اخبار گردشگری

چهار مهارت هنری قزوین در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید

به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز پنجشنبه به مناسبت هفته صنایع دستی در جمع هنرمندان قزوینی با اشاره به پیشینیه غنی صنایع دستی و هنرهای سنتی در قزوین افزود: تولید آثار هنری و محصولات اصیل و بومی صنایع دستی از تنوع و تعدد چشمگیری در استان قزوین برخوردار است و هنرمندان و صنعتگران توانمندی از دیرباز در این عرصه مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار کرد: ثبت رشته‎های مختلف صنایع دستی در فهرست میراث معنوی کشور می‎تواند تاثیر مهمی در حفظ و احیای این مهارت‎ها و رشته‎های بومی فراموش شده و رو به فراموشی داشته و زمینه مناسبی را جهت حمایت از هنرمندان و فعالان این عرصه و ایجاد فرصت‎های شغلی در سطح استان فراهم کند.
حضرتی در خصوص ثبت چهار مهارت سنتی صنایع دستی قزوین در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور اظهار داشت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشورریال پرونده ثبتی چهار اثر میراث معنوی ناملموس استان در حوزه صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این چهار اثر ارزشمند معنوی استان شامل مهارت‎ سنتی ساخت تنور به شماره ۱۳۷۶، نقاشی سنتی روی چوب به شماره ۱۳۷۷، مهارت پولک دوزی سنتی به شماره ۱۳۷۸ و مهارت نمد مالی سنتی قزوین به شماره ۱۳۷۹ به منظور حفظ و احیا در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.
حضرتی استفاده از نقوش منحصر به فرد در ساخت این محصولات، قدمت بیش از ۱۵۰ سال، به کارگیری مواد اولیه بومی، معدنی و گیاهی و قرار داشتن در معرض خطر فراموشی را از جمله ویژگی‎های این آثار برای ثبت در فهرست میراث معنوی ناملموس کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر ویژگی‎های یاد شده، برخی از این رشته‎ها دارای شاخصه‎هایی هستند که اهمیت زیادی در فرایند ثبت ملی این آثار داشته است.
وی یاد آور شد: به عنوان مثال خاستگاه برخی از این رشته‌ها مانند پولک دوزی سنتی در شهر قزوین بوده و مهارت نمد مالی سنتی قزوین تاثیرگذاری بهمهمی بر روی تولید محصولات این رشته در استان‎های گیلان و مازندران داشته و با وجود پیشرفت‎های صنعتی دنیای امروز همچنان کارگاه‎های فعالی در این رشته وجود دارد.
حضرتی تصریح کرد: رشته نقاشی روی چوب نیز به دلیل کاربرد در هنر معماری به خصوص تزئینات خوانچه پوش‎ها در معماری دوره قاجار از اهمیت زیادی برای ثبت در آثار ملی کشور برخوردار است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان گفت: امیدواریم با ثبت مهارت‎های حوزه صنایع دستی بتوانیم گام موثری در جهت حفظ و احیای هنرهای اصیل و بومی منطقه و حمایت از صنعتگران برداریم.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین