اخبار گردشگری

وظیفه اصلی نگهداری و نظافت مسجد جامع ارومیه برعهده حوزه علمیه است

جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وظیفه میراث فرهنگی حفظ و احیای آثار تاریخی است، افزود: مرمت آثار تاریخی با توجه به حساسیت و نوع کار، زمانبر بوده و مرمت این بنای تاریخی مذهبی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با تاکید بر اینکه طرح جامع احیا این مسجد آماده شده و از طریق پیمانکاران متخصص در حال انجام است، اظهار کرد : در سال ۹۴ اقداماتی از قبیل اجرای ازاره های چوبی در شبستان، مرمت محراب ایلخانی، سبک سازی بام شبستان، ایزولاسیون گوشه سازی های گنبدخانه و برداشت کف گنبد خانه انجام شده و شبستان این مسجد با حضور یکی از معاونان سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان و افراد متدین استان و با هدف ایجاد بسترمناسب برای برگزاری نمازهای یومیه افتتاح شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد : در سال ۹۵ نیز علاوه بر آغاز گمانه زنی در گنبد خانه این مسجد، ساختمان قدیمی ضلع شرقی آن نیز جهت احیا و تبدیل به حجره های قدیمی تخریب شده و به خاطر ارزش فوق العاده بنا مرمت و تحکیم گچبری آن نیز در برنامه کاری قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از همه علاقه مندان، متخصصان و رسانه های ارتباط جمعی خواست تا قبل از انتشار اخبار در مورد آثار تاریخی پاسخ سوالات خود را از کارشناسان این اداره کل دریافت کنند.
به گزارش ایرنا، مسجد جامع ارومیه یکی از آثار کهن و قدیمی این شهر تاریخی ارومیه به شمار می رود که در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.
این مسجد دارای آثاری از دوره های مختلف تاریخی بوده و شبستان مسجد به عنوان هسته اولیه بنا حاوی کلیه مشخصات معماری اسلامی است؛ به احتمال قریب به یقین این بخش مربوط به دوره سلجوقیان (قرن ششم هجری قمری) به بعد است.
محراب مسجد با گچبری نفیس در این قسمت قرار دارد و در تاریخ ۶۷۶هجری قمری در زمان حکومت ایلخانان به بهترین نحو ساخته شده است.
زمان احداث چهل ستون متصل به شبستان گنبددار جدیدتر از شبستان اولی به نظر می رسد و در خاک برداری از کف آن مقداری اشیای متعلق به دوره ایلخانان به دست آمده است؛ این چهل ستون چندین بار مرمت شده است.
حجره های قدیمی اطراف صحن مسجد مربوط به اوایل دوره زندیه بوده و بر اساس سنگ نوشته موجود زمان احداث آن ۱۱۸۴ هـ.ق است.
بخش نوساز اطراف صحن به جای بافت قدیمی ساخته شده و بیشتر مربوط به ۲ دهه اخیر است؛ از مهم ترین عوامل تزئینی مسجد کتیبه های کوفی دور گنبد و گچبری محراب آن است.
مسجد جامع ارومیه در تاریخ ۱۵ آذر سال ۱۳۱۴ شمسی به شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین