اخبار گردشگری

پخت حلوای حلال مشکلات در ماه مبارک رمضان در ابراهیم آباد اراک

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در ایام ماه مبارک رمضان در استان مرکزی به فرا خور اقلیم و فرهنگ عامه، آیین های خاصی برگزار می شود که یکی از آن ها، پخت حلوای تبق یا حلال مشکلات است که با خود کارویژه های همگرایی را به همراه دارد.
وی اظهار کرد: این آیین در روستای ابراهیم آباد واقع در ۳۰ کیلومتری شرق اراک در روز ۲۹ ماه مبارک رمضان برگزار می شود و با وجود پیگیری و بررسی های انجام شده مشخص نیست که این حلوا از چه زمان در این روستا پخته می شود و حتی از انگیزه تهیه کنندگان آن پاسخ دقیقی یافت نشده است.
وی گفت: شیوه و مناسکی که در پخت این حلوا انجام می شود خاص است و تلاش می شود که با جمع آوری اطلاعات جامع از آن به عنوان آیین معنوی مورد توجه و ثبت قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در پخت حلوای تبق ۲ گروه همکاری دارند، یکی از آنان اعضای خانواده ای هستند که خود را از تبار و نسل شخصی می دانند و مدعی اند اولین کسانی هستند که حلوای تبق در منزل آنان تهیه شده و دیگری گروهی متشکل از برخی اهالی ابراهیم آباد هستند.
سید محمد حسینی افزود: آرد، روغن گاو، گلاب، شیره انگور، هل، گشنیز، کنجد، دارچین و گل محمدی مواد متشکله این حلواست که پیش از فرا رسیدن روز ۲۹ رمضان مبارک کسانی که نذر برای این امر دارند مواد آن را تهیه می کنند.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که این حلوا و طبخ آن را منحصر به فرد می کند، استفاده نکردن آب و شکر در طبخ آن است، در دستور پخت این حلوا از شیره انگور به عنوان جایگزین استفاده می شود و جالب اینکه شیره انگور در روستای ابراهیم آباد یافت نمی شود و برای تهیه آن باید از روستای خورزن که در فاصله چهار کیلومتری شمال ابراهیم آباد قرار دارد، اقدام شود.
وی گفت: تمام مراحل طبخ این حلوا توسط بانوان انجام می گیرد که از ساعات اولیه بامداد تا حدود ساعت ۱۴ مراحل تهیه آن دنبال می شود.
وی افزود: برخی اهالی روستا نسبت به حلوای طبق تبرکاتی قائل اند و نسبت به آن باور هایی دارند و در آن رازهایی را جستجو می کنند به طوری که حلوا را برای مدتی طولانی نگه داری کرده و چنانچه پیش آمد نامبارکی برای کسی رخ دهد و یا به مریضی مبتلا شود، قطعه کوچکی از آن را می خورد، به امید آنکه گرفتاری رفع شود.
حسینی افزود:در حین پخت حلوای حلال مشکلات ضمن قرائت روضه امیرالمومنین حضرت علی (ع)، نماز به پا داشته می شود و با ذکر ادعیه و صلوات فضایی معنوی در محیط اجرای مراسم ایجاد می شود.
وی گفت: این سنت قدیمی با ابتدایی نامعلوم و مردمانی با ایمان راسخ به فواید معنوی آن تنها یکی از رسوم خاص و منحصر به فرد استان مرکزی در ماه مبارک رمضان است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین