اخبار گردشگری

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، طرحی نو برای نسل امروز و آینده است

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام سیدرضا صالحی امیری که شامگاه گذشته توسط مدیرکل دفتر موسیقی در آیین پایانی این جشنواره در باغ فتح آباد کرمان قرائت شد، آمده است:
«هنر» فرصتی تعالی‌بخش و پنجره ای رو به گستره وارستگی و آرمان جویی آدمی است. هنر، روایت شایستگی ها، ارزش ها و هنجارهای والا در جغرافیای وسیع فرهنگ انسانی است.
وزیر ارشاد در این پیام متذکر شد: هنر موسیقی نیز از جلوه های تلاش و پویش دیرپای مردمان برای روایت شوق آفرین زیبایی و کمال است. هنری که هزاران سال است به لطافت و تاثیر، راه پیدا و پنهان خود را از میان اقوام و سرزمین های مختلف، نسل به نسل، همچون جویباری آرام و صبور، باز کرده و به امروز رسیده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این پیام تاکید دارد: «موسیقی نواحی ایران» در این میان تافته ای ممتازتر و دلنوازتر به شمار می آید؛ رهاورد و میراثی کم نظیر از تار صداقت، اصالت و هویت و پود صمیمیت، زیبایی و پویایی در رنگارنگی از معنا، حقیقت و اسطوره.
صالحی امیری افزود: جلوه ای که به موسیقی صرف، اکتفا نمی کند و شعر، نکته، پند و فضیلت را در منشوری از نغمه، نوا، سکوت و تنیده در آیین، رسوم، شادمانه ها، سوگواره ها و حماسه ها به وسعت رنگین کمان اقوام این سرزمین کهن، به گوش همگان می رساند؛ در نقل پیشکسوتان گرانقدر برنشسته تا نوجویانی مشتاق و ایستاده که در آوا و نوایشان، پیام یکتاپرستی، صلح و امید را در سایه سار «هویت و اصالت» نجوا می کنند.
وی خاطرنشان کرد: «دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» ضمن توجه دادن به حفظ مواریث و گنجینه های معنوی این مرز پر گوهر، طرحی نو برای نسل امروز و آینده ایران اسلامی ارائه می دهد که شاخسار بلند هنر اهالی نجیب این عرصه، هر روز با انگیزه و نشاطی بیشتر، افق های روشن خود را نظاره گر خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام از همه دست اندرکاران این رخداد ملی تشکر و قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی کرمان با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی)، روزهای ۶ تا ۹ تیرماه در شهر کرمان و ۱۰ شهرستان این استان برگزار شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** خبرنگار: علی اکبر قزوینیان

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین