث تولید نشاط و سبک بالی، بالا رفتن میزان شادمانی درونی و بیرونی، رفع خستگی های جسمی و روانی، تمدد اعصاب و حتی بالا رفتن طول عمر می شود.
وی بیان کرد: با نگاه کردن به گل یا بوییدن گلی معطر، رفتارهای نامتعادل افراد به طور چشمگیری متعادل و آرام می شود و باعث اتصال عصبی مثبت در مغز اسنان می شود و ظرفیت های چشم نواز طبیعی و سلامت محلات باید به گونه ای معرفی شود که این خطه در تمام ایام سال آغوش گشاده ای برای افرادی باشد که با استرس و افسردگی آسیب های جدی دیده اند.
فرماندار شهرستان محلات نیز گفت: این خطه از دیرباز قطب ساخت دندان مصنوعی کشور بوده و در این زمینه از نظر کیفیت و قیمت خدمات شهره است و دندانسازان محلاتی از نظر مهارت در کار آوازه ای کشوری دارند که از این قابلیت نیز در حوزه گردشگری سلامت نباید نادیده گرفته شود.
علی زینی وند افزود: هزینه کم، کیفیت مناسب و به کار گیری مواد درجه یک از دلایل رغبت مردم سراسر کشور به سفر به محلات برای ساخت دندان مصنوعی است و در اغلب مواقع سال از مناطق تربت جام، قزوین، تهران، کرج، الیگودرز، اصفهان، شهرکرد، کاشان، خرم آباد، زنجان، کوهدشت، دزفول، نائین، اردبیل، یاسوج، بروجرد، شیراز، اهواز و تبریز مراجعان متعددی برای دریافت این خدمات به محلات وجود دارد که با توجه به ارتباط این بخش با سلامت نیز باید با جاذبه های موثر و تبلیغات مناسب این بخش نیز در دایره خدمات گردشگری سلامت تقویت شود.
فرماندار محلات گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت در سفرهای استانی منطقه آبگرم محلات به دلیل قابلیت ها ی موجود منطقه از جمله چشمه های آب گرم ومعدنی، سرچشمه محلات، باغات گل وگیاه، ویژگی های طبیعی و چشم اندازهای طبیعی به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است و از مقاصد گردشگری سلامت در استان مرکزی محسوب می شود.
وی افزود: این شهر به لحاظ گردشگری طبیعی و سلامت و باغات گل ،آبهای گرم و شرایط خاص در کشور جزو شهرهای شاخص برای توسعه گردشگری سلامت است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: محلات از شهرستان های توریستی استان مرکزی است و هرسال گردشگران زیادی جذب این شهر و آثار تاریخی و طبیعی آن می شوند و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی و نزدیکی به پایتخت و مرکز استان از عمده دلایل جذب مسافر در این خطه است.
سید حسن حسینی افزود: چشمه آبگرم جوشان محلات با خاصیت درمانی و تفریحی وجود گل وگیاه و طبیعت زیبا محور اصلی گردشگری سلامت در این شهرستان است که می تواند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی این شهرستان باشد.
وی افزود: جاذبه های طبیعی شهرستان محلات پر بازدید کننده ترین جاذبه های طبیعی در سطح استان مرکزی هستند به طوری که در ایام تعطیلات روزانه بیش از ۱۵هزار نفر گردشگر سلامت از این اماکن طبیعی استفاده و بازدید می کنند.
حسینی افزود: به استناد طرح مصوب روستای آبگرم، وجود اراضی ملی به میزان حدود ۵۰ هکتار و تعطیلی معادن در منطقه، بسترهای لازم و امکان سرمایه گذاری خصوصی در این حوزه نمونه گردشگری فراهم شده است.
وی بیان کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی، مجتمع گردشگری با همه امکانات اقامتی، تفریحی و گردشگری در این منطقه نمونه گردشگری راه اندازی می شود.
این مسئول گفت:آبگرم محلات از سرمایه های دیرینه گردشگری استان است و این منطقه در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب هیات دولت رسید که با تصویب نامه منطقه نمونه گردشگری،این مجموعه به دهکده آبگرم نامگذاری شد و دارای طرح تفضیلی و طرح هادی به وسعت ۴۰۰ هکتار شد که باید به تبع آن از زیر ساخت های راه دسترسی، آب، برق و گاز برخوردار شود.
وی گفت: زیر ساخت های آب ،برق و راه دسترسی آسان در این منطقه فراهم شده و برای فراهم شدن زیرساخت های لازم و تهیه طرح در این منطقه تاکنون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
حسینی افزود: زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری خصوصی در این منطقه نمونه گردشگری فراهم است و سرمایه گذاران می توانند با کسب مجوز لازم اقدام به سرمایه گذاری در این منطقه کنند.
معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سالانه ۹۲ هزار اقامت در استان مرکزی ثبت می شود که بخش مهمی از آمار مختص به ثبت در هتل آپارتمان ها و هتل آبگرم محلات است و با وجودی که گردشگران از چادر شخصی و یا از کمپ های گردشگری برای اقامت در محلات استفاده می کنند، برنامه هایی در دست اقدام است تا گردشگر شبانه در این شهرستان جذب شود.
محلات از شمال و شرق به شهرستان دلیجان، از غرب به شهرستان های اراک و خمین و از جنوب به شهرستان گلپایگان محدود می شود و این شهرستان دارای ۲ شهر محلات و نیم ور با ۵۵ هزار نفر جمعیت است.
۷۲۷۷/ ۶۰۱۳/گزارشگر: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


شاخه های گردشگری


توریسم سلامت