اخبار گردشگری

جشنواره موسیقی نواحی ایران در ۱۰ شهر استان کرمان اجرا خواهد داشت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پوستر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز دوشنبه با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان برگزاری این جشنواره در تالار وحدت رونمایی شد.
محمدرضا علی زاده در نشست خبری این جشنواره افزود: موسیقی نواحی در کرمان تنوع دارد و خوشحالیم که میزبان دهمین دوره موسیقی نواحی کشور هستیم.
وی گفت: تلاش کردیم جشنواره را به ویژه در حوزه اجرا به موسسات مرتبط واگذار کنیم و اداره فرهنگ استان به عنوان ناظر در کنار آنها کارها را پیگیری می کنیم.
علی زاده در مورد محل برگزاری اجراهای جشنواره موسیقی نواحی گفت: با توجه به اینکه فصل تابستان است، فضای روبازی در پارک مادر کرمان در نظر گرفته ایم و در تعدادی از مراکز فرهنگی و تفریحی هم اجراهایی خواهیم داشت. وی از برگزاری مراسم اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در باغ تاریخی فتح آباد خبر داد.

**منظومه خوانی موضوع جشنواره موسیقی نواحی امسال است
دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز در این نشست خبری اظهار داشت:«شادیانه ها» موضوع جشنواره سال گذشته بود و موضوع جشنواره امسال به «منظومه خوانی» اختصاص یافته است.
احمد صدری افزود: تلاش کردیم اثرهای خوب موسیقی نواحی که کمتر در جشنواره ها حضور داشته یا هیچگاه حضور نداشتند، در جشنواره امسال شرکت و کارهای خود را اجرا کنند و در پایان جشنواره پیشکسوتان هم اجرای موسیقی خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه جلسات پژوهشی جشنواره از ساعت ١٠ تا ١٢ برگزار می شود، ادامه داد: از دیگر برنامه های جشنواره امسال پخش آنلاین و سه بعدی همه اجراها خواهد بود و همه علاقه مندان می توانند این اتفاق را در کرمان به صورت آنلاین مشاهده کنند.
دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی گفت: امسال به جای کمیت بر کیفیت، متمرکز شدیم و از نکته های جالب جشنواره امسال این است که استان هایی همچون قزوین و مرکزی که تاکنون در جشنواره شرکت نکرده بودند، آثاری بسیار قوی را به جشنواره ارسال کردند.
صدری در مورد رقابتی بودن جشنواره نیز توضیح داد: با توجه به وجود اقوام مختلف در ایران، سوال می شود که آیا موسیقی های متنوع می توانند در کنار هم رقابت کند و پاسخ این است که اگر موضوع، مقوله موسیقی است نه محتوایی، بله قابل رقابت است و این امر به زاویه نگاه نسبت به موضوع، بستگی دارد.
وی تصریح کرد: منتخبان جشنواره موسیقی نواحی به صورت برگزیده ای انتخاب می شوند نه کنکوری و در واقع این جشنواره نفرات اول، دوم و سوم نخواهد داشت و همه به صورت یکسان انتخاب می شوند و جوایز برگزیدگان هم یکسان خواهد بود.
دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی) از ششم تا نهم تیرماه ۱۳۹۶ در کرمان برگزار می‌شود.
«منظومه خوانی» یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران به شمار می آید و مضامین این منظومه‌ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.
راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران با نام‌هایی همچون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان و شائر نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند.
منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است.
فراهنگ**۹۰۱۲**۱۰۵۵
خبرنگار: زهرا امیری** انتشار : زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین