اخبار گردشگری

آغاز کاوش های باستانشناسی در محوطه تاریخی ۷۰۰۰ ساله تل پیر شهرستان مهراستان فارس

به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، مصیب امیری اظهار داشت: محوطه پیش از تاریخی تل پیر هرج Harajاز آثار ثبتی شهرستان مُهر در روستای هرج واقع شده که متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد است.
وی ادامه داد:‌این محوطه از معدود محوطه های پیش از تاریخ پس کرانه های شمالی خلیج فارس محسوب می شود که در سال ۱۳۲۰ اورل اشتاین باستان شناس اروپایی آن را شناسایی و کاوش کرد که نتایج حاصل از این کاوش در موزه متروپولیتن هست.
امیری افزود:برای جلوگیری از آسیب و همچنین روشن شدن وضعیت این تپه و جلوگیری از پیشرفت بافت مسکونی روستا و تعرض کشاورزان وعبور جاده، گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشهاد حریم محوطه تل پیر هرج و بر اساس قانون حفظ آثار ملی با انجام عملیات کاوش محوطه تل پیر واقع در شهرستان مهر از تاریخ سوم تیر ۹۶ تا مرداد ماه این سال موافقت شد و یک گروه باستان شناس بزودی کاوش خود را در این اثر تاریخی آغاز خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: اعتبار این پروژه از ابتدا تا پایان عملیات کاوش، از منابع استانی تامین می شود و پس از پایان عملیات کاوش، همه اشیای موزه ای و مطالعاتی به دست آمده به امین اموال این اداره کل تحویل خواهد شد.
امیری بیان کرد:‌همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی- پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی ارائه می شود.
این پروژه با همکاری دهیاری، شورای اسلامی روستای هرج، اداره میراث فرهنگی شهرستان مهر و با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور صورت می گیرد .
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
۳۰۰۲/ ۱۸۷۶

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین