اخبار گردشگری

دانشگاه تهران مکانی امن برای گنجینه های خانوادگی است

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نگارخانه دانشجو شامگاه دوشنبه، نهم مردادماه با حضور رئیس، معاونان و جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران و با حضور اعضای خانواده مرحوم علی اسفرجانی گشایش یافت.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: دانشگاه تهران به عنوان نمادی از فرهنگ جامعه ایران اسلامی چه در داخل و چه در خارج از کشور، یک مرکز شاخص به شمار می آید که گسترش فرهنگ و هنر در آن سبب ارتقای کیفی بیشتر می شود.
مجید سرسنگی با اشاره به کیفیت بالای فعالیت‌ های دانشگاه تهران در حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی گفت: کمتر دانشگاهی را در ایران می ‌توانید پیدا کنید که یک سالن تئاتر مثل تالار مولوی داشته باشد، جایی که در واقع خاستگاه تئاتر دانشگاهی کشور است و حتی کمتر دانشگاهی سراغ داریم که موزه داشته باشد مانند موزه مقدم و باغ موزه نگارستان که در تهران و کشور سرآمد هستند و کمتر دانشگاهی به دنبال تفکر استفاده از ابزار هنر برای تربیت و پرورش دانشجویان خود باشد.
وی افزود: افتتاح نگارخانه دانشجو با نمایش آثار یکی از هنرمندان برجسته معاصر ایران، استاد علی اسفرجانی که یکی از شاخص ‌ترین هنرمندان حوزه تجسمی در چند دهه اخیر هنر ایران بود، باعث قوت قلب ما در کار فرهنگ و هنر است.
سرسنگی با اشاره به آثار استاد اسفرجانی بیان داشت: سال‌ها قبل این مجموعه از آثار استاد اسفرجانی به دانشگاه تهران هدیه شده و در باغ موزه نگارستان نگهداری می ‌شد که با پیگیری‌هایی خانواده وی و همکاران ما در باغ ‌موزه نگارستان، این آثار از انبارها بیرون آمد و امروز در معرض دید عموم قرار گرفت.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد پس از برگزاری این نمایشگاه ۱۰ روزه که در نگارخانه دانشجو برپا شده است، در یکی از تالارهای باغ ‌موزه نگارستان، آثار استاد اسفرجانی به صورت دائمی در معرض دید عموم قرار گیرد و درصورت تمایل خانواده اسفرجانی، آثار جدیدی نیز به مجموعه اضافه ‌شود و این تالار با یاد و نام استاد اسفرجانی محل رجوع هنرمندان، هنرجویان و علاقه‌ مندان این رشته باشد.
در ادامه مراسم، شهرزاد اسفرجانی دختر استاد علی اسفرجانی گفت: در زمان حیات پدر به نمایندگی از خانواده موظف شدم که کار جمع ‌آوری و اهدای آثار را انجام دهم و پس از درگذشت وی، با هم‌فکری مادر و خواهرم تصمیم گرفتیم که آثار را به دانشگاه تهران تقدیم کنیم و این کار، بهترین تصمیم بود زیرا پدر بیشتر از همه توجه زیادی به جوانان و رشد فرهنگ و دانش کشور داشت.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران امن ترین مکان برای نگهداری آثار است، افزود: خانواده‌ها که برای گنجینه‌های خانوادگی‌شان به‌ دنبال جای امنی می ‌گردند می ‌توانند برای ماندگاری بیشتر آنها را به دانشگاه تهران تقدیم کنند.
اسفرجانی بیان داشت: با این حرکت تمام آرزوهایی که پدر داشت و تمام چیزهایی که در سال‌های آخر می ‌خواست از جمله اینکه این آثار پخش نشود و همه در یک جا نگهداری شود و برای آیندگان بماند، محقق شده است.
وی یادآور شد: در زمان قدیم رسم بود که تکنیک هنری مثل معرق سوخت چرم فقط سینه به سینه منتقل شود زیرا هنرمندان پناهی نداشتند و در نتیجه تکنیک‌ هایی که بلد بودند را هرگز به کسی یاد نمی‌دادند.
وی افزود: من از وقتی که به یاد دارم همیشه برایم سوال بود که چرا پدرم این تکنیک را به کسی یاد نمی‌دهد و بعدها متوجه شدم که این در ذهن هنرمند قدیمی و سنتی بوده است که کارش را یاد ندهد تا از نان خوردن نیفتد در نتیجه من سعی کردم از طریق کتابی که برای پدر چاپ شد، تمام رمز و راز کارش را بیرون بکشم و قدم به قدم آن را بنویسم و افتخاری رئیس سابق موزه هنرهای ملی، آن را مستند و مکتوب و قابل اعتماد کردند.
اسفرجانی بیان داشت: سه فیلم هم راجع به کار و مراحل کاری استاد علی اسفرجانی تهیه شده است که آنها را نیز پس از آماده سازی تالار در باغ موزه نگارستان تقدیم می‌کنیم.
اسفرجانی افزود: جایی بهتر از دانشگاه تهران برای نگهداری از این آثار وجود ندارد زیرا نتیجه ‌اش به دانشجویان و جوانان کشور باز می‌ گردد از رئیس دانشگاه تهران و معاون فرهنگی این دانشگاه تشکر می‌کنم که گنجینه کوچک ما را سر لوحه افتتاح این نگارخانه قرار دادند.
در افتتاحیه نگارخانه دانشجو، گروه موسیقی ایل با حضور صادق چراغی، محمد صادق اسحاقی، بهنام ارجمندی، مهدی تجلی، حسن خدایی نیا، مرتضی یگانه راد و مجید یگانه راد قطعاتی را اجرا کردند.
در پایان این مراسم با حضور محمود نیلی احمدآبادی و مجید سرسنگی به پاس یک عمر تلاش و فعالیت هنری و خلق آثار بی‌بدیل توسط استاد روان‌شاد علی اسفرجانی، مدالیون سیمین گرامی‌داشت هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران، توسط رئیس دانشگاه تهران به رسم یادبود تقدیم خانواده استاد اسفرجانی شد.
علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۸ مرداد همه‌روزه غیر از جمعه و شنبه‌ (۱۲ و ۱۳ مرداد) از ساعت ۹ تا ۱۶ به خیابان انقلاب، خیابان ۱۶آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، نگارخانه دانشجو مراجعه کنند.
فراهنگ**۹۳۳۸**۱۰۵۵
خبرنگار:صدیقه بهارلو**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنر تجسمی


افتتاحیه نگارخانه دانشجو


دانشگاه تهران