اخبار گردشگری

کسب درجه هنری توسط صنعتگران صنایع دستی لرستان

افشین باباحسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس ارزیابی عملکرد هنرمندان صنایع دستی با توجه به سابقه فعالیت، ارزش هنری، تحصیلات و تدریس و تولیدات با کیفیت هنری که از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد، مجید نیک اعتقاد پیشکسوت هنر ماشته بافی و احیا کننده هنر فراموش شده حَرَمی بافی در استان ، کسری نیک اعتقاد هنرمند جوان رشته ماشته و حَرَمی بافی و امین قریب، استاد و مربی جوان رشته قلمزنی و نامزد دریافت نشان اثر فاخر صنایع دستی و همچنین خانم صدیقه مریدی پیشکسوت هنر ماشته بافی موفق به دریافت درجه هنری شدند.
وی با اشاره به اینکه پیش از این هم عباس چکشی ، حسین چوپانی، عباس حمزه ای، محمد حسن کاکاوند، زهرا علیمرادی و لیلا کاکاوند از هنرمندان صنایع دستی لرستان موفق به دریافت درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده اند،ادامه داد: هنرمندانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند و یا مدرک دانشگاهی آنها آن سطح را نمی‌پوشاند این فرایند را طی می‌کنند و دریافت این درجه هنری جایگزین مدرک علمی هنرمندان خواهد بود.
به گفته باباحسینی این گواهی‌نامه براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مهرماه سال ۸۴ به اجرا درآمده‌است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار نفر در استان به صورت غیرمستقیم با رشته‌های صنایع دستی در ارتباط هستند ، افزود: در گذشته برای بیمه افراد شاغل در رشته‌های صنایع دستی ، هنرمند باید به اداره کل فنی و حرفه‌ای معرفی و بعد از آزمون و گرفتن کارت مهارت برای بیمه به تأمین اجتماعی معرفی می‌شد که براساس جدیدترین مصوبه‌ای مجلس برای تسهیل شرایط بیمه فعالان صنایع دستی این افراد لازم نیست که به اداره کل فنی و حرفه‌ای معرفی شوند.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: در گذشته صنعتگران زیرنظر بیمه قالیبافان قرار می‌گرفتند، اما اکنون فعالان رشته‌های صنایع دستی مستقیما از اداره کل میراث فرهنگی به تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند.
وی گفت: طبق این مصوبه ۵۰ هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی کشور مستقیما از سوی سازمان میراث فرهنگی به تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند.
مهمترین اخبار و رویدادهای استان لرستان علاوه بر سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی استان لرستان به نشانی http://www.irna.ir/lorestan در کانال تلگرامی irnalorestan@ نیز منتشر می شوند.
۷۲۷۴/۶۰۶۰
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

انتهای پیام /*


اجتماعی


صنایع دستی


میراث فرهنگی


لرستان